Ze dvou z nich se může letos radovat soubor baletu konkrétně Barbora Šulcová a Burak Serkan Cebeci. Z ostravské opery byla nominována Maida Hundeling, z činohry Robert Finta a ze souboru opereta/muzikál Katarína Hasprová.

Německá sopranistka Maida Hundeling je nominována za postavu Desdemony v opeře Otello. Právě k ní směřovaly následující otázky.

Co znamená ve vaší dosavadní pěvecké kariéře postava Desdemony ve Verdiho opeře Otello, za n¨iž jste získala užší nominaci na Cenu Thálie za rok 2017?

Mohu říct, že všechny mé dosavadní role přišly ve správný čas. Stejně tak Desdemona. Je to úžasný kontrast v mém jinak dramatickém repertoáru. Role Desdemony znamená jedno velké vnitřní drama. A to samozřejmě vyžaduje, že musím zpívat vyrovnaně a neustále si opakovat: někdy méně znamená více. Giuseppe Verdi je pro mě vždy hlasovou kúrou….

Maida HundelingZdroj: ArchivS ostravskou operou už spolupracujete několik let. Co vás přitahuje k tomuto divadlu a souboru?

Když mi její hudební ředitel nabídne roli, vždy ji ráda příjmu. Těší mě, že jsem v Ostravě srdečně vítána.

Narodila jste se v exotické tuniské Bizertě. Jaké bylo vaše dětství? Pocházíte z umělecké rodiny? Kdy jste se rozhodla, že vaše kroky povedou ke kariéře operní pěvkyně?

Ano, narodila jsem se v Bizertě, ale rodiče jsou Němci a oba v Německu pracovali. A protože pracovali v cizině, učila jsem se odmalička respektovat jiné země, jejich obyvatele a kulturu. Je to pro mě důležitá zkušenost, ze které čerpám dodnes. Hostujete především na německých, rakouských, českých a slovenských jevištích.

Zdá se, že vaší doménou je klasický operní repertoár. Jaký je váš vztah k soudobým operám?

Nejenom v těchto zemích, ale stejně také často zpívám třeba v Itálii nebo USA. Rozdíl je v tom, že ostatní divadla jsou stagionová nemají tedy stálý repertoár, nemají soubor, sbor je neprofesionální nebo poloprofesionální… Mám v repertoáru řadu postav z děl Strausse, Janáčka, Martinů, Brittena, Berga, Korngolda a mnoha dalších skladatelů. Nejde o to, zdali mám ráda soudobou operní dramaturgii, ale o to, jestli mi postava sedne, zdali se s ní ztotožním na jevišti. A to je stejné jako v případě klasického repertoáru.

Co říkáte na jevištní aktualizace operní klasiky?

V podstatě nemám nic proti aktualizacím, ale musí mít smysl a především myšlenku. Raději mám stylizaci než aktualizaci inscenace…

Nominovaní v kategoriích Interpret roku, Interpretka roku, Kapela roku, Píseň roku.
OBRAZEM: Udílení moravskoslezských Cen Jantar se blíží. Nominace jsou kompletní
Katarína Hasprová
Katarína Hasprová: V Ostravě je mi pěkně

Jste na sebe přísná, pokud jde o životosprávu?

Když je to nutné, umím být na sebe přísná, ale stejně tak miluji život a užívám si ho. Musí to být vše v určité životní rovnováze.

Vzpomenete si na svou první návštěvu operního představení v divadle?

Když jsem byla malá, navštěvovali jsme s rodiči vánoční pohádky. Operu jsem poprvé viděla v televizi, vzpomínám si na Fidelia a Carmen. Živě jsem poprvé viděla Čarostřelce.

Jak na vás působí ostravské publikum?

Ostravské publikum působí otevřeně, srdečně a také je vidět, že má operu rádo a velice jí rozumí.

Vyhovuje vám život ve 21. století, nebo byste chtěla žít v nějaké jiné historické epoše?

Ano, spousta věcí je dnes jednodušší. Samozřejmě bych tu dnešní rychlost ráda trochu zbrzdila. Vše funguje, ale ztrácíme mezi sebou vztah a málo dbáme na zdánlivé maličkosti, které ale k životu neodmyslitelně patří, což je ale velká škoda.

Barbora Šulcová
Ostravská Barbora Šulcová nominovaná na Thálii: Tancem se mohu svobodně vyjádřit

Kdybyste se nestala operní pěvkyní, čím byste chtěla být?

Nevím, osud mě zavolal ke zpěvu. Možná bych ale byla třeba zahradnicí nebo bych se starala o zvířata, anebo byla učitelkou v mateřské škole.

Co pro vás znamenají hudba a zpěv?

Zrovna zkouším Straussovu Elektru a na konci zpívám: „Jak? Že já neslyším? Že já tu hudbu neslyším? Vždyť ona jde ze mě…“

Místo, kde si nejlépe odpočinete po vypjatém pěveckém výkonu na koncertě či divadelní premiéře?

Pokud mám čas, tak ráda odpočívám doma na zahradě, v lese nebo někde v přírodě.

Minivizitka
● NĚMECKÁ SOPRANISTKA MAIDA HUNDELING se narodila v tuniské Bizertě. Základy hudebního vzdělání získala u barytonisty Wernera Schürmanna. V roce 1997 se zúčastnila mistrovského pěveckého kurzu pod vedením Waltera Berryho a získala stipendium od Společnosti Richarda Wagnera v Bayreuthu. V letech 19992012 pokračovala ve studiu zpěvu a interpretace u sopranistky Olivery Miljakovic ve Vídni. V letech 2001 až 2003 začínala v angažmá Zemského divadla v Eisenachu.

● Ovládá role světového operního repertoáru (Wagner, Strauss, Verdi, Weber, Janáček, Britten, Berg, Mozart, Dvořák, Martinů a další).

● Hostuje na evropských i zámořských jevištích a koncertních pódiích. V březnu se představí jako Straussova Elektra ve Státním divadle Brunšvik, opět jako Tosca na festivalu Thurn a Taxis, a také bude od srpna účinkovat v londýnské Královské opeře v inscenaci Wagnerovy Valkýry.

Ilustrační foto
Muzikál Kočky, Janáčkova opera Osud, ale i Rok na vsi