Čtvrtek byl tvrdou zkouškou pro cyklisty. Jen na Novojičínsku byli v té době zraněni dva cyklisté, oba po střetu s vozidlem. První případ se stal v Novém Jičíně za třetím kruhovým objezdem směrem na Bludovice na Sokolovské ulici. Nákladní vozidlo IVECO zachytilo cyklistu, který jel před autem. Cyklista podle prvotních informací utrpěl lehká zranění, se kterými byl převezen do novojičínské nemocnice. Příčina střetu se stále vyšetřuje. „Žádáme svědky, aby poskytli informace o nehodě na bezplatné lince 158,“ podtrhl okresní policejní mluvčí Zbyněk Tomšík. Druhá událost zřejmě skončila o dost hůře. Cyklistku v Jerlochovicích, místní části Fulneku, musela přepravit helikoptéra do fakultní nemocnice v Ostravě. Podle informací utrpěla po srážce s osobním automobilem zranění dolních končetin a hlavy.

Na Novojičínsku se za minulý rok stalo 45 dopravních nehod s účastí cyklisty, v roce 2007 to bylo o šest nehod více. „Loni při těchto dopravních nehodách zemřelo pět cyklistů a těžce se jich zranilo šest. Lehká zranění utrpělo v minulém roce čtyřiatřicet cyklistů,“ upřesnil Tomšík. Nejpočetnější skupinou, havarující na kole, jsou děti. Zejména ty si neuvědomují nebezpečí, které podstupují bez cyklistické přilby. „Jednou ze základních příčin zranění či úmrtí cyklistů je právě poranění hlavy,“ upozornil Tomšík s tím, že přilba je ze zákona povinná pro všechny děti mladší osmnácti let. Cyklistická přilba zabrání 85 procentům úrazů hlavy a 88 procentům úrazů mozku.

Následky nehod mohou být tragické, odřené končetiny a modřiny jsou to nejmenší, co může cyklistu na silnicích potkat. Statistika uvádí, že dospělého člověka dokáže usmrtit koncentrovaný úder do hlavy při pádu již v rychlosti jedenáct kilometrů za hodinu, dítě i při nižší rychlosti. Tyto údery mohou být způsobeny nárazem na vozovku, kapotu vozidla a tak dále. Pokud například cyklistu srazí auto, jedoucí padesátikilome­trovou rychlostí, je to, jako by spadl na beton z výšky deseti metrů. Pokud si cyklista před svou jízdou nezapomene nasadit ochrannou přilbu, předejde tak z 83 procent fraktuře lebky, z 53 procent zranění měkkých částí hlavy a ze 48 procent poškození mozku. „Nejčastější místa poranění u dětí při pádu z kola jsou hlava, paže kolena a břicho,“ doplnil mluvčí.

Řidiči, kteří zranili chodce nebo srazili cyklistu, se často shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo až příliš pozdě. Proto základním pravidlem pro řidiče aut, cyklisty i chodce musí být, aby byli vidět a aby sami viděli. Podle průzkumu vidí řidiči modrou barvu na pouhých osmnáct metrů, červenou na čtyřiadvacet, žlutou na sedmatřicet metrů, bílou na pětapadesát metrů a reflexní materiál až na dvě sta metrů.

Z uvedených čísel vyplývá, že cyklisti i chodci mohou svým nezodpovědným chováním ohrozit nejen život svůj, ale i jiných lidí. Cyklisté jsou tak po motocyklistech a chodcích další nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu.