Jistě znáte klíčovou hlášku bankéřů z reklamy: „Co by z toho jako měl? Mohl by si půjčky převést k nám, a splácet méně a kratší dobu.“ Pokud dlužník platí po změně banky méně a kratší dobu, logicky mu část dluhu odpustila. Proč by se ale banka vzdala části zisku? Co by z toho měla? V tom spotu nějak chybí vděčný dlužník s hláškou typu: „Nechci slevu zadarmo“.
Reklamy nelžou, jen zdůrazňují klady a zamlčují zápory.
Marketingoví kreativci nám v těchto dnech napsali reklamní text, který je koncipovaný jako osobní dopis Andreje Babiše. O rostoucích výdajích státního rozpočtu píšou: rekordní důchody, vyšší platy, masivní investice, nové dálnice, více peněz do kultury, do sportu, do zdravotnictví, rodinám i na armádu a životní prostředí. Na téma příjmy státního rozpočtu uvádí: snížili jsme daně o 436 miliardy korun. Na téma dluhy nám Babiš jako hlavní postava reklamy vysvětluje, že navzdory pandemii se v poměru k HDP zadlužení republiky snižuje.
Vybereme méně daní, vydáme více peněz, a dluh se nám přesto snižuje? Zní to jako nonsens. Nebo reklama.
Učitelky matematiky učí děti, že když místo 15 korun dostanu jen 10, nemůžu si koupit nanuk za 20 korun. A nebo můžu, ale za cenu zadlužení. Pomohly by nám učitelky matematiky s řešením slovních úloh z marketingového dopisu ANO? Opoziční politici mají důvod nám lhát, ale učitelky, které podle Babišova dopisu budou brát přes 46 tisíc korun, nám fungování veřejných rozpočtů jistě vysvětlí profesionálně: podle přesně daných matematických zákonitostí.