Lékaři varují: zvlášť u motorkářů přibývá devastujících poškození mozku, páteře a končetin, často s rozsáhlými trvalými následky.

Příčiny? Velmi vysoká rychlost v kombinaci s nedostatečným vybavením ochrannými pomůckami. To druhé se bohužel týká i cyklistů.

„Velmi záleží na počasí. Pokud je příznivé a motocyklisté i cyklisté vyjedou, dochází samozřejmě také k nárůstu jejich nehod. Za den pak klidně máme půldruhou desítku těchto událostí v kraji, k nimž vyjíždíme. Pokud je počasí nepříznivé, je tomu přesně naopak. Častěji zranění jsou v obou kategoriích muži," říká mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl.

Čtvrtek, 6. srpna, Frýdeckomístecko:

Záchranáři byli přivoláni k havárii do Dolních Tošanovic. Dvaašedesátiletý řidič motocyklu vyjel při jízdě z kopce mimo vozovku a byl nalezen okolo jdoucími občany.

Nejevil žádné známky života, proto u něj svědci začali provádět srdeční masáž a přivolali záchrannou službu. Ta již nemohla muži nijak pomoci.

Ve stejný den zasahovali záchranáři u celkem tří těžkých zranění motorkářů, v dalších případech v Kozlovicích a Sviadnově.

„Těžké úrazy jsou v České republice hlavní příčinou úmrtí obyvatel do 40 let. V celé populaci jsou pak čtvrtou nejčastější příčinou smrti," konstatuje doc. Leopold Pleva, primář Traumatologického centra FNO a dodává, že zvlášť u motorkářů přibývá devastujících zranění, často s trvalými následky.

„Bohužel jde většinou o mladé lidi, kterým se tak ve zlomku vteřiny zcela změní život. Pokud tedy havárii vůbec přežijí," podotkl docent Pleva.

Čtvrtek, 20. srpna, Novojičínsko:

Motoristé nalezli v obci Bravantice v příkopu u cesty dva zraněné motorkáře, přibližně dvacet metrů od zdemolovaného stroje. Čtyřiatřicetiletá žena s poruchou vědomí utrpěla vážná vícečetná zranění. Záchranáři ji vynesli pomocí speciálního rámu a po ošetření letecky transportovali do ostravské fakultky. Muž ve věku jednatřicet let byl také vážně poraněn v oblasti zad, končetin a břicha. Také on byl převezen do fakultní nemocnice (FNO).

„V horkých letních dnech někteří motorkáři jezdívají polehku, bez speciálního ochranného oděvu. Vždy si při pohledu na takové řidiče vzpomenu na motocyklistu, který vyrazil na silnici jen v krátkých kalhotách a trepkách a při pádu z motorky mu stroj amputoval část chodidla. To by se nestalo, kdyby měl solidní pevnou obuv pro motorkáře," vzpomíná prof. Pavel Ševčík, přednosta Kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny FNO. Zároveň však připouští, že ani nejkvalitnější ochranné pomůcky nemohou devastujícím zraněním zabránit. „Někteří motorkáři mají pocit, že když se oblečou do kvalitní výbavy, včetně páteřního pásu, mohou bez obav podstoupit rychlou jízdu. Není to pravda. I přes užití páteřních rámů se páteř při nárazu v prudké rychlosti může zlomit," varuje a dodává: „V některých případech dotyčný, který je oblečen do ochranných oděvů, nemá ani výrazně poškozený kožní kryt, ale my zjistíme, že došlo k těžkým zhmožděním vnitřních orgánů, kostí a páteře."

Neděle, 16. srpna, Mosty u Jablunkova:

Padesátiletý cyklista byl nalezen ležící v příkopě, podle informací záchranářů nepoužil ochrannou přilbu. Zasahující lékař u muže zjistil poranění hlavy a pravděpodobné poranění mozku. Raněného museli záchranáři převést na umělou plicní ventilaci. Pacienta přepravil vrtulník do ostravské Fakultní nemocnice. Předán byl na oddělení urgentního příjmu.

Druhou skupinou, která je na silnicích extrémně ohrožena, jsou cyklisté. „Paradoxně nejde o sportovce věnující se extrémním disciplínám na kolech, ale o lidi, kteří se jen přemísťují z místa na místo. Speciálně na Ostravsku se u těchto spíše svátečních cyklistů často setkáváme s těžkými poraněními hlavy. A ve většině případů pak zjistíme, že se na cestu vydali bez přilby. A někteří dokonce i pod vlivem alkoholu," upozorňuje na neopatrnost cyklistů profesor Pavel Ševčík s tím, že dalšími faktory, které vedou k těžkým zraněním, jsou rychlost a agresivita jízdy.

„S tímto nešvarem se nepotkáváme jen u motorkářů, ale také u cyklistů, kteří jezdí nepřiměřenou rychlostí i na cyklostezkách, po nichž se pohybují rodiče s dětmi, které se tu učí jezdit, nebo lidé na kolečkových bruslích," pokračuje.

Bohužel ani přilby, zejména u cyklistů, nejsou dosud samozřejmostí. Samotná přilba však není samospasitelná, pokud dotyčný nebude dbát na bezpečnost jízdy. „ Bez použití přilby by při havárii ve vysoké rychlosti došlo k těžkému úrazu hlavy neslučitelnému se životem. Přilba v tomto případě zachrání život, ale dochází k vážnému zranění mozku s těžkými doživotními následky. Ty pak mají výrazný negativní vliv na kvalitu života pacienta i jeho blízkých," uzavírá profesor Ševčík.

Sobota 22. srpna, Vítkov:

Šestnáctiletá dívka jedoucí na bicyklu se střetla s vozidlem a po pádu zůstala ihned v bezvědomí. Zasahující lékař zjistil vyšetřením poranění hlavy a pravděpodobné vážné poranění mozku. Pacientku bylo nutno zaintubovat a připojit k umělé plicní ventilaci. V ohrožení života byla letecky transportována do Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě.