Turecký tanečník Burak Serkan Cebeci, který už sice není sólistou ostravského baletu, jí získal za postavu D'artagnana v baletu Tři mušketýři, jehož předlohou se stal slavný Dumasův román. Tento balet měl na ostravském jevišti před rokem světovou premiéru s hudbou Jana Kučery a v choreografii i výpravě kanadského autora Paula Chalmera. Burak Serkan Cebeci odpovídal na otázky Deníku.

Potěšila vás uzší nominace na prestižní Cenu Thálie?
Jsem velmi rád a šťasten za úžasnou a milou práci v Ostravě, kde jsem mohl účinkovat v tomto baletním souboru a posléze jsem byl nominován na tak prestižní ocenění, kterým Cena Thálie - v rámci divadla v České republice - určitě je.

Jak jste se sžil s postavou D´artagnana na jevišti?
Byl jsem velmi nadšen z toho, když jsem se seznámil s kanadským choreografem Paulem Chalmerem, vlastně celým inscenačním týmem a touto první rolí se v srpnu loňského roku v Ostravě zapojit do práce na této inscenaci. Už proto, že ten D'artagnan se mi tak trochu podobá. Je to veselý člověk, který ale dovede být také silnou osobností, věří ve své schopnosti. Ale současně se dokáže v některých životních situacích chovat jako malý bláznivý kluk. Tím ale zase nechci říct, že jsem v soukromém životě nějaký velký hrdina… Ale i tu konečnou cestu k této postavě jsem musel dlouho hledat. Nebylo to zase tak jednoduché, jak to říkám. Jsem moc rád, že výsledek stál za to, jsem vděčný všem svým kolegyním a kolegům na jevišti a také inscenačnímu týmu.



Ostrava se pro vás stala na čas domovem. Jak vnímáte toto město?
Práce v ostravském baletu byla pro mě velmi specifická. Jednak jsem působil jako baletní mistr a současně tancoval jako sólista - spolu se souborem - v jednotlivých představeních.

Proč jste se stal profesionálním tanečníkem?
Původně jsem snil o profesionální dráze operního pěvce, Pochopitelně, že jsem chtěl být tenoristou. Už jako malé dítě jsem měl velmi dobrý hlas, dokonce jsem získal několik cen na různých pěveckých soutěžích. Také jsem absolvoval mnoho soukromých lekcí ve hře na klavír…

V deseti prý ale přišel zlom…
Ano, když mi bylo deset let, můj život se změnil. Na jedné soutěži, když jsem zpíval, seděla v hledišti známá turecká primabalerína a zeptala se mě, jestli by mi mohla ukázat, co je balet. Řekla mi, že mám velký taneční talent a ideální tělo pro baletní umění. A ona vlastně stála u zrodu mé dnešní taneční kariéry a má zásluhu na tom, že jsem se stal profesionálním umělcem v tomto oboru.

A nelitujete toho?
Ne, baletní umění je můj životní styl. Jistě, je to velmi těžká profese. Ale v okamžiku, kdy vcházím na jeviště, cítím se velmi svobodně a šťastně a každé představení považuji za své nejlepší.
Samozřejmě, že se snažím zdokonalovat své taneční schopnosti a dovednosti, abych je v co nejlepší kvalitě mohl předvést publiku. Pohybově nadaných lidí se rodí poměrně hodně, ale cítit tanec ve spojení s opravdovým kreativním pohybem a hudbou je velkým umění. Bohužel, některé mladé nastupující taneční generace jako by zapomněli na pravé poslání baletu, takže ho na jevišti nevidím, ale sleduji jakousi „gymnastiku na pódiu“.

O své cestě k tanečnímu divadlu jste už něco naznačil, kudy všude vedla?
Nechci se chlubit, ale musím se přiznat k tomu, že jsem houževnatý, snažím se být perfekcionista a pořád zkouším být lepší než doposud… Takže se vždy snažím pochopit a porozumět postavě, kterou momentálně na jevišti ztvárňuji. To znamená odvést vždy za každých okolností maximální profesionální výkon, ať účinkuji kdekoliv.

Můžete nám říct, které postavy - jež jste už na jevišti ztvárnil – jste si zamiloval?
Miluji balet, ale zatím ještě nemohu zcela jednoznačně určit konkrétní roli, která by se stala mojí zamilovanou. Všechny jsem měl doposud rád. Hodně jsem si oblíbil postavu Basila v baletu Don Quixote. Myslím si, že to byla moje první velká role, po níž jsem si řekl, ano to je postava pro mě….

„Charismatický turecký tanečník Burak Cerkan Cebeci si podmanil postavu D’Artagnana v inscenaci Třech mušketýrů. V sólových variacích se prezentuje udivující dynamikou, mimořádnou lehkostí skoků, jistotou rotací a suverénním zvládnutím dalších náročných a efektních technických prvků. Svým extrovertním pojetím výborně komunikuje s publikem…“ uvádí se v odůvodnění nominace na Cenu Thálie pro tureckého tanečníka.

Minivizitka: Burak Serkan Cebeci
Narodil se v tureckém Eskisehiru, absolvoval Státní konzervatoř Dokuz Eylul Univerzity v Ízmíru v letech 1992 až 2002. Doposud byl v angažmá v Turecku, v německých městech Dortmund, Lipsko, Dússeldorf, v Ostravě. Vytvořil řadu rolí v klasických i moderních baletních inscenacích (Korzár, Louskáček, Emeralda, Řek Zorba, Labutí jezero, Bolero, Spící krasavice, Tři mušketýři a další. Hostoval už v mnoha zemích a má na svém kontě řadu prestižních ocenění.