VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejraději hraji svoji vlastní hudbu, říká jazzový hudebník Boris Urbánek

/ROZHOVOR/ Hudebník Boris Urbánek hraje a skládá nejen jazz. Vlastně svůj styl hudby nerad definuje a spousta lidí ho nejspíše zná, i když o tom neví.

10.4.2018
SDÍLEJ:

Boris UrbánekFoto: Deník / Sonnek Pavel

Jeho skladby zní v muzikálech, ve filmech, v rádiu, v devadesátých letech od něj do éteru proniklo mnoho znělek pro různé rádiové stanice a často také koncertuje naživo. Znělka Neváhej a toč či úspěšný muzikál na ledě Mrazík? I ty jsou dílem jazzmana, který je duší pevně spjatý s Ostravskem a sám o sobě říká, že už toho v životě vlastně moc nepotřebuje. Jen svobodně žít a dělat to, co ho nejvíce baví. Hudbu.

Jak byste pojmenoval styl hudby, který hrajete?

Vlastně to ani nechci pojmenovávat. Nejraději hraji svoji vlastní hudbu a ta je těžko zařaditelná, byť jsem obecně zařazován mezi jazzové pianisty. Když někdo řekne „to je tvoje typická hudba“, je to pro mě největší ocenění.

Co za hudbu třeba posloucháte?

Vážná muzika mě přirozeně provází po celý život, a kupodivu jazz není dnes hlavní náplní mých přehrávačů. V dětství jsem vyrostl na písničkách divadla Semafor, Rayi Charlesovi nebo na polských SBB, kteří jsou mou srdeční záležitostí od mých čtrnácti let. Někdy v jedenácti letech se do mého života a našeho rodinného magnetofonu Sonet Duo „vlámal“ rock, láska na celý život. V šestnácti letech jsem ovšem uslyšel Oscara Petersona, Mahavishnu Orchestra a bylo rozhodnuto. Dneska už mám nepočitatelně cédéček a LP desek. Oblíbených kapel mám strašně moc, ale nemám na mysli současnou pop music.

Proč ne pop music?

Myslím, že dnešní pop music je trochu zoufalství. Připadá mi jako potřetí počtvrté vyvařená polívka, kde už opravdu neslyším nic moc originálního. Takového Michaela Jacksona, Prince, Whitney Houston, Seala nebo Stinga dnes mezi novými tvářemi nevidím. Například Bruno Mars je skvělý, ale pořád tam slyším všechny ty dříve jmenované.

V kolika letech jste začal hrát na piano?

V sedmi letech jsem šel na lidovou školu umění. Hudba byla součástí domácnosti, protože maminka hrála amatérsky na klavír a táta na housle. Měl jsem skvělou paní profesorku, která mě dokázala u toho udržet. Nebylo mi dovoleno s hudbou seknout. (směje se) Největším problémem talentovaných dětí je, že u toho nevydrží a ten talent v nich umře.

Boris UrbánekJaký jste byl žák?

Nedávno jsem našel sérii mých žákovských knížek a je to něco příšerného. Jedna třídní a ředitelská důtka za druhou, červené poznámky, furt průšvihy. A to se neslo celým mým životem, asi jsem nebyl ideální dítě. Když dnes učím jednou do roka na Letní jazzové dílně, snažím se se studenty si tykat a být přátelský. Učitel by neměl učit, ale podělit se o to, co by mohlo být pro žáka užitečné.

Musíte stále často cvičit?

Je to stejné jako říct Jágrovi, že už trénovat nepotřebuje, že už ten hokej umí. Musím. Nutím se do toho a říkám si: „Nemůžeš vypadat na vystoupení jak blbec.“ Ferenc Liszt kdysi říkal: „Když necvičím jeden den, poznám to já. Když dva dny, poznají to mí přátelé. Když necvičím tři dny, pozná to mé publikum.“ A taky stárnu a zapomínám, to není sranda. (směje se)

Jste před vystoupením nervózní?

Vždycky. Je jedno, jestli je v klubu deset lidí, nebo v hale deset tisíc. Za prvé mám pocit zodpovědnosti a za druhé se bojím, co když dneska ta hlava nebude ve formě. Pocity lidí v malém klubu si připouštím více než v hale – že ten se nějak blbě dívá, jeden netleská, proč? A před rodinou jsem nervózní asi nejvíc, před nimi si na nic nemůžu hrát.

Leze vám některá vaše skladba na nervy?

To ne, copak už nechcete vidět své dítě? Některá je možná přežitá, ale nikdy nemám pocit, že bych se za něco styděl. U zpěváků – interpretů – je to možná jiné, protože přebírají energii jiného skladatele a textaře. Když od nich lidé určité písně čekají, je to skoro prokletí.

Skládáte ještě znělky?

Už jsem se jich nedotknul patnáct let. Bylo to moje živobytí v devadesátých letech. Rádia i televize se tehdy chtěly nějakým způsobem odlišit, dneska už spadly do takového „eintopfu“. Pro většinu stanic dělají znělky nějaké produkční společnosti v Holandsku. Všechno je stejné – a horší a horší. A úplně nejhorší jsou televize. Pořád tam něco pípá, bublá, jako bychom byli nějaké stroje. S hudbou už to nemá nic společného.

Boris UrbánekJak se vám skládá filmová hudba?

Filmová muzika se píše sama, je to nádhera. Ponoříte se do příběhu, energie a pocitu, pustíte si obrázky a už to jen plyne. Dělal jsem zatím dva filmy. Jako první animovanou Báječnou show, kde například Dan Bárta zpíval Píseň hraboše, z níž se nečekaně stal megahit. Když mi přijdou výpisy z OSA, vidím, že ji zahraje asi sto kapel ročně. Žije úplně svým životem. Druhým filmem byl před čtyřmi lety 7 dní hříchů. S hudbou k němu, kterou mi nahrála Janáčkova filharmonie Ostrava, jsem moc spokojený. Další nabídky ale nečekám. Je to byznys, který si všichni strašně hlídají. Když se v Praze neznáte se správnými lidmi, v životě se k tomu nedostanete.

Zdáte se trochu rezignovaný.

Nejsem vůbec rezignovaný, ale jsem realista. Je mi jasné, že pokud jsem v Ostravě a nechodím na správné mejdany, kde se všechno upeče, tak to nejde. Taky se na nás v Praze trochu dívají jako na „tamty z Asie“. Ale jsou tam i bezvadní lidi, u kterých to neplatí.

Proč jste se tedy do Prahy nepřestěhoval?

Možná kdybych byl v Praze, byl bych bohatší a slavnější. Ale jednoho dne jsem zjistil, že to k životu vůbec nepotřebuju. Mám to, co chci a potřebuji, a jsem svobodný. Ve čtyřiadvaceti letech jsem dostal od Petra Jandy nabídku do Olympiku. Nejdřív mi to zalichotilo, ale pak jsem si řekl, že to vlastně chci jenom proto, že to vypadá dobře. Nabídku jsem nepřijal a vůbec toho nelituju. Chtěl už jsem dělat a hrát svou vlastní hudbu. Navíc Ostrava je moje rodné město, já těm lidem rozumím a oni, doufám, rozumí i mně. Pražákům někdy nerozumím a oni pravděpodobně někdy nerozumí mně. Spousta mých kamarádů Ostraváků, kteří se přestěhovali do Prahy, se povětšinou zase schází s Ostraváky. Je to mentalitou. Mám tam sice byt, ale Pražáci jsou prostě jiní. Ne horší, ale jiní.

O kariéře v Americe jste neuvažoval?

To víte, že jo, ale na to už je i pozdě. V době, kdy to mělo smysl, tady zuřil komunismus, takže jedinou alternativou byla emigrace. A to jsem nechtěl. Navíc takových jako já jsou v Americe tisíce. Školy tam chrlí fantastické pianisty. Malinko mi dnes ale chybí, že za tím dokonalým řemeslem nevidím je samotné. Jirka, Petr nebo Pavel hrají všichni výborně, ale nerozeznám je od sebe. A to je pro mě nejpodstatnější.

Vaše jméno je spojeno také s festivalem Jazz Open Ostrava. Co návštěvníky letos například čeká?

Úplně jsem se před dvěma lety zbláznil do francouzské kapely Electro Deluxe. Je to skvělá show. Říkal jsem si, že je někdy musím v Ostravě mít, a vyšlo to. Jinak společně s mým parťákem Jakubem Sedláčkem chystáme asi týdenní sérii koncertů různých žánrů od Ivana Mládka až po Electro Deluxe. A kdyby někdo namítal, že Ivan Mládek není jazz, tak to je jazz jak poleno. Vždyť ten dřevní dixieland, který hrají, je prazáklad jazzu. Chceme letos také oslovit více lidí – a aby to víc fungovalo.

Co minulý rok nefungovalo?

Možná nefunguje to slovo „jazz“ a někteří posluchači mají pocit, že je to méně srozumitelná hudba. Já jsem naopak přesvědčený, že jazz je velmi komunikativní. Ten stejný jazzový koncert totiž doma v televizi nepůsobí tak jako v klubu nebo na koncertě, kde vás pohltí atmosféra, energie. Chceme prostě váhavé posluchače přesvědčit, ať se nebojí a přijdou, a já jim zaručím, že se skvěle pobaví.

Něco málo o Borisi Urbánkovi: Jazzman Boris Urbánek začal hrát na klavír v sedmi letech a v roce 1983 absolvoval Státní konzervatoř Ostrava v oboru klavír. Působil a stále působí v mnoha hudebních tělesech, spolupracoval s legendami české hudební scény – třeba s Karlem Gottem, Věrou Špinarovou, Jiřím Kornem, Lucií Bílou a dalšími. V roce 2006 založil festival Jazz Open Ostrava, jehož producentem a dramaturgem je. Je také autorem muzikálů. Muzikál na ledě Mrazík vidělo kolem milionu tří set tisíc diváků a Romea a Julii téměř čtyři sta tisíc diváků. V průběhu devadesátých let vytvářel hudební design rozhlasovým stanicím Českého rozhlasu, Rádiu Orion, Helax a Radiu Zlín. S hudbou projezdil kus světa a založil i vlastní vydavatelství Paradise Music. Napsal hudbu k filmům 7 dní hříchů a Báječná show, v současnosti spolupracuje třeba s B-Side Bandem a Vojtěchem Dykem.

Autor: Markéta SULKOVÁ

Autor: Redakce

10.4.2018
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Sanitář, sanitářka, zdravotnický 14 500 Kč

Sanitáři Sanitář/ka pro operační oddělení. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: * odborná způsobilost SANITÁŘE podmínkou , * jedná se o zástup za pracovní neschopnost na dobu cca 3 měsíce, pouze na ranní směny, operační sál oddělení Urologie, * budete provádět pomocné a obslužné činnosti při poskytování základní a vysoce specializované ošetřovatelské péče pacientům, včetně polohování a fixace pacienta před, v průběhu a po operačním výkonu na operačním sále, * dále se budete podílet na předoperační přípravě pacienta, * také Vás můžeme pověřit transportem a tříděním biologického a zdravotnického materiálu, distribuci laboratorních výsledků, obstarávat pochůzky pro potřeby pracoviště a pacientů. Pracoviště: Městská nemocnice ostrava, příspěvková organizace,, Nemocniční, č.p. 898, 702 00 Ostrava 2. Informace: Kateřina Bačová, +420 596 193 774.

Administrativa - Administrativa Asistent, asistentka 20 000 Kč

Odborní asistenti v administrativě Asistent/ka vedení společnosti. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Ostrava, Nabídky pouze písemně s profesním životopisem na e-mail: hr@esosostrava.cz. , Vybraní uchazeči budou pozváni k výběrovému řízení. V případě, že Vás nebudeme kontaktovat do 3 týdnů od přijetí Vašeho životopisu, byla ve výběrovém řízení dána přednost jinému kandidátovi., , Náplň práce:, - správa a odpovědnost za aktuálnost dokumentace a směrnic dle norem ISO 9001 a 14001, - jednat jménem společnosti s úřady a se spolupracujícími externími firmami, - zasílání poptávek a objednávek pro potřeby firmy, - plnění operativních úkolů vedení společnosti, - vedení personální agendy, - zajišťování školení pro zaměstnance , , Požadujeme: , SŠ/VŠ, psaní hmatovou metodou, komunikační a prezentační dovednosti, organizační schopnosti, odolnost a vytrvalost, samostatnost, časová flexibilita, znalost práce s PC (MS Office, Premiér výhodou), zkušenosti s vedením dokumentace ISO 9001,14001, řidičský průkaz sk.B., , Nabízíme:, Možnost profesního i osobního růstu, motivující hodnocení podle výkonnosti a kvality odváděné práce, zaměstnanecké výhody. Pracovní doba 6:30-15:00., , Benefity: Stravenky, služební telefon.. Pracoviště: Esos ostrava, s.r.o., Výstavní, č.p. 3224, 702 00 Ostrava 2. Informace: Lucie Lysáková, .

Výroba - Výroba Montážní dělník 14 900 Kč

Montéři kovových konstrukcí Montážní dělník/ce - montér/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 14900 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: ZamK, Pracoviště: Na Jánské 1869/56, Slezská Ostrava, Kontakt osobně po předchozí tel. domluvě 596 235 967., , Nástup IHNED. , Pracovní doba od 7:00 do 15:30 hod. ve Slezské Ostravě (Hranečník). , Pracovní poměr na dobu neurčitou., , Montáže ocelových konstrukcí, práce ve výškách., Požadované dovednosti: Práce ve výškách., , Nabízíme:, -odpovídající mzdové ohodnocení, -prémie ve výši 0 % - 50 % ze základní mzdy, -samostatnou a zodpovědnou práci, -práce po celé roční období, -dobré firemní zázemí. Pracoviště: Stavby complet s.r.o., Na Jánské, č.p. 1869, 710 00 Ostrava 10. Informace: Daniela Riedlová, +420 596 235 967.

Výroba - Výroba Brusič nástrojů a kovů 15 000 Kč

Brusiči nástrojů a kovů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: ZZ, kontakt: telefonicky, osobně: Hasičská 551/52, Os.-Hrabůvka, pondělí a středa 9 - 11h., Fyzicky náročná práce, Dobrý zdravotní stav, Dobrá pracovní morálka a spolehlivost. Pracoviště: Shobod-stav s.r.o., Hasičská, č.p. 551, 700 30 Ostrava 30. Informace: Ivan Dobosh, +420 608 751 808.


Demolice Bazalů, 15. července 2018 v Ostravě.
37

OBRAZEM: Demolice Bazalů pokračuje. Podívejte se, jak od víkendu pokročila

S přípravami finišují nejen pořadatelé Colours of Ostrava, ale i provozovatelé restaurací, kavárníci i prodejci pláštěnek v centru města.
2 6

Ostrava se chystá na Colours. S přípravami finišují nejen pořadatelé

Pivo na Colours: Výčepní jsou nachystaní, Radegast se chladí

FOTOGALERIE/ K dobré atmosféře Colours už šestým rokem přispívá i Radegast. A jak říká ředitel pivovaru Ivo Kaňák: „Jde nám o to, aby návštěvníci festivalu pili naše pivo se stejným zážitkem, jako když poslouchají hudbu svých nejoblíbenějších kapel.“

Část elektrokola ukradl zloděj z nosiče, zbytek pak z auta

V pondělí mezi 11. a 12. hodinou ukradl zatím neznámý pachatel v Ostravě-Zábřehu elektrokolo. To bylo umístěno v nosiči na zaparkovaném automobilu.

Brankář Vaclík po přestupu do Sevilly: Škoda, že s Ronaldem jsme se minuli

Loni se brankář Tomáš Vaclík přestupu do Benfiky Lisabon nedočkal, letos mu však přesun na Pyrenejský poloostrov vyšel. Zamířil do španělské Sevilly a Deníku prozradil: Škoda, že s Ronaldem jsme se minuli. Ale liga tím neutrpí

Colours of Ostrava 2018: čtyři dny plné hudby odstartují už zítra

Ostravský open air, který už řadu let vozí do Česka zvučná jména a nemá v tom konkurenci, nabídne kromě hudby z 35 zemí a divadla i mezinárodní diskusní fórum Meltingpot.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT