John Mucha, vnuk slavného malíře a předseda správní rady Muchovy nadace, zahájil v ostravském Domě umění, společně s Jiřím Jůzou, ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), retrospektivní výstavu Alfonse Muchy. Současná výstava zahrnuje na sto sedmdesát Muchových děl − obrazy, grafiky, pastely, kresby, fotografie, ale i užité umění. Využili jsme přítomnost Johna Muchy v Ostravě a požádali jej o rozhovor.

Jaký je to pocit zahajovat výstavu svého dědečka, světově proslulého umělce a zabývat se jeho dílem?

Zatím se tímto zabývám pouze dvacet let. A někdo může namítat, že to musí být hrozná nuda. Určitě tomu tak není. Výstava Alfonse Muchy je putovní. Její základ je dán, ale v každém městě se k ní něco přidává z dalších sbírek. Nejinak tomu bylo v Ostravě díky Jiřímu Jůzovi. A pokud jde o pořádání výstav mého dědečka, tak vždycky říkám, že dodám noty a pak už jen záleží na tom orchestru a dirigentovi, jak to provedou a zařídí. A vždycky to provedení je jiné. To je jako když posloucháte Janáčka nebo Dvořáka a každý orchestr je zahraje trochu jinak. Takže moje činnost rozhodně nudná není, už proto, že cestuji hodně po světě. Teď například chystáme výstavu na Maltě, připravuje se také jedna na Tchaj-wanu, takže můžeme představit nejenom dědečkovo umění, ale především jeho odkaz.

Alfons Mucha byl nesmírně pracovitý umělec a vytvořil velmi rozsáhlé a úctyhodné dílo. Máte zmapovány sběratele jeho díla po celém světě?

Absolutně přesně ne, teď zrovna o tom debatujeme, neboť se na nás obrátili zájemci, kteří by chtěli vytvořit katalog s kompletním seznamem jeho děl. A když jsme s nimi mluvili, tak sami byli překvapeni, jak obrovské je to dílo. Nedávno jsme ještě objevili v České republice na aukci pastel, který se nám podařilo koupit a o jehož existenci jsme neměli ani tušení.

Objevují se často na veřejnosti falzifikáty jeho prací?

Je jich hodně. Dokonce se objevují také falza toho, co i můj otec (spisovatel Jiří Mucha pozn. autora) psal. A tak mě někdy, samozřejmě řečeno v legraci, mrzí to, že se neobjevují falza toho, co píši já…

Jedním z patronů výstavy je legendární tenista Ivan Lendl, kterého přivedl ke sběratelství umění a speciálně plakátů Alfonse Muchy další tenisový reprezentant a milovník umění Jan Kukal. Mimochodem, Jan Kukal se zúčastnil úterní vernisáže v Ostravě. Ivan Lendl slíbil, že na výstavu do Ostravy také přijede. Tušíte kdy?

Ano, slíbil, že přijede, ale vzhledem ke svému současnému vytížení by se měl objevit v Ostravě až ke konci výstavy, která potrvá až do 5. června. Ivan Lendl je náš kamarád a patron Muchovy nadace.

Jak známo, Ivan Lendl sbírá plakáty Alfonse Muchy. Některé mu ještě chybí. Myslíte, že se mu podaří získat ty zbývající?

Nejenom on po nich touží, my také, je to soutěž (úsměv na tváři Johna Muchy).

Co preferujete z dědečkova umění? Máte své zamilované obrazy?

Na to je velmi těžká odpověď.

Mediálně jste v poslední době hodně vystupoval v kauze Slovanská epopej. Jak byste si přál, aby to celé dopadlo?

Vždycky jsem říkal, a to už v době, kdy jsem byl bankéř jsem se naučil, že člověk dosáhne mnohem více, když si lidé sednou spolu ke stolu a dohodnou se. V současné době rozjíždíme dědické řízení, ale z naší strany jsou vždycky dveře otevřeny si sednout s magistrátem a vše v klidu a rozumně probrat. Ale nejpodstatnější je to, že se musí splnit to, co si dědeček představoval, a to prozatím Praha nedělá. Nesouhlasím s vystavením kompletní Slovanské epopeje ve dvoraně Veletržního paláce. Tyto prostory nejsou pro soubor pláten vhodné. Obávám se poškození děl. Mám expertizu, která říká, že by to byla katastrofa. Slavní restaurátoři mají stejný názor. Důležité pro mě je i vyjádření šéfa restaurátorského oddělení Národní galerie, který uvedl, že kdyby epopej skončila ve Velké dvoraně Veletržního paláce, byl by to její konec.

Vedle malířství, které další druhy umění vás přitahují?

Osobně mám moc rád fotografii a balet. Když mi bylo dvanáct, tak mě vybrali do baletní školy, ale později to bylo fyzicky velmi náročné. A při jedné lékařské prohlídce mi zjistili, že jsem měl nějaký problém se srdcem, tak jsem toho musel nechat. Ale mám mezi tanečníky přátele. Velice dobře se znám s Darjou Klimentovou, která působí nyní v Londýně. A přestože se už s tancem loučila, znovu začíná, má nyní mladého ruského partnera na jevišti a jsou fantastičtí.

SOUVISEJÍCÍ FOTOGALERIENAJDETE ZDE: John Mucha zahájil výstavu svého dědya Skvost Alfonse Muchy je v Ostravě

„O výstavu je skutečně velký zájem. Denně ji navštíví kolem tří set osob, vernisáže se zúčastnilo dokonce 523 lidí,“ sděluje Jana Michalíčková, provozní vedoucí v Domě umění. Podle jejích slov expozici často navštěvují i zahraniční turisté, kteří do Ostravy zavítají.

Ostravská expozice prezentuje jak charakteristická díla Alfonse Muchy, jako např. rodinné portréty nebo plakáty pro Sarah Bernhardtovou, tak i specifická díla jako jsou fotografie nebo užitkové předměty.

Jedno dílo má v Ostravě svou světovou výstavní premiéru. „Jde o přípravnou skicu k obrazu Schůzka na Křížkách. To je obraz číslo 11 z cyklu Slovanská epopej. Pro tuto skicu o rozměrech téměř tři krát tři metry jsme museli nechat vyrobit speciální rám,“ uvedla mluvčí galerie Jana Šrubařová.

Výstavní exponáty zapůjčili soukromí sběratelé i veřejné kulturní instituce z České republiky i zahraničí. Výstavu doplňuje celá řada doprovodných programů pro školy i veřejnost, přednáška Martina Jirouška Belle époque aneb Magie stříbrného plátna a komentované prohlídky výstavou.

Expozice Alfons Mucha 150 let je v ostravském Domě umění k vidění až do 5. června 2011. Sály jsou otevřeny kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Vstupné činí osmdesát (plné) a čtyřicet korun (zlevněné).