VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyrano de Bergerac je velkou operní událostí sezony v Ostravě

OSTRAVA - Moravskoslezská metropole zažila v sobotu 21. dubna velký umělecký svátek.

23.4.2007
SDÍLEJ:

G. Zampieri a E.- Dřízgová-Jirušová v opeře Cyrano de Bergerac.Foto: Josef Hradil

Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvedl v české premiéře operu Cyrano de Bergerac italského hudebního skladatele Franca Alfana (1875 až1954), k níž libreto napsal Henri Cain podle stejnojmenného a slavného dramatu Edmonda Rostanda. Dílo nastudoval v Ostravě mezinárodní inscenační tým v čele s německým režisérem Achimem Thorwaldem, který je také choreografem představení a podílel se na aranžmá šermířských soubojů na jevišti. Rodák ze Stuttgartu, který je v současné době ředitelem Bádenského státního divadla v Karlsruhe, má s Rostandovým dílem letité zkušenosti. Jako někdejší herec už byl na scéně sám Cyranem a rovněž režíroval činoherní podobu známého dramatu. Je o něm známo, že je to velmi analytický tvůrce, který až puntičkářsky neopomene žádný detail při práci s herci či pěvci. A sobotní premiéra to plně potvrdila. Alfanův Cyrano de Bergerac patří k jedněm z nejtěžších děl světové operní literatury. Nejsou v ní klasické árie, ale velmi náročné pěvecké dialogy. Nádherný hudební opus, v němž se prolínají vlivy Pucciniho, Debussyho, Wagnera, Musorgského, ale i dalších velikánů hudby, vyznívá na ostravské scéně skutečně velmi impozantně. Hudební nastudování Olivera Dohnányiho, současného šéfa ostravské opery, nezapře osobitý dirigentský rukopis, poznamenaný obrovskou muzikální zkušeností a umem, které doposud prokázal nejenom doma, ale i na mnoha prestižních operních jevištích ve světě (alternujícím dirigentem je Jan Šrubař). Orchestr v sobotu hrál s patřičnou noblesou, respektující i ty nejjemnější hudební nuance díla. Hostující režisér Achim Thorwald vytvořil nádherné představení na účelné a poetické scéně rovněž hostujícího výtvarníka Christiana Floerena (což platí zejména pro čtvrté dějství, které se odehrává v klášteře). Pochválit za kostýmy je nutné také Ute Frühling a Anne Buffetrille. Promyšlená režijní koncepce je patrná v jednání a konání nejenom hlavních aktérů děje, tak také ve sborových scénách, což jako celek působí velmi uceleně a přesvědčivě.

Jedineční pěvci

Klíčem k úspěchu ostravského představení jsou znamenité pěvecké, ale i herecké výkony protagonistů. Postavu Cyrana de Bergerac alternují dva výjimeční italští pěvečtí tenoristé: Gianluca Zampieri a Luciano Mastro. V sobotní premiéře vynikal Gianluca Zampieri nejenom pěveckými kvalitami, s nimiž obdivuhodně zvládl svůj náročný part. Představil se také jako úžasně vnímavý a citlivý herec, který do postavy Cyrana dal opravdu hodně. Byl úžasným a nešťastným „ošklivcem“, který se zoufale zamiluje do své sestřenky Roxany. A protože tento básník, buřič, ale také lyrik ví, že tato láska nemůže dojít naplnění, chce se bít s celým světem proti podlosti, předsudkům a hlouposti, až nakonec končí tragicky… Jedinečnou Roxanou byla v sobotu na scéně sopranistka Eva Dřízgová-Jirušová, která se střídá v této roli rovněž s výbornou Tatianou Tesliou. Pěvkyně podala strhující výkon, který spolu s představitelem Cyrana je hodný nominace na prestižní Cenu Thálie. Těch velmi zdařilých pěveckých a hereckých kreací bylo na sobotní premiéře více. Platí to o Cristianu Olivierim v úloze Christiana, Alfiu Grassovi (De Guiche), Erice Šporerové (Společnice), Martinu Gurbaĺovi (Carbon de Castel- Jaloux), Alexandru Podolchovovi (Ragueneau), Michalu Křístkovi (Le Bret) či Marianně Pillárové (Lisa). Mohutný aplaus a volání bravo, svědčily v sobotu večer o nadšeném premiérovém publiku.

Chybí titulkovací zařízení

Alfanova opera Cyrano de Bergerac osloví především ty, kdo mají tento hudební žánr v oblibě, ale určitě si najde příznivce, kteří mají smysl pro cit a poezii života, které se v poslední době vytrácejí, a to nejenom v umění. Jednu zásadnější připomínku bych k uvádění této opery, která se zpívá ve francouzštině, přece jenom měl. Ostravská operní scéna by už bezpodmínečně potřebovala elektronické titulkovací zařízení, které sliboval před časem po svém nástupu do funkce Oliver Dohnányi, nový šéf opery. Ale, jak řekl na tiskové konferenci před premiérou Cyrana, důvodem je nedostatek financí. Pavla Březinová, tisková mluvčí Národního divadla moravskoslezského, pak vysvětlila, že titulkovací zařízení za zhruba 400 tisíc korun není možno financovat z rozpočtu, proto se vedení divadla snaží získat tuto dotaci od města. Zatím se ale tuto investici nepodařilo prosadit. Doufám, že se to nakonec podaří a také Cyrano bude dodatečně otitulkován. Vždyť je to velká služba pro návštěvníky divadla. Deník | pondělí 23. dubna 2007 KULTURA VII Irena Pavlásková přivezla také Janu Doležalovou

23.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

KOOPERATIVA NBL: Opava - Ostrava 111:78

Ilustrační foto.

Pět hasičských vozů vyjelo k požáru bytu v Hrabůvce

V Tramvaji rozbil lahví cestujícímu hlavu a pak se sám přihlásil na polici

Pátrání policistů po dalším agresorovi z ostravské MHD nemělo dlouhého trvání.

Hygienici kontrolovali vánoční trhy, žádné prohřešky neobjevili

Na prodej občerstvení na vánočních trzích se v posledních týdnech roku 2017 zaměřují při svých kontrolách pracovníci Krajské hygienické stanice v Ostravě (KHS).

Vánoční hru uvedli po 15 letech

Waldorfská ZŠ z Ostravy-Poruby se včera připojila k tradici, kterou v adventním čase dodržují školy tohoto typu v tuzemsku i zahraničí

Udali oceláře – uhlí prý hromadí načerno, kraj už informoval ČIŽP

Ostrava – Zřejmě komusi z Radvanických a Bartovických obyvatel obtěžovaných prašností došla trpělivost a poslal hejtmanovi kraje „udání“ na podnik Arcelor Mittal.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT