„Pojetí scénografa Vladimíra Šrámka a režiséra Miloslava Nekvasila z roku 1968 je nadčasové, vychází z hudby i z logiky libreta a je nepochybně blízké i dnešnímu divákovi. Dlouholetá spolupráce obou osobností v angažmá (dříve) Státního divadla v Ostravě přinesla v letech 1960 až 1990 řadu výjimečných inscenací, které výrazně formovaly inscenační styl ostravské opery. Mnohé z nich jsou svou nadčasovostí a způsobem divadelního myšlení velkou inspirací i dnes,“ uvedl Jiří Nekvasil.

Veřejná generální zkouška představení Coppélia v divadle Jiřího Myrona, 18. září 2020 v Ostravě.
PODÍVEJTE SE: Takto bude vypadat sobotní ostravská premiéra baletu Coppélia

Titulní postavu babylonského krále Nabucca ztvárnil Martin Bárta. Je to má jedenáctá produkce,“ prohlásil před premiérou tento skvělý barytonista, který přes své početné zkušenosti stále objevuje v této opeře něco nového a překvapujícího: „Poprvé zpívám v závěru opery pasáž, která se skoro vždy vynechává. Nabucco zpytuje svědomí, uznává své pochybení, přijímá nápravu a popisuje, co se ve skutečnosti stalo s Abigail - že pod tíhou svědomí vypila jed!“

Starozákonní příběh

„Nabucco je starozákonní výpravný příběh a diváci myslím dobře znají hlavně slavný sbor Židů. Poprvé se dílo dostalo do Ostravy právě na konci šedesátých let minulého století, kdy se objevila nová notová edice a opera se rozletěla po celém světě i do tehdejšího Československa. V Ostravě se opera hrála celkem ve třech nastudováních. To poslední v režii Michaela Taranta bylo první v italském originále, premiéra byla v prosinci 1998 a dílo zůstalo na repertoáru celých 18 let,“ připomněl Jiří Nekvasil.

Režisér Lukáš Bulava (vpravo) s jedním z protagonistů filmu Králové videa, kde na svá léta s dabingem videokazet vzpomíná i známý hudebník Roman Holý (JAR, Monkey Business).
Králové videa: pirátské videokazety, rychlodabing a jeho tváře v českém snímku

Orchestr a sbor nastudoval Adam Sedlický, kostýmy vytvořila Marta Roszkopfová. V roli Nabucca alternují Martin Bárta a Aleš Jenis, v roli Abigail, jeho údajné dcery, Maida Hundeling a Eliška Weissová. Na jevišti se zpívá v italském originále, k dispozici je během představení čtecí zařízení v češtině i angličtině.

Martin BártaZdroj: Martinbarta.czMinivizitka Martina Bárty
Martin Bárta slaví úspěchy na českých i zahraničních jevištích přes dvě desetiletí. Ztvárnil většinu hlavních rolí barytonového oboru. Je vyhledávaným představitelem titulních rolí oper Giuseppe Verdiho, zejména Nabucca, Rigoletta nebo Macbetha.
Ačkoliv repertoáru Martina Bárty dominuje z důvodů přirozených hlasových dispozic především tvorba Giuseppe Verdiho, neméně významnou úlohu hraje v jeho uměleckém životě dílo Leoše Janáčka či Bedřicha Smetany a nově i Richarda Wagnera.

Z historie opery

Verdiho dílo o čtyřech dějstvích na libreto Temistocla Solery mělo premiéru v italské La Scale v roce 1842, úspěch byl okamžitý a Verdi se právě Nabuccem doslova katapultoval mezi italskou skladatelskou elitu. Přitom po neúspěchu předchozí opery byl Verdi rozhodnut s komponováním skončit a libreto inspirované starozákonním biblickým příběhem o králi Nabukadnesarovi mu bylo doslova vnuceno.
V libretu Verdiho zaujal text „Va, pensiero, sull’ali dorate“ (Leť, myšlenko, na zlatých křídlech…) a inspiroval ho k vytvoření plamenné melodie pro sbor. Sbor Židů se stal už tehdy symbolem…