„Řidič bez zapnutého bezpečnostního pásu utrpěl těžká poranění, kterým na místě i přes prvotní poskytnutí pomoci podlehl. V osobním vozidle cestovala také sedmatřicetiletá žena. Žena seděla na předním sedadle spolujezdce, nebyla rovněž připoutána. V důsledku nárazu a zřejmě faktu neužití bezpečnostního pásu utrpěla závažná poranění,“ uvedla mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková.

Na místě zasahovala záchranná služba. „Muž zůstal zaklíněn v automobilu a musel být vyproštěn. Zasahující lékaři zjistili, že je v bezvědomí a bezdeší. Záchranáři zahájili resuscitaci – pacientovi zajistili dýchací cesty a připojili jej k umělé plicní ventilaci. Přes veškerou snahu se nepodařilo ani po půl hodině obnovit činnost pacientova srdce. Muž utrpěl mnohočetná poranění, jež byla neslučitelná se životem. Lékař nakonec konstatoval smrt.

Druhou osobou ve vozidle byla sedmatřicetiletá žena. Ta zůstala po nehodě při vědomí, utrpěla však poranění hlavy a mozku. Záchranáři pacientce poskytli první lékařskou pomoc, podali léky a zajistili ji krčním límcem. Ženu následně transportovali na urgentní příjem Městské nemocnice Ostrava-Fifejdy,“ uvedl mluvčí krajských záchranářů Lukáš Humpl.

Zapínáte si pásy při každé jízdě autem?HLASUJTE V ANKETĚ VPRAVO NAHOŘE!

Policie případ šetří jako ublížení na zdraví. Zda řidiče postihla náhlá zdravotní indispozice, nebo byl pod vlivem alkoholu či drog, ukáže až nařízená pitva. Znalci budou také zkoumat vozidla, aby vyloučili možnost technické závady.

Podle mluvčí je ale zřejmé, že následky by pravděpodobně nebyly tak závažné, kdyby osádka použila bezpečnostní pásy,

„I tato závažná havárie demonstruje nutnost používání bezpečnostních prvků – konkrétněji bezpečnostních pásů. Je zřejmé, že pásy je nutné používat i při jízdě na krátkou vzdálenost,“ uvedla Holčáková s tím, že informace o nehodě lze sdělit na linku 158 nebo por. Romanu Mertovi na tel. číslo 974 725 444.

Ze statistik vyplývá, že v obci jezdí pokaždé připoutáno jen 58 procent řidičů. Dalších dvacet procent pásy použije jen občas a dvaadvacet procent nikdy. A právě v obci, kde se jezdí do 50 km/h mají podle odborníků pásy největší význam.

O něco lepší je situace mimo obec a na dálnici, kde si pásy pravidelně zapíná přes sedmdesát procent řidičů, zhruba deset procent tak činí občasně, zbývající pásy vůbec nepoužívají.

>> Desetina sekundy

Na internetových stránkách BESIP je detailně popsáno, co se v jedné desetině sekundy stane s nepřipoutaným řidičem, který v osmdesátiki­lometrové rychlosti narazí do pevné překážky. Čas je počítán od okamžiku nárazu.

0,026 sekundy po nárazu se začíná deformovat nárazník. Na vůz působí síla rovnající se třicetinásobku váhy automobilu. Osoby v prostoru kabiny se pohybují rychlostí právě těch 80 km/h

0,039 sekundy po nárazu se řidič i se sedadlem posune o 15 cm dopředu

0,044 sekundy po nárazu dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu

0,050 sekundy po nárazu rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující několikanásobně jejich hmotnost

0,068 sekundy po nárazu řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti 9 tun

0,092 sekundy po nárazu řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu

0,100 sekundy po nárazu je již zpravidla mrtvé tělo řidiče, opřené o volant, vrženo zpět

„To, co bylo popsáno, se stalo za jednu desetinu sekundy. Představy, že nepřipoutaný řidič se drží volantu a je schopen náraz ztlumit tak, že má šanci na přežití, jsou velmi naivní, nezodpovědné a falešné,“ uvádí odborníci z BESIP.
>> Používání bezpečnostních pásů v Česku

* pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h

* 42 procent řidičů usmrcených v obci bylo nepřipoutaných

* 51 procent spolujezdců usmrcených v obci bylo nepřipoutaných

* nepřipoutaní řidiči umírají 14krát častěji než připoutaní

* nepřipoutaní přední pasažéři umírají 6krát častěji než připoutaní

* 71 procent zabitých lidí na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných

* nepřipoutaní zadní pasažéři umírají 4krát častěji než připoutaní