Šílení motoristé, sebevrazi, opilci, ale také nezodpovědní lidé, kteří zbytečně hazardovali se svými životy. Takové jsou nejčastější oběti železničních nehod.
Jen do května letošního roku zemřelo na šestasedmdesát osob. Ve čtyřiašedesáti případech se jednalo o srážky vlaků s osobami na kolejích, dvanáct lidských životů vyhaslo při haváriích na přejezdech. Dalších šedesát osob utrpělo různě závažná poranění.
Nezodpovědnost
„Řidiči, chodci, ale i cyklisté se mnohdy chovají velmi nezodpovědně. Neuvědomují si, že vlak není automobil, který dokáže zastavit na vzdálenost několika desítek metrů.
Na železnici se brzdná dráha počítá na stovky metrů,“ zdůraznil tiskový mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.
Jeho slova o neskutečném hazardování potvrzuje i nedávný případ, který se stal v podvečerních hodinách na přejezdu v Ostravě-Polance nad Odrou. Přestože již několik sekund svítila červená, na přejezd se vřítila usměvavá rodinka na kolech – matka s malým dítětem v sedátku a dvě dívky.
„Na koridorovém přejezdu v Polance nad Odrou se při mém přecházení přejezdu rozbimbalo výstražné světlo. Řekl jsem si, že vyfotím projíždějící rychlík proti paprskům zapadajícího slunce, když mě nepříjemným šokem v hledáčku překvapila maminka se třemi dětmi včetně špunta v sedačce. Jako stádo chaoticky přejížděli už několik vteřin řinčící přejezd na trati, kde vlaky jezdí až 160 kilometrů v hodině. Tohle jasně dokazuje, jak si člověk dokáže vážit života svého i svých dětí,“ popsal situaci očitý svědek – Pavel Kopec. Podle Neusara nejsou takové situace bohužel ničím výjimečným. „Mnozí lidé nerespektují výstražná znamení. Platí to jak o řidičích, tak o chodcích a cyklistech. Zřejmě jim nedochází, jak riskují,“ prohlásil Neusar.
Test
Minulý týden se na zkušebním železničním okruhu ve Velimi na Kolínsku uskutečnila simulace nárazu vlaku do člověka, kterého představovala figurína.
Jak se ukázalo, souprava jedoucí rychlostí přibližně osmdesát kilometrů v hodině dokázala zastavit až tři sta metrů od místa střetu.
Při rychlosti o čtyřicet kilometrů vyšší to již bylo 550 metrů a v rychlosti kolem 160 kilometrů potřebovala vlaková souprava k zastavení celý kilometr.