Duben letošního roku. Ve Štítině na Opavsku je těžce zraněn sedmapadesátiletý muž při strážce s vlakem. Přitom stačilo, aby respektoval výstražné zařízení a k nehodě ani nemuselo dojít.

Letošní rok je z pohledu počtu tragických nehod na železnicích jeden z nejhorších v historii. Sto třicet případů střetu vlaku s člověkem, z toho čtyřiadevadesát z nich skončilo smrtí. Podle mluvčího české drážní inspekce Martina Drápala se počet osob usmrcených na železničních přejezdech letos zvýšil o sto procent. „Ve srovnání s rokem 2007 je počet nehod dokonce vyšší o více než tři sta procent,“ řekl Drápala a upozornil na to, že v době letních prázdnin bývají oběťmi těchto neštěstí děti.

„Vzpomínám na nehodu ze začátku května, kdy se v kolejišti pohybovalo malé dítě. Jeho matka jej stihla vynést z kolejiště těsně před tím, než tudy projel vlak. Sama už ale řítícímu se kolosu uhnout nestihla. Po střetu s vlakem jedoucím osmdesát kilometrů v hodině zemřela,“ připomněla tragickou nehodu mluvčí drážní inspekce a dodal: „Vybízíme rodiče, aby o prázdninách více dohlíželi na své potomky, kteří využívají volného času k cestám za zábavou.“

Navzdory letošní tragické bilanci letos přímo v Ostravě k žádnému vážnějšímu neštěstí na železniční trati podle ostravské policejní mluvčí Holčákové nedošlo. „Z celkového počtu 1097 námi vyšetřovaných případů v období od ledna do května letošního roku jsme zaregistrovali pouze dva střety s vlakem. Žádná z nehod si však nevyžádala zranění, ale pouze škody na majetku,“ sdělila Holčáková.

LUCIE RUSKOVÁ