V Ostravě existuje několik desítek nehodových míst a úseků, jejichž seznam v těchto dnech zveřejnila ostravská policie. Jde o frekventované silnice i křižovatky, kde dochází k častým karambolům. Kromě nich se však v moravskoslezské metropoli nacházejí i další nebezpečné lokality. Kvůli relativně malému počtu havárií, které zatím neskončily smrtí, se však na seznam nedostaly. Jedním z takových míst je například Havlíčkovo nábřeží nedaleko Karoliny.

Osudy

Farář, kadeřnice, diamantový podvodník, mladá žena spěchající za svými povinnosti – různí lidé, kteří nemají nic společného. Přesto se jejich osudy proťaly v jednom jediném místě, na několikametrovém úseku nenápadné silnice – Havlíčkově nábřeží – vedoucí podél řeky Ostravice u ostravské Černé louky. Všichni seděli za volanty svých vozidel, která po nehodách skončila v řece. Nikdo naštěstí nezemřel, nejméně dvakrát však přišla záchrana v poslední chvíli.

Milovníci nadpřirozených jevů by tento úsek možná označili za ostravský bermudský trojúhelník, kde neznámé tajemné síly stahují vozidla do chladných vod. Dopravní experti a policisté však mají jiné vysvětlení. Jde o nepřehledné místo, kde se platí za každou chybu.

Svodidla?

Na první pohled by se mohlo zdát, že jediným logickým, rychlým a poměrně levným řešením je vybudování svodidel, která by automobily dokázala zachytit, a zabránila tak jejich zřícení do řeky. Jenže… Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz, který se stará o část silnic ve svém rajonu, něco takového nemůže udělat.

Komunikace totiž podle výpisu z katastru leží na pozemku Povodí Odry. Zástupci této společnosti uvedli, že v uvedeném úseku nelze provádět žádné stavby včetně instalace svodidel. Jde totiž o záplavovou zónu.

Víme, ale…

Tuto informaci potvrdil i vedoucí odboru místního hospodářství, dopravy a obchodu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz Vítězslav Bystroň.

„O této situaci víme a snažili jsme se ji řešit. Svodidla tam ale podle vyjádření Povodí Odry být nemohou. Před časem jsme tam po dohodě s policií dali značku omezující rychlost na třicet kilometrů v hodině. Na to si však stěžovala řada řidičů, kteří něco takového považovali za zbytečné,“ řekl Bystroň s tím, že obvod ve spolupráci se strážníky v daném úseku nasadil mobilní preventivní radar, aby zjistil, jakou rychlostí zde motoristé skutečně projíždějí. „Ukázalo se, že devadesát procent z nich jede rychleji než třicítkou, mnozí dokonce nedodržovali ani padesátku. Nakonec jsme proto po konzultaci s policií značku odstranili,“ dodal Bystroň, podle kterého existují pouze dvě možnosti - buď komunikaci zcela uzavřít, nebo se spolehnout na to, že řidiči budou jezdit obezřetně. „Je to málo známá silnice, kterou využívají pouze ti, kteří o ní dobře vědí, a tudíž jsou obeznámeni s tím, že je nutné v některých místech dbát zvýšené opatrnosti,“ doplnil Bystroň.

Policisté, kteří zde vyšetřovali již několik havárií, chtějí této silnici věnovat zvýšenou pozornost. „Budeme zvažovat různá řešení,“ řekl Petr Svoboda z tiskového oddělení ostravské policie.

Další riziko

Havlíčkovo nábřeží má i další rizikové místo. Jen několik desítek metrů od výše zmíněného úseku, kde auta končívají v řece, se nachází hojně využívaný přechod z Černé louky k Lávce Unie vedoucí na Slezskoostravský hrad. „Kvůli bezpečnosti chodců jsme zde umístili přechodové prahy, které nutí řidiče zpomalit,“ řekl Bystroň.

K tématu
Skončili v ostravském „bermudském trojúhelníku“ Záludnost nebezpečného úseku již na vlastní kůži zažila řada motoristů. Zde jsou některé z dramatických příběhů.
* Třiadvacetiletá řidička osobního vozidla Renault Clio nezvládla na konci loňského roku řízení a skončila v řece. Naštěstí utrpěla jen lehčí poranění hlavy. Sanitka ji převezla do nemocnice, vůz vytáhli hasiči.
* Mediálně nejznámější je případ sedmatřicetileté kadeřnice Romany Peterkové z Ostravy. Jízda do práce se jí v září loňského roku během okamžiku změnila v boj o holý život. Při vyhýbání se nákladnímu automobilu sjela do řeky Ostravice. Její vozidlo skončilo na střeše. Žena si nedokázala odepnout pás a zdálo se, že její konec je neodvratitelný. Pomohli jí dva muži, kteří nezávisle na sobě projížděli kolem místa nehody. Ani na chvíli nezaváhali, skočili do řeky a ženu, která utrpěla těžká poranění, vytáhli na břeh. Těmi, kdo jí zachránili život, byli Petr Bystrianský (58 let) a Aleš Matoga (45) z Ostravy. Za svůj čin získali titul Gentleman silnic, který uděluje Česká pojišťovna a Policie České republiky za mimořádné činy. „Nemám slov, kterými bych vše vyjádřila. Jste moji andělé strážní,“ řekla Peterková svým zachráncům během slavnostního předání tohoto ocenění.
* Cesta kolem Ostravice se v dubnu 2005 stala málem osudnou i faráři sedícímu v osobním automobilu. Také on nezvládl řízení a zřítil se do chladných vod. Jeho auto se převrátilo na střechu. Vše naštěstí z druhého břehu viděl bagrista, který duchovního vytáhl z vozu. Farář vyvázl jen se šokem.
* „Tajemná“ silnice však byla i místem zločinu. V roce 1998 zde policie vyšetřovala havárii dodávkového vozu převážejícího údajně osm set kilogramů ultradisperzního prášku s obsahem diamantu v hodnotě přes 130 milionů korun. Vozidlo se po půlnoci zřítilo do Ostravice. Policisté a odborníci po rozednění v řece skutečně diamantový prach našli. Při vyšetřování se však ukázalo, že ho v autě nebylo 800 kilogramů, nýbrž dvacetkrát méně. Podle kriminalistů se jednalo o podvod, při kterém chtěla skupinka podnikatelů získat peníze od pojišťovny.

Další místa, kde by se řidiči měli mít v Ostravě na pozoru

Ostravští policisté v těchto dnech zveřejnili seznam nejrizikovějších míst a úseků v moravskoslezské metropoli, kde řidičům hrozí největší nebezpečí.

Nehodové úseky

- silnice I/11, ulice Rudná v úseku od ulice Závodní k ulici Lidické

- silnice I/56, Sokolská třída v úseku od ulice Muglinovské k ulici Palackého

- silnice II/479, ulice Opavská v úseku od ulice Mariánskohorské a rampami ulice U Boříka

- silnice I/11, ulice 17. listopadu v úseku od ulice K Myslivně k ulici Dr. Slabihoudka

- silnice II/479, ulice Opavská v úseku mezi křižovatkou Tesco Poruba a výjezdem z ulice Třebovické

- silniceI/11, ulice Rudná v úseku mezi rampami z ulice Frýdecké a křižovatkou s ulicí Vratimovskou

Nehodová místa

- křižovatka ulic Plzeňské a 28. října (vodárna)

- křižovatka ulic Výškovické a Čujkovovy

- křižovatka ulic Cihelní a Mariánskohorské

- křižovatka ulici Rudné a Závodní

- křižovatka ulici Mariánskohorské a Nádražní

- křižovatka ulici 17. listopadu a Průběžné