V Ostravě existuje několik desítek nehodových míst a úseků, jejichž seznam v těchto dnech zveřejnila ostravská policie. Jde o frekventované silnice i křižovatky, kde dochází k častým karambolům. Kromě nich se však v moravskoslezské metropoli nacházejí i další nebezpečné lokality. Kvůli relativně malému počtu havárií, které zatím neskončily smrtí, se však na seznam nedostaly. Jedním z takových míst je například Havlíčkovo nábřeží nedaleko Karoliny.
Osudy
Farář, kadeřnice, diamantový podvodník, mladá žena spěchající za svými povinnosti – různí lidé, kteří nemají nic společného. Přesto se jejich osudy proťaly v jednom jediném místě, na několikametrovém úseku nenápadné silnice – Havlíčkově nábřeží – vedoucí podél řeky Ostravice u ostravské Černé louky. Všichni seděli za volanty svých vozidel, která po nehodách skončila v řece. Nikdo naštěstí nezemřel, nejméně dvakrát však přišla záchrana v poslední chvíli.
Milovníci nadpřirozených jevů by tento úsek možná označili za ostravský bermudský trojúhelník, kde neznámé tajemné síly stahují vozidla do chladných vod. Dopravní experti a policisté však mají jiné vysvětlení. Jde o nepřehledné místo, kde se platí za každou chybu.
Svodidla?
Na první pohled by se mohlo zdát, že jediným logickým, rychlým a poměrně levným řešením je vybudování svodidel, která by automobily dokázala zachytit, a zabránila tak jejich zřícení do řeky. Jenže… Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz, který se stará o část silnic ve svém rajonu, něco takového nemůže udělat.
Komunikace totiž podle výpisu z katastru leží na pozemku Povodí Odry. Zástupci této společnosti uvedli, že v uvedeném úseku nelze provádět žádné stavby včetně instalace svodidel. Jde totiž o záplavovou zónu.
Víme, ale…
Tuto informaci potvrdil i vedoucí odboru místního hospodářství, dopravy a obchodu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz Vítězslav Bystroň.
„O této situaci víme a snažili jsme se ji řešit. Svodidla tam ale podle vyjádření Povodí Odry být nemohou. Před časem jsme tam po dohodě s policií dali značku omezující rychlost na třicet kilometrů v hodině. Na to si však stěžovala řada řidičů, kteří něco takového považovali za zbytečné,“ řekl Bystroň s tím, že obvod ve spolupráci se strážníky v daném úseku nasadil mobilní preventivní radar, aby zjistil, jakou rychlostí zde motoristé skutečně projíždějí. „Ukázalo se, že devadesát procent z nich jede rychleji než třicítkou, mnozí dokonce nedodržovali ani padesátku. Nakonec jsme proto po konzultaci s policií značku odstranili,“ dodal Bystroň, podle kterého existují pouze dvě možnosti - buď komunikaci zcela uzavřít, nebo se spolehnout na to, že řidiči budou jezdit obezřetně. „Je to málo známá silnice, kterou využívají pouze ti, kteří o ní dobře vědí, a tudíž jsou obeznámeni s tím, že je nutné v některých místech dbát zvýšené opatrnosti,“ doplnil Bystroň.
Policisté, kteří zde vyšetřovali již několik havárií, chtějí této silnici věnovat zvýšenou pozornost. „Budeme zvažovat různá řešení,“ řekl Petr Svoboda z tiskového oddělení ostravské policie.
Další riziko
Havlíčkovo nábřeží má i další rizikové místo. Jen několik desítek metrů od výše zmíněného úseku, kde auta končívají v řece, se nachází hojně využívaný přechod z Černé louky k Lávce Unie vedoucí na Slezskoostravský hrad. „Kvůli bezpečnosti chodců jsme zde umístili přechodové prahy, které nutí řidiče zpomalit,“ řekl Bystroň.
Ostravští policisté v těchto dnech zveřejnili seznam nejrizikovějších míst a úseků v moravskoslezské metropoli, kde řidičům hrozí největší nebezpečí.
Nehodové úseky
- silnice I/11, ulice Rudná v úseku od ulice Závodní k ulici Lidické
- silnice I/56, Sokolská třída v úseku od ulice Muglinovské k ulici Palackého
- silnice II/479, ulice Opavská v úseku od ulice Mariánskohorské a rampami ulice U Boříka
- silnice I/11, ulice 17. listopadu v úseku od ulice K Myslivně k ulici Dr. Slabihoudka
- silnice II/479, ulice Opavská v úseku mezi křižovatkou Tesco Poruba a výjezdem z ulice Třebovické
- silniceI/11, ulice Rudná v úseku mezi rampami z ulice Frýdecké a křižovatkou s ulicí Vratimovskou
Nehodová místa
- křižovatka ulic Plzeňské a 28. října (vodárna)
- křižovatka ulic Výškovické a Čujkovovy
- křižovatka ulic Cihelní a Mariánskohorské
- křižovatka ulici Rudné a Závodní
- křižovatka ulici Mariánskohorské a Nádražní
- křižovatka ulici 17. listopadu a Průběžné