Miroslav Srnka patří mezi nejžádanější žijící české skladatele současnosti. Jeho opera Make No Noise, která před šesti lety vznikla na objednávku Bavorské státní opery v Mnichově, letos zazní na Ostravských dnech poprvé v České republice.

O letos dvaačtyřicetiletém hudebním skladateli Miroslavu Srnkovi toho v tuzemsku široká veřejnost asi příliš mnoho neví. Ale před časem uvedla Bavorská státní opera jeho dílo Jižní pól. Operní inscenaci s předním světovým pěvcem současnosti Rolandem Villazónem a dirigentem Kirillem Petrenkem už zhlédlo přes jednadvacet tisíc diváků.

SILNÉ DRAMA

Hlavní hrdinkou operního opusu Make No Noise je Hanna, která zažila válku a mučení, teď slyší jen s naslouchátkem. Je uzavřená do sebe, neurotická. Často si myje ruce, stále jí totéž jídlo. Kolegové v práci ji utiskují, vyhrožují jí, posmívají se jí. „Dlouho o ní nic nevíme. Jen tušíme, že je v ní skrytá síla, kterou dovede všechny zahnat do kouta,“ uvedl před časem v jednom rozhovoru Miroslav Srnka.

EXPERIMENTY

Ostravské dny jsou součástí třítýdenního setkání hudebních umělců napříč generacemi i uměleckým prostředím, které probíhají v Ostravě.

„Patří k nim i desetidenní festival s téměř stovkou kompozic hudby druhé poloviny 20. století, ale i žhavé současnosti. V Ostravě se v této souvislosti představí téměř dvě stovky hudebníků, kteří zaplní zvukem industriální prostory města, ale i kluby, kostely, divadlo i galerie. S unikátním hudebním světem dneška budeme v Ostravě konfrontováni do 2. září,“ uvedla za pořadatele akce Kristýna Konczyna z Ostravského centra nové hudby.

S mladými skladateli budou pracovat kompozitoři a současně lektoři.

„Budou mezi nimi například Richard Ayres z Amsterdamu, Christopher Butterfield z kanadské Victorie, Bernhard Lang z Vídně, George Lewis z New Yorku, Miroslav Srnka z Prahy a umělecký ředitel festivalu Petr Kotík,“ dodala Kristýna Konczyna. Podle jejích slov jsou Ostravské dny výjimečné v tom, že se téměř veškerý festivalový program studuje a zkouší na místě, tedy v Ostravě.