Potvrzují to i zkušenosti ostravské radnice, která za přibližně 530 tisíc korun pořídila pro svou městskou policii laserový měřič. Strážníci jej začali využívat koncem února loňského roku. Do těchto dnů díky němu vybrali na pokutách 6,4 milionu korun.

I přes jednoznačnou ziskovost však město o nákupu dalšího přístroje neuvažuje. Podle vedení magistrátu i ostravské městské policie není cílem vybrat co nejvíce peněz, ale zvýšit bezpečnost v rizikových lokalitách. Jeden radar je z tohoto hlediska zatím dostačující. „V součastné době se neuvažuje o pořízení dalšího takového radaru tohoto druhu,“ potvrdila Veronika Lhotská z ostravské městské policie.

Přístroj strážníci nasazují zejména v okolí škol, zdravotnických zařízení i dalších frekventovaných místech, kdy hrozí kolize mezi vozidly a chodci. Výhodou laserového radaru je kromě mobility i skutečnost, že klasické detektory radarů jsou proti němu bezmocné. Dokáží je odhalit až ve chvíli, kdy laser změří rychlost vozidla.

„Osvědčil se nám,“ řekla Lhotská, podle které v místech, kde strážníci radar často používají, klesá počet přestupků týkajících se překročení rychlosti. Přesto existují lokality, kde je pro řidiče nedodržení limitu něco téměř běžného. „Jako příklad lze uvést měření z minulého týdne u přechodů pro chodce poblíž zastávek městské hromadné dopravy na křižovatce ulic Martinovské a Provozní. V těchto místech došlo v letošním roce k několika vážným dopravním nehodám mezi vozidly a chodci. Během jedné hodiny jsme zjistili jedenadvacet vozidel překračujících povolenou rychlost. Nejvyšší byla 99 kilometrů v hodině,“ doplnila Lhotská.

Ze statistických údajů vyplývá, že drtivá většina hříšníků překračuje rychlost do 20 kilometrů nad povolený limit. Najdou se však i takoví, kteří povolenou rychlost překročí o čtyřicet a více kilometrů, což znamená automatické odebrání řidičáku minimálně na půl roku, nejméně pět tisíc korun pokuty a pět trestných bodů.

Kromě laserového používají ostravští strážníci i mobilní preventivní radar, který má však jen informační charakter. Projíždějícím motoristům se na světelném displeji objeví jejich aktuální rychlost. Při překročení povoleného limitu o pět kilometrů začne číselný údaje blikat. Měření ale neopravňuje k uložení pokuty. Mobilní radar eviduje všechny naměřené údaje, které jsou posléze vyhodnocovány. Pokud strážníci zjistí, že v měřeném úseku motoristé často překračují maximální povolenou rychlost a k porušování dochází opakovně, nasadí příště na stejném místě laserový radar. A ten již umožňuje ukládání odpovídajících sankcí.