VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ON-LINE rozhovor s hejtmanem našeho kraje Miroslavem Novákem

Hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák odpovídal ve středu 21. září od 10 hodin na otázky čtenářů Deníku.

ON-LINE rozhovor s hejtmanem našeho kraje Miroslavem Novákem

Hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Tento rozhovor byl ukončen dne 21.9.2016
DOTAZ: Dobrý den,kolik kil jste přibral kilogramu ve funkci hejtmana děkuji
ODPOVĚĎ:Skoro 20 kil a je to to, co mi na hejtmanování vadí asi nejvíce. To, že nejsem doma, že nemám tolik času na děti, kolik bych chtěl, na to už si doma zvykli. A já jim za to moc děkuji, jsou mi velkou oporou. Ale že jsem přestal skoro úplně sportovat, to je moje chyba, a tak raději říkám, že váhu mám v pořádku, ale výška stojí za houby.
DOTAZ: Dobrý den, pane hejtmane,
jak moc může krajský úřad zasáhnout do hospodaření a rozhodování jednotlivých měst a obcí? Mám na mysli případy, které jsou po procesní stránce v pořádku (schválila rada případně zastupitelstvo), ale jednoznačně se jedná o špatné rozhodnutí. Může kraj udělat stejné opatření, jako svého času Ostrava, která odňala obvodu Mariánské Hory určité pravomoci a vše muselo procházet schvalováním na magistrátu?
ODPOVĚĎ:Nemůže a je to tak správně. Pokud skutečně nejsou porušovány právní předpisy, není důvod, aby kraj rozhodoval, co si která obec na základě rozhodnutí svého zastupitelstva zrealizuje. To bychom tady potom nemuseli mít obce a jejich starosty.
DOTAZ: Tak kolik sis Mirku nakrad? Babiš říká, že si hejtmani pěkně ulili bokem a ten to přece musí vědět nebo ne?
ODPOVĚĎ:Milý Pepíno, když to říká Babiš, tak to bude asi pravda. A nebo to bude podobně jako třeba s Čapím hnízdem. Víš, na každém vrcholu hodně fouká a u hejtmanů to není jinak. Po tom svinstvu, které jsem si za poslední 4 roky kolem mé osoby užil, je výsledek následující. Všechna prověřování mých příjmů, výdajů a majetkových poměrů, které prováděla policie na základě anonymních udání, včetně mých daňových přiznání za posledních 10 let má jediný výsledek. Nikdy jsem nebyl obviněn, ani obžalován. A to jsem musel odpovídat i na takové perličky, kdy jsem s kým byl na dovolené, či např. na sportovním utkání. Takže mám jednu jistotu, jsem zřejmě nejprověřenější osobou v Moravskoslezském kraji a můžeme já i ty klidně spát. A promiň za to tykání, ty jsi začal a já to přijal.
DOTAZ: Dobrý den, pane hejtmane. Mám pouze jeden dotaz. Řeší nějak kraj opravu dálnice D47? Děkuji.
ODPOVĚĎ:Ne, bohužel ne. Dálnice a silnice 1. třídy jsou v kompetenci státu. Tudíž se musíte obrátit na ministerstvo dopravy.
DOTAZ: Hejtmane, co s těma rujnama, barákama plných uřvaných bordelářů a nemakačenko? Zkuste si vedle nich bydlet!
ODPOVĚĎ:Do práce s nimi! Věřím, že města a obce dostanou brzy příležitost, jak tyto zaměstnat. Osobně jsem zastánce toho, že kdo odmítne práci u zaměstnavatele nebo obce, neměl by mít nárok na jakoukoliv sociální dávku. A ubytovny je potřeba vykoupit a zrušit. Za tímto účelem jsem se podílel na tvorbě dotačního titulu, který je určen pro města a obce na financování bourání těchto domů.
DOTAZ: Můj Mirku, kolik sloupců má notová osnova?
ODPOVĚĎ:Nevím, dej mi pětku
DOTAZ: Dostanou fakt důchodci přidáno, nebo jsou to jenom předvolební kecy a slibování?
ODPOVĚĎ:I když o tom nerozhoduji já, tak Vám s radostí mohu odpovědět, že skutečně ano. O zvýšení důchodu vláda již rozhodla na základě návrhu mé stranické kolegyně ministryně Marksové.
DOTAZ: Dobrý den, všiml jsem si,že v porovnání s jinými regiony naší vlasti ,se v Beskydech prakticky nestaví rozhledny - které jsou mimo jakoukoli pochybnost vždy velkou atraktivitou (nemyslím rozhledny typu "v údolí, a 9 m vysoká...). Navíc řada beskydských vrcholů ,kde býval znamenitý rozhled ,zarostla stromy - např. vrchol Gírové. Nebylo by přínosné pro návštěvníky našich hor podpořit z pozice vedení kraje stavbu nových rozhleden ? Jako příklad může být jediná nová rozhledna za poslední léta - na vrcholu V.Javorníku, kde byly investorem Lesy ČR.
ODPOVĚĎ:Dobrý námět, děkuji za něj. Když se na mě podíváte, tak pochopíte, že po horách moc nechodím :), tak mě to ani nemohlo napadnout. Ale nápad vážně výborný. Předám na naše oddělení cestovního ruchu. Bohužel čas na mé odpovědi vypršel. Rád vám odpovím osobně. Zvu vás tedy k diskuzi v rámci mého předvolebního turné. Jinak vám přeji šťastnou ruku při krajských volbách 7. a 8. 10. 2016. Prosbu mám na vás jedinou: "Přijďte k volbám, nenechávejte rozhodnutí na jiných, v hospodě nebo doma nic nezměníte."
DOTAZ: Dobrý den pane hejtmane, mám na vás 4 otázky:

1. Chcete-li dotovat dopravu pro seniory a studenty, nebudou peníze chybět jinde?
2. Jak vůbec vidíte budoucnost MS vědeckou knihovny?
3. Kdy se konečně dočkáme kvalitního leteckého spojení z Ostravy? Z mého pohledu chybí především linky na hlavní evropská letiště: Amsterdam, Frankfurt, Vídeň, Curych, popř. ještě Istanbul a Helsinki.
4. Proč se v MSK nedaří a nelobuje za zlepšení dopravní infrastruktuy? Všude se staví obchvaty, budují páteřní sítě a u nás nic. Jeden z nejhorších krajů co se týká dopravní obslužnosti.


Děkuji a přeji hezký den
ODPOVĚĎ:Dobrý den vážení čtenáři a čtenářky Deníku.
Na úvod trošku delší otázka.
1. Moravskoslezský kraj financuje veřejnou dopravu částkou cca 1,5 miliardy ročně. Dle našich propočtů se tato díky bezplatné dopravě pro seniory a děti do 10 let zvýší cca o 30 milionů, což znamená nárůst nákladů cca o 2% a to si myslím, že za to stojí.
2. Náš kraj je jediný, který od ministerstva kultury neobdržel peníze na výstavbu vědecké knihovny, respektive svého času tuto dotaci ministr Kalousek zrušil. Dokud se stát nepostaví k našemu kraji stejně jako k ostatním, situace se nezmění. Odmítám hrát roli užitečného idiota, kdy neustále budeme platit něco za Prahu.
3. Naprostý souhlas. Bohužel letiště jsme zdědili ve stavu, v jakém je a mrzí mne, že se během uplynulých 4 let nepodařilo přivést více linek než do Düsseldorf, Dubaje, Milána či Londýna. Polská letiště před námi mají více než 10ti letý náskok. Nevzdávám svoji snahu zavést nové linky do Amsterdamu a Helsinek na které se nám bohužel letos nepřihlásil žádný letecký dopravce, i když jsme garantovali úhradu případných ztrát z jejich provozu. Přesto soutěž vyhlásíme znovu
4. Silnice, které jsou ve vlastnictví kraje prošly rozsáhlými rekonstrukcemi, včetně výstavby zcela nových úseků, jako např. jižní obchvat Opavy. Co se týče staveb v gesci státu, tak máte pravdu, že tady platí spíše ,,co se vleče, neuteče", ale pro připomenutí na rozdíl od velkých nul v rozpočtu ministerstva dopravy pro Moravskoslezský kraj do roku 2012 se nám podařilo přesvědčit ministerské o nutnosti výstavby 1/11 směrem na Slovensko (tady už se staví),otevřená byla silnice z Opavy na hranici okresu Ostrava a měla by být zahájena stavba obchvatu Frýdku-Místku. Nadále bojujeme za prodlouženou Rudnou, severní obchvat Opavy a obchvat Krnova.
DOTAZ: Dobrý den,
co říkáte na zavedení tramvajové dopravy na Karvinsku, resp. na území Karviné a Havířova, kterou navrhuje moravskoslezská ODS?
Pokud byste chtěl mít ekologickou dopravu v této oblasti, volil byste o něco dražší, ale zato ekologickou tramvaj, anebo o něco levnější ekologický trolejbus?
Děkuji
ODPOVĚĎ:Myšlenka je to báječná, ale zatím mi nikdo nedokázal dát odpověď, jak se vyrovnat s poddolováním a jeho vlivem na rovnost kolejí a také neznám žádný investiční program, ze kterého lze tuto akci financovat. Každopádně bych tento nápad neházel do koše.
DOTAZ: Cesty se hodně opravují, někdy je to s těma uzavírkama na trefení šlaku, ale aspoň budeme jezdit jako lidi. prý jsou ty rekonstrukce ale strašně předražené. je to tak?
ODPOVĚĎ:S tím trefením šlaku máte pravdu. Sám si často v autě ulevím ,,ten pitomec hejtman to tady zase rozkopal :) ". Na druhou stranu jsem rád, že se nám podařilo získat historicky nejvíce prostředků na opravy a rekonstrukce silnic v Moravskoslezském kraji. Buďme tedy chvíli trpěliví. Myslím, že je to lepší, než abychom nadávali ,, ten pitomec hejtman nic neopravil" :). A teď k té ceně. Díky transparentním soutěžím jsme ušetřili stovky milionů korun a mohli tak těch oprav udělat více, než bylo plánováno. Nikdy nám Úřad pro hospodářskou soutěž nezrušil žádnou zakázku, ani jsme neobdrželi žádnou pokutu. Hospodaření kraje každoročně audituje i Ministerstvo financí a to se stejným výsledkem, tzn., že nebyly zjištěny žádné nedostatky a nebyla nařízena žádná nápravná opatření.
DOTAZ: Dobrý den.Jakymi kanály byly propagována nova letecky spojení do Amsterdam, Helsinky? Byly oslovena konkrétní letecké spolecnosti a které, nebo jste čekali ze se ozvou sami.Konkretne by me zajímala reakce spol.Ryanair.Castka dotace je dostatečný, nebo naopak? Dekuji za odpověď.
ODPOVĚĎ:Podstatnou část otázky jsem odpověděl výše. Ano, byli osloveni a informováni všichni velcí letečtí dopravci. Jednou z našich podmínek bylo, aby dopravce zajistil v rámci odbavení i případný navazující let z Helsinek či Amsterdamu až do cílové destinace. Dotace garantovala plnou úhradu, případné finanční ztráty pro dopravce v důsledku nízkého prodeje letenek. Celá soutěž a tato finanční podpora byly schváleny Evropskou komisí
DOTAZ: Slyšela jsem, že chcete rozprodávat krajské nemocnice a začnete hned bíloveckou, která už je akciovka. Co je na tom pravdy?
ODPOVĚĎ:Sprostá lež!! Naopak rezolutně odmítám privatizaci veřejného zdravotnictví. Zdraví není zboží! Za poslední 4 roky jsme do zdravotnictví nainvestovali cca 2,4 mld. korun. Máme tak postavené zcela nové pavilony, otevřená nová oddělení, která mají ty nejmodernější přístroje a taktéž se nám podařilo obměnit podstatnou část lůžek, což poznají především pacienti. V tomto trendu chceme pokračovat i v příštím roce. A co se týče Bílovecké nemocnice, tuto jsme jako akciovku zdědili a v současnosti probíhá proces, na základě kterého bude Bílovecká nemocnice transformována zpět do příspěvkové organizace kraje. Jestli bude proces dokončen, rozhodnou voliči za 18 dní v krajských volbách
DOTAZ: Pane hejtmane, moc děkujeme za to, co děláte pro důchodce. Třeba křížovky se moc povedly nebo čtení v nemocnicích. Bude víc míst v domovech důchodců a pečovatelek? Mladí musí chodit do práce a nemají čas a co ten starý člověk má dělat, když kolem sebe nikoho nemá?
ODPOVĚĎ:Víte, v jednom je svět spravedlivý, všichni zestárneme. A já se snažím chovat k seniorům tak, jak bych si přál, aby se ke mně chovali mladí, až budu seniorem já. Budu proto podporovat i nadále aktivní život seniorů, kluby důchodců, výstavbu penzionů pro seniory a další rozvoj sociálních služeb. Ale také např. projekty typu „hodinový vnuk", kdy si studenti našich gymnázií a středních škol chodí popovídat s babičkami a dědečky v nemocnicích a domovech důchodců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT