Český lesník Jan Olšan (ztvárnil jej Ondřej Vetchý) hledá v horské krajině Jeseníků svou německou ženu Agnes (Vica Kerekes), která záhadně zmizela v prvních poválečných dnech. Olšan netuší, že se stala náhodnou svědkyní zločinu rychlokvašených revolučních gard rabujících majetek sudetských Němců a mohla by ohrozit momentálně nabyté mocenské postavení nových poválečných vládců kraje.

Toto je základní dějová linie příběhu, kde mimo vztahy manželů Olšanových hraje ďábelský mariáš propletenec přátel z předválečného období. Olšan, který zůstal v Sudetech se svojí německou ženou, se stává zdánlivě snadno lovenou kořistí. Ale ani on není žádný hrdina. Je mužem kompromisu, který nechce ublížit nikomu ve svém okolí. Dost množná právě proto ubližuje o to víc své ženě Agnes, a také sám sobě. Manželství je pro Olšana zpočátku jen náhražkou za prohraný vztah s Marií, osudovou láskou, která dala přednost existenční jistotě s bývalým Olšanovým kamarádem Petrem Brachtlem (skvělý Attila Mokos). Ale i on se stává pro nové mocné nepohodlným.

Brachtl brzy využije Olšanovy chyby, když ten postřelí jednoho ze členů revolučních gard. Za to se ocitne v zajateckém táboře pro německé vojáky. Tam se po letech setkává s vojákem Jürgenem, mladším bratrem Agnes, který uvěřil v dogmata nacistické propagandy. Za dramatických okolností společně z tábora utíkají, aby našli Agnes…

„Nahuštěná" expozice

Jakými hříchy trpí film, jehož výroba trvala celé čtyři roky? Velmi nahuštěnou expozicí děje, vyžadující maximální pozornost diváka v úvodu filmu. Scénář sice vše obsahuje, ale spoléhat na absolutní soustředěnost většinového diváka, „odkojeného" popcornem a televizními seriály, je od tvůrců pravděpodobně velmi naivní. Obsazení Vetchého do hlavní role společně s Vicou Kerekes byla sázka na jistotu. Právě jí tvůrci nabídli roli v době, kdy ještě nebyla v Čechách známou filmovou hvězdou. Díky maskám Jiřiny Pahlerové a kostýmům výtvarnice Evženie Rážové se smyslná dívka-vamp asi poprvé v životě proměnila v trpící odevzdanou ženu. Divák věří jejímu strádání a bojí se o ni.

Sázkou na jistotu bylo i obsazení Jiřího Schmitzera do role doktrinálního Němce Ditricha. Překvapením se stal Jarek Hylebrant, kterého lze nazvat novým objevem českého filmu. Neprofesionální herec ze severních Čech, pro nějž byl part Němce Jürgena teprve druhou hereckou příležitostí (debutoval rolí hluchoněmého pacienta ve Svátkově filmu Hodinu nevíš), se stal důstojným partnerem Vetchého, účinkujícího ve stovce titulů. Nepřehlédnutelná je ve filmu postava ruského majora Uvarova, kterého naprosto bravurně ztvárnil Fjodor Bondarčuk.

Nelehká cesta

Film 7 dní hříchů bude mít nelehkou cestu. Tak jako každému chutná třeba jiné víno, bude 7 dní hříchů tradičně vychvalováno i odsuzováno. Může překonat rekordy v návštěvnosti i zapadnout pro nezájem teenagerů. V každém případě jde o dílo nezaškatulkovatelné, ale i výjimečné. A sice i v tom, že v Ostravě v případě 7 dní hříchů vznikl první soukromý hraný celovečerní český film ve zdejší společnosti DP Film. A to, že se jeho producentům, Danu Krzywoňovi a Josefu Urbanovi (napsal i scénář) coby soukromým osobám podařilo sehnat čtyřicet milionů korun na jeho realizaci v dnešní ekonomicky vrtkavé době, je určitě nadlidský výkon. A podařilo se jim to u snímku, který nutí diváka přemýšlet nejenom o ne tak dávné minulosti, ale především o současnosti a zákonitostech tohoto světa.

MINIVIZITKA 7 dní hříchů

Drama, český film, 107 minut

Režie: Jiří Chlumský

Hrají: Ondřej Vetchý, Vica Kerekes, Anna Šišková, Jarek Hylebrant, Jiří Schmitzer, Norbert Lichý, Fjodor Bondarčuk a další