Několik požárních aut, směsice mužů v policejních a hasičských uniformách a kombinézách, zlověstná páska obepínající čtverce o rozloze pár desítek metrů. Takový pohled se nám nabízel při příchodu na pole sousedící s letištěm. Uprostřed vytyčeného prostoru ležely trosky malého letadla.

Polámaná křídla, zkroucený plech a kryt kokpitu odhozený o několik metrů dále vypovídaly jasně – tohle nemohl nikdo přežít. Na místě nás zaujala ihned ještě jedna věc. K vraku nevedly žádné stopy, které by naznačovaly, že se snad letadlo pokoušelo přistát. Jednoduše řečeno, spadlo přímo a zůstalo na místě.

Příliš informací k případu zatím není. „K nahlášení nehody došlo ve 13.20. Na místě pak bylo zjištěno, že se jedná o malé letadlo, na jehož trupu je vykreslena rakouská vlajka. Oba muži uvnitř svým zraněním podlehli," sděluje opavský policejní mluvčí René Černohorský s tím, že se jednalo o dva muže z Rakouska ve věku sedmašedesát a dvaačtyřicet let.

Kdo z dvojice pilotoval, zatím není zřejmé

„Co se druhu letadla týče, jednalo se o typ Sokata. Na místo byly ihned vyslány čtyři hasičské jednotky. Dvě profesionální, z Hlučína a Opavy, a dvě dobrovolné, z Dolního Benešova a Bolatic. K požáru naštěstí nedošlo. Místo tedy zabezpečily a poté byli nápomocny záchranářům," dodává informace mluvčí krajských hasičů Petr Kůdela. K nehodě byla povolána jak klasická lékařská záchranka, tak i vrtulník. Nic však to nebylo platné.

Co se vlastně stalo? Vyšetřovatelé podle svého tvrzení zatím moc netuší. „Inspekce letového provozu provede ohledání havarovaného letadla, kdy budou zjišťovány příčiny pádu a další okolnosti, které by vedly k řádnému objasnění této záležitosti," konstatuje René Černohorský.

Průběh události očima svědků

Naší redakci se ovšem podařilo zjistit přece jen více informací. V areálu letiště jsme narazili na skupinu mužů fungujících zde jako aktivisté letecké školy ultralightů. Ti nám potvrdili, že byli svědky celé události a nastínili její průběh.

Motor údajně v žádném případě stroji nevypověděl. „Naopak, slyšeli jsme, jak se to pokouší ještě zachránit. Dvakrát sešlápnul plyn. Jenže plno lidí má reflex tahat při pádu knipl k sobě, a to nesmí. Musí ho uvolnit a teprve dávat plyn," vysvětluje jeden z mužů, kteří chtěli raději zůstat v anonymitě. Podle nich se pilot nejspíše pokoušel proletět nad letištěm, zjistit směr větru a další podmínky a pak se vydat na přistání. Jenže na to již nedošlo.

Letadlo spadlo tzv. čumákem přímo do pole. „Byli jsme u toho všichni do tří minut. Jednomu z nich jsme ještě zkoušeli tep, ale už marně. Druhý měl úplně rozsekanou hlavu a z uší mu tekla krev," popisuje poté momenty těsně po tragédii další z oněch mužů.

Chvíli po nehodě se nám navíc přihlásil sám také další očitý svědek. Ten údajně dokonce celou věc viděl do posledního detailu. „Viděl jsem to a bavil se o tom s polskými návštěvníky letiště. To letadlo letělo normálně na dráhu, jenomže, když je tak slunečno, vyskytují se velké turbulence - stoupavé proudy, do kterých to naletělo, najednou sebou škublo, překlopilo se křídlem na levou stranu a pilot to nezvládl. Proto se zřítilo z docela velké výšky," říká Daniel Barvík.

Oficiální výsledky vyšetřování a také totožnost obou mrtvých Rakušanů budou známy až později.

Tomáš Pustka, Petr Dušek