VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaje byly v pořádku, potvrdili odborníci. Kus viny však na DPO leží

Ostrava - Dopravní podnik podle čtenářů Deníku dobře věděl o nebezpečnosti „tragické“ jednokolejné trati. Vina za srážku tramvají tak leží hlavně na jeho bedrech.

16.4.2008 64
SDÍLEJ:

Havarované tramvaje si prohlédli v depu ostravského dopravního podniku odborníciFoto: DENÍK/Pavel Sonnek

Tramvaje byly po technické stránce v pořádku. To je výsledek středeční důkladné technické prohlídky vraků vozů, které se v pátek srazily u porubského koupaliště. Prohlídka tak vyloučila, že by příčinou srážky mohla být technická závada. „Provedli jsme i funkční zkoušky účinku a činnosti kolejnicových brzd, byly v pořádku,“ sdělil Petr Maikranz, ředitel Drážní inspekce Územního inspektorátu Ostrava.

Na předběžné verzi, že srážku zavinil čtyřiadvacetiletý řidič, který nepočkal na křížení ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať, se tak nic nemění. „Šlo o lidské pochybení,“ potvrdil Maikranz. Výslech řidiče by se měl uskutečnit tento čtvrtek.

Podle čtenářů Deníku je ale převážný díl viny na samotném dopravním podniku, který trať lépe nezabezpečil dříve, než se tato tragédie vůbec stala. O nebezpečnosti tohoto místa totiž dobře věděl. „Na této trase tohle nebyla jediná situace, kdy řidič přehlédl v tabulce křižování a musel couvat. Posléze byl za to i řádně potrestán. Toto ale DPO neuvádí,“ napsal Deníku čtenář podepsaný jako P. K., který dále uvedl, že sám kdysi na lince číslo pět jako řidič tramvaje jezdil.

„Největší vinu nese vedení DPO, které si jen sedí v teplých křeslech a nevnímá zodpovědnost. Ten semafor tam měl být už nejméně dvacet let. Jsem na ty tajtrlíky nahoře opravdu naštvaná,“ horlila ve středu telefonicky další čtenářka našich novin – Eva Dostálová z Poruby.

DPO se však hájí tím, že provoz na jednokolejné trati byl zcela v souladu s platnou legislativou. „Každý řidič byl povinen ohlásit se z protisměrné konečné zastávky Zátiší a vyžádat si souhlas s pokračováním jízdy. Také Drážní inspekce na základě dosavadních výsledků šetření tragické nehody neshledala žádné porušení povinnosti provozovatele dráhy,“ argumentuje vedení dopravního podniku.

Pondělní rekonstrukce na místě nehody potvrdila, že řidiči zareagovali na neočekávanou událost správně a včas. „Věnovali se plně řízení a půl sekundy poté, co se uviděli, začali oba brzdit,“ potvrdil Maikranz.

Byli však od sebe tak blízko, že nestačili vozy ubrzdit. Přesnou brzdnou dráhu ve vztahu k profilu tratě, tedy ke sklonům a obloukům v místě nehody, teď budou odborníci propočítávat. Budou také prověřovat rychlost tramvají před srážkou. Dosud vycházeli z údajů na tachometru, které nemusejí odpovídat přesně skutečnosti. „Teď bude následovat mravenčí práce, budou se vyslýchat všichni účastníci a svědci nehody,“ sdělil ještě Maikranz.

Vyšetřování tragické srážky ostravských tramvají uzavře drážní inspekce pravděpodobně až za několik týdnů.

IVA HAVLÍČKOVÁ, MARTIN PLEVA

Řidič si ponese doživotní trest. Vinen je ale dopravní podnik

Páteční tragédie na kolejích stále vyvolává vášnivé diskuse. Jednou z nejomílanějších otázek je v tomto směru ta zcela základní, a sice – kdo za to všechno vlastně může? Vina zatím padá na čtyřiadvacetiletého řidiče, který nevydržel čekat na rozdvojeném úseku jednokolejky a vyjel na trať, po které se řítila v protisměru se zpožděním druhá tramvajová souprava. Za to, co svým zbrklým počinem způsobil, mu nyní hrozí až deset let v chládku. Jenže svést zavinění tohoto neštěstí jen na tohoto řidiče-začátečníka by určitě nebylo správné. Hlavní díl viny totiž nese zejména samotný Dopravní podnik Ostrava (DPO). A to hned z několika důvodů. Jednak proto, že umožnil, aby křížení tramvají na této jednokolejce dlouhá desetiletí probíhalo bez jakéhokoliv technického zabezpečení. Spoléhat se v takovýchto případech pouze na lidský faktor a nezralou úvahu je hazardérství. Až tragédie musela zapříčinit to, aby se s tím začalo něco dělat. Podle místních obyvatel je přitom čiré štěstí, že k ní nedošlo už mnohem dřív. Zbrklých vyjetí z rozdvojky prý totiž bylo více, tramvaj vždy ale stihla zabrzdit a zacouvat zpátky. Druhou otázkou pak je, zda je vůbec správné, aby tramvaj plnou lidí mohl řídit mladý kluk bez zkušeností, který se už třeba při své poslední páteční jízdě viděl za chvíli sedět s kamarády u piva někde na Stodolní ulici. Jenže DPO je asi rád za každého, kdo má vůbec chuť v tamních podmínkách pracovat. Vybaví ho rychlokurzem a pošle na okrajovou trať, kde se snad nic nepose… Čtenáři, kteří diskutují pod články na internetových stránkách Deníku či volají do naší redakce, se většinou shodují v tom, že k zodpovědnosti by měl být jednoznačně hnán dopravní podnik, a ne onen mladý řidič. Nemluvě o politické zodpovědnosti náměstka primátora pro dopravu Vojtěcha Mynáře. Každý někdy udělá při své práci chybu. Mladý řidič už si navíc svůj trest odpykává a ponese si ho s sebou dál celý život. Psychické trauma z toho, co svou zbrklostí zapříčinil, mu už totiž z hlavy nikdo nikdy nevymaže. martin.pleva@denik.cz

16.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 64
SDÍLEJ:
vlevo Tomáš Marcinko, vpravo Patrik Bartošák

Bartošák před derby: Těším se a kolotoče se neobávám. Vždy věřím v naši sílu

Třinecký útočník Jiří Polanský.

Derby bylo pro mě vždy víc než jen normální zápas, říká Ocelář Polanský

Hejtman a starostka jako dva lídři z jedné obce. Jak volila Velká Polom?

/VOLEBNÍ VÝSLEDKY NEJVĚTŠÍCH OBVODŮ/ Pohled na výsledky voleb ze všech částí Ostravy přináší nejednu rozmanitost. Nejvyšší účast například zaznamenali v Čavisově, kde přišlo 75,89 procenta voličů. Nejvíce lidí doma naopak zůstalo ve Vítkovicích, kde vhodilo obálku s lístkem do urny jen 34,53 procenta lidí.

Tento týden představíme školáky ze ZŠ Františka Formana, Ostrava-Dubina

Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka - pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic.

Opilec v Ostravě-Jihu dělal scény. Vyjednávač neuspěl, vyrážely se dveře

Lidé v jednom z paneláků ve Volgogradské ulici v Ostravě-Jihu si v noci na pondělí místo spánku „užili“ rozruch. Na vině byl soused (28), s nímž přijeli dělat pořádek policisté z Oddělení hlídkové služby.  

Moravskoslezská nej... aneb výjimečnosti kraje ve výsledcích voleb

Mapa republiky se po víkendových volbách obarvila do modra, když ve všech krajích bez výjimky vyhrálo hnutí ANO. Severovýchod republiky má ale přece jen proti ostatní regionům některé volební výsledky jiné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT