Ve vlaku jelo asi padesát lidí, sedm z nich bylo zraněno. Vážná zranění utrpěl dvaačtyřicetiletý strojvedoucí. Protože vlak vykolejil na špatně přístupném místě a záchranáři se k nim nemohli dostat, byli převezeni náhradní soupravou na nádraží Svinov, kde se jim dostalo potřebné péče.

„Posádky ošetřovaly sedm osob, všechny byly v době zásahu při vědomí. Dvaačtyřicetiletý muž utrpěl poranění hrudníku, břicha a končetiny, jeho stav se jevil jako vážný. Po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče byl transportován na urgentní příjem fakultní nemocnice v Porubě,“ uvedl mluvčí moravskoslezských záchranářů Lukáš Humpl.

Dodal, že středně těžké až těžší zranění v oblasti hrudníku a dolní končetiny bylo zjištěno u osmapadesátileté ženy. Pacientka byla také převezena do ostravské fakultní nemocnice.

„Lehčí poranění v oblasti zad, respektive dolní končetiny utrpěli devětapadesátiletá žena a stejně starý muž. Oba postižení byli přepraveni na úrazovou ambulanci ostravské fakultní nemocnice.

Žena ve věku sedmatřiceti let byla ošetřena s poraněním zad a předána do Městské nemocnice Ostrava. Další dva cestující byli ošetřeni s drobnými poraněními, jejich stav však nevyžadoval transport do zdravotnického zařízení,“ upřesnil Humpl.

„Škoda byla na místě mimořádné události vyčíslena na deset milionů za vlak a tři sta tisíc za trať. Jednou z možných příčin nehody je selhání lidského činitele,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že v místě, kde vlak vykolejil, jezdí spoje šedesáti- až osmdesátikilo­metrovou rychlostí. Jednou z pravděpodobných verzí je, že nehodu zavinil strojvedoucí. Připouští to i mluvčí ostravské policie, která věc prověřuje, Gabriela Holčáková.

„Policisté ukončili prvotní úkony na místě po zhruba patnácti hodinách, chvíli před nedělním polednem. Po vyproštění a odtažení vlaku bude pokračovat ohledání místa i samotné soupravy v depu. Shromážděná fakta také nasvědčují skutečnosti, že zabezpečovací zařízení fungovalo, proto se jako pravděpodobná jeví i verze porušení důležité povinnosti strojvedoucím. V současnosti je událost kvalifikována jako obecné ohrožení z nedbalosti. Viníkovi hrozí trest odnětí svobody až na pět let,“ uvedla Holčáková s tím, že vzhledem ke zdravotnímu stavu zatím nemohl být strojvedoucí vyslechnut.

Na místě zasahovali také hasiči. Jejich mluvčí Petr Faster uvedl, že na místo nehody – mezi železničním nádražím ve Svinově a Polankou nad Odrou – museli dojít asi půldruhého kilometru pěšky po kolejích. „Nebylo možné dojet tam se zásahovou technikou. Zasahovaly čtyři jednotky moravskoslezských hasičů a jednotka Správy železniční dopravní cesty,“ vysvětlil Faster.

Po nehodě byla na trati zastavena doprava. Cestující mezi Vítkovicemi a Svinovem převážely autobusy, trasa rychlíků byla odkloněna přes hlavní nádraží. Na místě začalo vyprošťování vlaku. „Musíme soupravu vlaku CityElefant rozebrat a pak jednotlivé části dostat zpět na koleje,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

V neděli po sedmé hodině večer se podařilo třetí, poslední část vlaku dostat na koleje a přesunout do Svinova. „Pak naběhnou trolejáři, kteří by mohli opravovat troleje tak tři až pět hodin. Pokud všechno dobře půjde, mohla by být doprava obnovena kolem půlnoci,“ předpokládá Šubová.