Most nebyl pevně ukotven a podpůrné konstrukce byly navrženy úplně bez rezerv. „Ze znaleckých posudků vyplývá, že kdyby byl most dostatečně ukotven, nemuselo k neštěstí dojít,“ sdělil Jícha a předal obvinění pro deset osob státnímu zástupci Aleši Kopalovi. Ten se teď bude spisem, který má více než patnáct tisíc stran, zabývat.

„Vyšetřování bylo ukončeno1. června. Poté jsme spis předložili deseti obviněným k prostudování a následně byl vypracován návrh obžaloby pro spáchání trestného činu obecného ohrožení, za který hrozí odnětí svobody od tří do deseti let,“ informoval Jícha. Podle něj je počet obviněných konečný a jsou mezi nimi jak vedoucí pracovníci, tak i řadoví zaměstnanci firem, které stavbu mostu zajišťovaly.

Už v průběhu vyšetřování policisté informovali, že jsou obviněni tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele, firmy Bögl & Krýsl. Obvinění si vyslechl i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Porucha brzd roli nehrála


Právní zástupce obviněných pracovníků společnosti Bögl & Krýsl Radek Ondruš ve čtvrtekve vyjádření, které zaslal ČTK, uvedl, že s ukončením vyšetřování firma zásadně nesouhlasí a pokládá jej za předčasné. „Vyšetřování se zabývalo pouze některými verzemi a nedostatečně objasnilo podíl všech osob, které mohly mít na nehodě podíl,“ uvedl Ondruš. Poukazuje například na skutečnost, že na trati během stavby mostu nebyla na železnici omezena rychlost, či na fakt, že vlak neměl v úplném pořádku brzdy.

Jícha tyto námitky odmítá. „Vyšetřování nepotvrdilo, že by nehodu zavinil někdo další. Vyšetřování policie ani Drážní inspekce nenalezlo žádný předpis, který by provozovateli dráhy stanovil povinnost snížit rychlost v místě rekonstrukce mostu,“ řekl. Dodal, že ani ne zcela funkční brzdy na nehodu a její tragické následky vliv neměly. „Zjistila se určitá závada na brzdách jedné nápravy posledního vagonu. Pokud by brzda byla funkční, nárazovou rychlost by to snížilo nepatrně, jen o 2,3 kilometru v hodině. S příčinou nehody to vůbec nesouvisí,“ tvrdí Jícha.

Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil 8. srpna 2008 do ocelové konstrukce silničního mostu, která se krátce předtím zřítila na trať. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno devadesát pět lidí, z toho třináct těžce.

>> Neštěstí ve Studénce v číslech

* Počet mrtvých: 8

* Počet zraněných: 95

* Počet trestně stíhaných: 10

* Hmotné škody: 168 146 197 Kč

* Odškodnění cestujících: 9 234 742 Kč

* Částka za znalecké posudky: 915 159 Kč

* Počet vyslechnutých osob: více než 200

* Počet stran trestního spisu: 15 321

S využitím ČTK

Vše o studéneckém neštěstí ČTĚTE ZDE!