VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Michael Prostějovský: Psát libreta je vlastně práce vlka samotáře

V posledních letech se často objevuje v moravskoslezské metropoli. Vážou ho k ní, jak sám říká, příjemné pracovní povinnosti. Využili jsme proto přítomnosti Michaela Prostějovského, textaře, libretisty, rozhlasového novináře a producenta, v tomto městě a vznikl následující rozhovor.

14.11.2017
SDÍLEJ:

Michael Prostějovský v rozhlasovém studiu. Foto: Musical Media

Ostrava se stala vaším „druhým tvůrčím domovem“ Marguerite, Jesus Christ Superstar, Evita, Fantom Londýna, Sunset Boulevard, Rebecca a další to jsou velmi úspěšné muzikálové projekty, na nichž jste se v moravskoslezské metropoli podílel. Jste výborný textař. Co pro vás znamená muzikál?

V životě vykonávám průběžně několik profesí. Jsem rozhlasový novinář, textař, producent a dramaturg. V případě muzikálu se mi vše propojilo. Od roku 1990 vysílám v Českém rozhlase Dvojka pořad Muzikál expres. Je to jediný rozhlasový muzikálový magazín u nás. Nejlepší světové muzikály přebásňuji do češtiny, a tím se mi podařilo provozovat textařské řemeslo na jeho nejvyšší úrovni a v nejvyšší formě. Pracuji i jako pedagog, pokud jde o muzikálovou historii a teorii. Tato činnost byla vlastně spojena s vydáním první české muzikálové encyklopedie Muzikál expres, kterou jsem před asi osmi lety napsal.

A od roku 2010 se datuje vaše spolupráce s Národním divadlem moravskoslezským?

Ano, tehdy nový ředitel Národního divadla moravskoslezského (NDM) Jiří Nekvasil jmenoval šéfkou souboru operety/muzikálu Gabrielu Petrákovou. Ta si u mě nejprve objednala přebásnění české premiéry muzikálu Marguerite. Protože jsme si velmi dobře profesně rozuměli, přijala mě do okruhu nejbližších spolupracovníků. Následovali další noví režiséři, dirigenti, scénografové, dramaturgové. Omladil se soubor. Obohacen je i o řadu hostů, vždy podle potřeby dané inscenace. Dostali jsme zkrátka prostor k rozvoji muzikálové scény na úplně jiné úrovni, než jaká v divadle byla do té doby. Přišly nominace a Ceny Thálie, a společnou silou všech se podařilo dosáhnout na skutečné muzikálové skvosty a dokonce spolupracovat osobně s nejlepšími světovými autory, jako jsou Alaine Boublil, Tim Rice, Sylvester Levay a další. Zkrátka celý tým vytvořil skutečnou Ostravskou Broadway, jak praví název současného alba s ukázkami toho nejlepšího z repertoáru divadla. No a tak i já trávím mládí na stará kolena především v Ostravě a muzikálem.

Kdy jste se poprvé „potkal“ s Andrewem Lloydem Webberem?

Jsme stejný ročník, tedy 1948. Vlastně jsme začínali ve stejnou dobu. A jeho Jesus Christ Superstar jsem znal už v době vzniku. Samozřejmě nejprve zvukovou nahrávku a brzy po premiéře jsem měl možnost v Německu vidět i film. Přeložit jej do češtiny bylo mým nesplnitelným snem už v té době. No a v první polovině devadesátých let se náhle sen stal realitou.

Co motivuje vaši tvůrčí práci?

Být u toho, když se dílo realizuje. Psát libreta je vlastně práce vlka samotáře. Trvá několik měsíců a jste na ni sám, a nikdo vám nepomůže. Vidět pak, jak dílo „ožívá“ při korepeticích, zkouškách, generálkách a o premiéře, je dost silná a motivující droga.

Jak se žije textařům ve 21. století, kdy mnozí autoři tvrdí, že už všechno bylo napsáno?

Veškeré možné situace v dramatu už vlastně napsal William Shakespeare. Takže toto „moudro“ platí už staletí. Avšak život se mění, vyvíjí a stejné modely lze aplikovat v nových prostředích a situacích. Nemyslím, že by autoři neměli o čem psát.

Michael Prostějovský (na snímku vpravo) s Timem Ricem při jeho návštěvě muzikálů Jesus Christ Superstar a Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť.

Jak vypadá váš všední den?

V podstatě jsem na „volné noze“. Takže můj den, týden, měsíc a rok diktuje diář. Prakticky se ale můj čas rozděluje na dobu tvůrčí a realizační. Když přijmu zakázku a píši, struktura dní a měsíců je podřízena psaní a vše ostatní jde podle možnosti stranou. Když nepíši, vyřizuji resty, dělám pořádek ve věcech a také se snažím trochu si užívat života. Ale rozhodně to neznamená, že bych nedělal nic.

Na hudebním poli se pohybujete už řadu let. Máte své oblíbené zpěváky, pro něž jste se stal „dvorním textařem“?

Před rokem 1983, když jsem odešel do Německa, jsem měl okruh zpěváků, pro které jsem pravidelně psal. Jmenuji: Karel Gott, Václav Neckář, Karel Černoch, Hana Zagorová, Eva Pilarová a další. Pak po desetileté pauze v psaní textů přišly v první polovině devadesátých let muzikály a já v zásadě o psaní jednotlivých písní už neměl zájem. Nejen na jevišti, ale i v nahrávacích studiích ožívaly především nádherné muzikálové árie, které žijí svůj život i mimo divadlo. Přesto jsem řadu textů nakonec napsal. A to především pro Karla Gotta, a to jak z úcty k němu, tak ze sentimentu ke dřívější spolupráci. Ty ostatní texty pak byly pro zpěváky, s nimiž jsem spolupracoval na muzikálových jevištích. Ale musím říci, že se opětovně setkávám s muzikálovými zpěváky na nových a nových projektech, takže i tam existuje nějaká kontinuita, a když vím dopředu, kdo bude tu a tu roli hrát, je to pro mě při psaní inspirativní.

Čím jste chtěl být jako malý chlapec?

Vlastně mě to vždycky táhlo k divadlu. Pak jsme na základce dostali chemii a já byl nadšen a chtěl jsem se stát chemikem. Ale jen do okamžiku, než přišla chemie organická. To bylo po nadšení. Zajímalo mě psaní a tak nějak mi to zůstalo.

Vzpomenete si na svůj první písňový text?

Samozřejmě. Bylo to v roce 1967, já pracoval jako začínající reportér a vyhledávač talentů v tehdy novém rozhlasovém pořadu Mikrofórum. Přivedl jsem tenkrát do studia k prvním nahrávkám třeba Viktora Sodomu a skupinu Matadors, Michala Prokopa a Framus Five, Jiřího Korna a Rebels, Petra Spáleného, Petra Nováka. A také Karla Černocha a skupinu Juventus. Jistý renomovaný textař však nedodal včas objednané texty, a tak kluky napadlo, že bych to mohl zkusit já. A na první dobrou byl na světě Nářek převozníka. Hit a navíc skladba, která se vysílá dodnes. Je to letos přesně padesát let.

Stává se textaři, že třeba uvidí na pódiu krásnou zpěvačku a rozhodne se pro ní něco napsat?

Cesty boží jsou nevyzpytatelné. (smích) Ale věci je třeba vidět v širší souvislosti. V zásadě lze říci, že jako autor nebo producent jsem několikrát byl v situaci, že mě někdo na koncertním pódiu nadchl na první dobrou a vznikla nějaká spolupráce.

Jaké to je, když slyšíte v médiích svoji oblíbenou píseň, kterou si broukají mladí i dříve narození?

Slýchat svoje písně, respektive texty, z rádia, na koncertech nebo na divadelních scénách si člověk samozřejmě zvykne. Ale stále si přitom uvědomuji, že jsem měl v tomto ohledu velké štěstí a že to není samozřejmost. Naopak to ve mně vzbuzuje pokoru vůči divákovi, kterému se líbí, a respekt vůči těm, kdož nesou svoji kůži na trh, jako herci nebo zpěváci. Někdy ale zapnuté rádio dokáže autora překvapit. Mně se to stalo před několika lety, když jsem zaslechl, jak Jarek Nohavica nazpíval písničku Podej mi ruku a projdem Václavák, kterou jsem textoval před pětatřicet lety pro Václava Neckáře.

Se kterými skladateli se vám dobře spolupracovalo či spolupracuje?

Mám to štěstí, že „spolupracuji“ s těmi nejslavnějšími a nejlepšími muzikálovými skladateli na světě. Pokud jde o muzikály, pro mě je ale mnohem důležitější kontakt s autory původního libreta. A to, že s Timem Ricem, Alainem Boubilem nebo Michaelem Kunzem máme na sebe „červený telefon“, je pro moji práci nejdůležitější. A pro mě je velkou radostí důvěra, kterou v moje převody do češtiny vkládají. Pamatuji si, jak se Tim Rice velmi spontánně a pochvalně vyslovil k mému českému přebásnění Jesus Christ Supertar. Jistá novinářka se pokusila jeho slova relativizovat argumentem, že to není schopen posoudit, když nerozumí češtině. Velice se mýlila. Původní autoři, když sledují představení v překladu, vnímají reakce herců a diváků na danou konkrétní situaci. A když je identická jako v originále, je vše OK. Pakliže se v situaci ztratí, je něco špatné.

V minulosti jste pracoval také s řadou českých skladatelů…

Mnoho z nich je už v hudebním nebi. Kupříkladu Václav Zahradník, Karel Svoboda, Jiří Lahoda, Angelo Michajlov, Jindřich Brabec. Z těch žijících rád vzpomínám na spolupráci s Janem Neckářem. A s Radimem Smetanou jsme napsali pro NDM původní muzikál Fantom Londýna. To byla skvělá týmová spolupráce i se scenáristy Pavlem Bárem a Lumírem Olšovským.

Česká republika měla vždy řadu skvělých textařů, mezi které také patříte. Jak vidíte současnou hudební scénu u nás, potažmo ve světě?

Myslím, že slabou stránkou současné české hudební scény jsou právě autoři textů. Velikány typu Voskovce a Wericha, Jiřího Suchého, Zdeňka Borovce, Zdeňka Rytíře kolem sebe u nové generace moc nevidím. Problémem českých muzikálů jsou pak často autoři libreta. Jedna věc je umět psát texty, druhá pak vytvořit příběh a dramatickou klenbu dramatu. Dalším problémem je fakt, že neexistuje u nás ani ve světě jednoznačný střední proud nebo hudební směr, který by muzikálovou scénu posunoval kupředu. Výsledkem je pak nadprodukce různých jukebox-muzikálů. Tedy muzikálů, které používají již dříve napsané písně.

Jaký je Michael Prostějovský člověk v soukromí? Zábavný? Přemýšlivý? Uzavřený sám do sebe?

Ode všeho něco. Ale uzavřený ne. Odjakživa se snažím o kontakty pracovní i soukromé napříč generacemi. Myslím, že jsem si několik spolupracovníků vychoval z řad bývalých studentů. Naše generace ty mladší dokáže obohatit zkušenostmi, a naopak mladá generace přináší nové pohledy na věc. A právě hudební divadlo je velmi složitá týmová práce. A tam je třeba vzájemně si rozumět.

Máte u sebe vždy poznámkový blok, do kterého si zapíšete momentální nápady? Nebo jak jinak probíhá tvůrčí proces?

Pokud pracuji na novém překladu nebo původním díle, tak ano. Vlastní práce probíhá nejen u psacího stolu, ale nápad může přijít kdykoliv a kdekoliv. A každé dílo vlastně vyžaduje stovky drobných nápadů.

Jak relaxujete?

Nejvíce energie člověk načerpá, když načas změní prostředí. Takže hory v zimě i v létě. Výborně na mě působí příroda, voda a tak. Všednodenní relax u mě bývá spojen s jídlem. Rád jím a také rád vařím. U obojího člověk na chvíli totálně vypne.

Vaše další plány a projekty do budoucna?

V letošním roce mám za sebou tři nové premiéry během jediného měsíce. V únoru měl v Praze premiéru Ples upírů, v březnu tamtéž Rocky a ve stejný měsíc i Rebecca v Ostravě. Ples a Rebeccu napsal můj letitý kamarád a nejlepší muzikálový autor v německy hovořících zemích Michael Kunze. Na Rockyho jsem měl smlouvu dva roky starou. Takže řízením osudu jsem v loňském roce musel přeložit hned tři muzikály najednou. Bylo to hodně vyčerpávající, ale ze všech premiér mám ohromnou radost. Takže jsem rád, že jsem letos nemusel psát vůbec nic.

A co příští rok?

Na příští rok jsou naplánovány tři premiéry, které použijí moje již dříve hotové překlady. Zde v Ostravě to budou slavné Kočky, které bude režírovat Gabriela Petráková. Ta bude pohostinsky režírovat i Josefa a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni. A na podzim bude mít v NDM premiéru i opereta-muzikál Vévodkyně z Chicaga, která měla pro změnu premiéru před několika lety v Plzni. Jinak samozřejmě se svými spolupracovníky dále připravuji každý týden Muzikál expres v Českém rozhlase Dvojce a také jeho webovou stránku muzikalexpres.cz. NDM výhledově chystá nějakou další zajímavou českou premiéru světového muzikálu, ale hovořit o tom konkrétněji by bylo předčasné.

Autor: Břetislav Uhlář

14.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Recepční v hotelu 89 Kč Recepční v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních Hotelový/á recepční NOČNÍ. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 89.2 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: HOTEL RUBY BLUE, Stodolní 11, Ostrava, Kontakt: životopis a případné dotazy zasílejte prosím na email: spolecnost@techinvest.cz., , Hledáme uchazeče na pozici Noční recepční - možné i jako brigáda při studiu /celoročně nebo určité měsíce/s příjemným a vstřícným vystupováním při jednání s hosty. Znalost angličtiny - hlavně mluvené slovo, základní, jednoduché fráze. V našem hotelu RUBY BLUE je pouze 16 pokojů, nejvíce hostů přijíždí do 18.00. Používáme hotelový systém Agnis, do kterého Vás rychle zaškolíme. Pracovní doba: krátký, dlouhý týden, noční směna po 12 hodinách. Hotel je otevřený celoročně, tedy i o víkendech a svátcích. Noční 20.00 do 8.00, v běžném měsíci je to 15 směn. Odpovídající mzdové ohodnocení. , , Nástup možný ihned.. Pracoviště: Tech invest ostrava, a.s. - hotel & restaurant ruby blue, Stodolní, č.p. 1434, 702 00 Ostrava 2. Informace: Iveta Tichá, +420 605 259 871. Gastronomie - Gastronomie Šéfkuchař 20 000 Kč Ostatní šéfkuchaři Šéfkuchař. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáme někoho, pro koho bude práce koníčkem, někoho kdo nám pomůže vařit jídlo, na které se nezapomíná. , , Nabízíme:, - Kvalitní poctivou gastronomii, - Možnost podílet se na otevření nové (ne) vinné restaurace v OstraWINA Sklepě, - Víno, ... víno, … víno, …, - Příjemný kolektiv a pěkné pracovní prostředí, - Možnost být plnohodnotnou součástí týmu a prostor pro seberealizaci, - Možnost spolurozhodovat o tom, jaké suroviny se nakupují., - Pomůžeme Ti porozumět moravským i zahraničním vínům a vytvářet s nimi zážitkové snoubení s tvými jídly. , - Pokud máš vztah k dobrému jídlu, zapadneš mezi nás. , - Velmi nám záleží na kvalitě. , - Pravidelné setkávání s vinaři z Moravy i zahraničí , - Mzdové ohodnocení 20.000 Kč – 35.000 Kč měsíčně dle vykonané práce…, , Měl/a bys mít: , - Aktivní přístup k zákazníkovi, - Pozitivní vztah k vínu a jídlu, - Chuť a nápady, pro tvorbu zajímavých jídel, my ti dáme prostor pro jejich realizaci.. Pracoviště: Wine a tapas restaurant, Nádražní, č.p. 1553, 702 00 Ostrava 2. Informace: Jan Waloschek, +420 774 280 245. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 100 Kč Řidiči vysokozdvižných vozíků Řidič vysokozdvižného vozíku. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nabízíme, - stabilní, dlouhodobé zaměstnání na HPP, - stravenky (po zkušební době), - zdarma ubytování v místě výkonu práce, - příspěvek na dopravu. Pracoviště: Pmb-zos s.r.o., Krištofova, č.p. 1443, 716 00 Ostrava 16. Informace: Iveta Kwieková, +420 775 755 138. Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 22 610 Kč Úředníci v oblasti daní vrchní referent/rada v Oddělení kontrolním IV. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22610 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prosíme zájemce, aby se pečlivě seznámili s podmínkami výběrového řízení na: http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/nabidka-zamestnani/app/detail/4571660, Posuzovány budou žádosti podané ve lhůtě do 1. října 2018, tj. v této lhůtě zaslané služebnímu orgánu prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na adresu služebního úřadu Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj, Na Jízdárně 3162/3, 709 00 Ostrava nebo osobně podané na podatelnu služebního úřadu na výše uvedené adrese. Žádost lze podat rovněž v elektronické podobě s uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou adresu služebního úřadu podatelna3200@fs.mfcr.cz nebo prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky ID 4hun2cu., Obálka, resp. datová zpráva, obsahující žádost včetně požadovaných listin (příloh) musí být označena slovy: „Neotvírat“ a slovy „Výběrové řízení na služební místo 321527 vrchní referent/rada v Oddělení kontrolním IV, Odboru kontrolním I – Ostrava I “.. Pracoviště: Finanční úřad pro moravskoslezský kraj, územní pracoviště ostrava i, Jurečkova, č.p. 940, 702 00 Ostrava 2. Informace: , .

Adam Rykala

ON-LINE rozhovor s Adamem Rykalou, radním obvodu Ostrava-Jih

Miroslav Svozil

ON-LINE s Miroslavem Svozilem, kandidátem ODS pro Moravskou Ostravu a Přívoz

Golf Park Lhotka hostil obchodní partnery Deníku

FOTOGALERIE/ Areál Golf Parku Lhotka se stal už potřetí dějištěm golfového turnaje Deník Cup, který uspořádala redakce Moravskoslezského deníku pro své obchodní partnery a hosty.

Policisté hledají patnáctiletou Natálii z Ostravy. Dívka se dosud nevrátila domů

Policisté pátrají po patnáctileté Natálii Lukačovičové z Ostravy. Pohřešovaná byla naposledy spatřena dne 14. září v 15 hodin, kdy odešla bez dovolení z domu. Do současné doby se nevrátila a je nekontaktní.

Kandidát do Senátu Jiří Paroubek odpovídal čtenářům v ON-LINE rozhovoru

Jako host on-line rozhovoru Deníku odpovídal v úterý 18. září 2018 na dotazy čtenářů Jiří Paroubek, kandidát do Senátu za Ostravu-Město.

Za smrtící drogy padlo další obvinění

V souvislosti s nebezpečnou drogou – syntetickými cannabinoidy – padlo další obvinění. Týká se muže (30 let) z Opavska. Policie celkem stíhá osm lidí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT