Ze dvou z nich se může letos radovat soubor baletu konkrétně Barbora Šulcová a Burak Serkan Cebeci. Z ostravské opery byla nominována Maida Hundeling, z činohry Robert Finta a ze souboru opereta/muzikál Katarína Hasprová.

Německá sopranistka Maida Hundeling je nominována za postavu Desdemony v opeře Otello. Právě k ní směřovaly následující otázky.

Co znamená ve vaší dosavadní pěvecké kariéře postava Desdemony ve Verdiho opeře Otello, za n¨iž jste získala užší nominaci na Cenu Thálie za rok 2017?

Mohu říct, že všechny mé dosavadní role přišly ve správný čas. Stejně tak Desdemona. Je to úžasný kontrast v mém jinak dramatickém repertoáru. Role Desdemony znamená jedno velké vnitřní drama. A to samozřejmě vyžaduje, že musím zpívat vyrovnaně a neustále si opakovat: někdy méně znamená více. Giuseppe Verdi je pro mě vždy hlasovou kúrou….

Maida HundelingS ostravskou operou už spolupracujete několik let. Co vás přitahuje k tomuto divadlu a souboru?

Když mi její hudební ředitel nabídne roli, vždy ji ráda příjmu. Těší mě, že jsem v Ostravě srdečně vítána.

Narodila jste se v exotické tuniské Bizertě. Jaké bylo vaše dětství? Pocházíte z umělecké rodiny? Kdy jste se rozhodla, že vaše kroky povedou ke kariéře operní pěvkyně?

Ano, narodila jsem se v Bizertě, ale rodiče jsou Němci a oba v Německu pracovali. A protože pracovali v cizině, učila jsem se odmalička respektovat jiné země, jejich obyvatele a kulturu. Je to pro mě důležitá zkušenost, ze které čerpám dodnes. Hostujete především na německých, rakouských, českých a slovenských jevištích.

Zdá se, že vaší doménou je klasický operní repertoár. Jaký je váš vztah k soudobým operám?

Nejenom v těchto zemích, ale stejně také často zpívám třeba v Itálii nebo USA. Rozdíl je v tom, že ostatní divadla jsou stagionová nemají tedy stálý repertoár, nemají soubor, sbor je neprofesionální nebo poloprofesionální… Mám v repertoáru řadu postav z děl Strausse, Janáčka, Martinů, Brittena, Berga, Korngolda a mnoha dalších skladatelů. Nejde o to, zdali mám ráda soudobou operní dramaturgii, ale o to, jestli mi postava sedne, zdali se s ní ztotožním na jevišti. A to je stejné jako v případě klasického repertoáru.

Co říkáte na jevištní aktualizace operní klasiky?

V podstatě nemám nic proti aktualizacím, ale musí mít smysl a především myšlenku. Raději mám stylizaci než aktualizaci inscenace…

Jste na sebe přísná, pokud jde o životosprávu?

Když je to nutné, umím být na sebe přísná, ale stejně tak miluji život a užívám si ho. Musí to být vše v určité životní rovnováze.

Vzpomenete si na svou první návštěvu operního představení v divadle?

Když jsem byla malá, navštěvovali jsme s rodiči vánoční pohádky. Operu jsem poprvé viděla v televizi, vzpomínám si na Fidelia a Carmen. Živě jsem poprvé viděla Čarostřelce.

Jak na vás působí ostravské publikum?

Ostravské publikum působí otevřeně, srdečně a také je vidět, že má operu rádo a velice jí rozumí.

Vyhovuje vám život ve 21. století, nebo byste chtěla žít v nějaké jiné historické epoše?

Ano, spousta věcí je dnes jednodušší. Samozřejmě bych tu dnešní rychlost ráda trochu zbrzdila. Vše funguje, ale ztrácíme mezi sebou vztah a málo dbáme na zdánlivé maličkosti, které ale k životu neodmyslitelně patří, což je ale velká škoda.

Kdybyste se nestala operní pěvkyní, čím byste chtěla být?

Nevím, osud mě zavolal ke zpěvu. Možná bych ale byla třeba zahradnicí nebo bych se starala o zvířata, anebo byla učitelkou v mateřské škole.

Co pro vás znamenají hudba a zpěv?

Zrovna zkouším Straussovu Elektru a na konci zpívám: „Jak? Že já neslyším? Že já tu hudbu neslyším? Vždyť ona jde ze mě…“

Místo, kde si nejlépe odpočinete po vypjatém pěveckém výkonu na koncertě či divadelní premiéře?

Pokud mám čas, tak ráda odpočívám doma na zahradě, v lese nebo někde v přírodě.

Minivizitka
● NĚMECKÁ SOPRANISTKA MAIDA HUNDELING se narodila v tuniské Bizertě. Základy hudebního vzdělání získala u barytonisty Wernera Schürmanna. V roce 1997 se zúčastnila mistrovského pěveckého kurzu pod vedením Waltera Berryho a získala stipendium od Společnosti Richarda Wagnera v Bayreuthu. V letech 19992012 pokračovala ve studiu zpěvu a interpretace u sopranistky Olivery Miljakovic ve Vídni. V letech 2001 až 2003 začínala v angažmá Zemského divadla v Eisenachu.

● Ovládá role světového operního repertoáru (Wagner, Strauss, Verdi, Weber, Janáček, Britten, Berg, Mozart, Dvořák, Martinů a další).

● Hostuje na evropských i zámořských jevištích a koncertních pódiích. V březnu se představí jako Straussova Elektra ve Státním divadle Brunšvik, opět jako Tosca na festivalu Thurn a Taxis, a také bude od srpna účinkovat v londýnské Královské opeře v inscenaci Wagnerovy Valkýry.