Náhradou za loni zrušený Dakar byla Středoevropská rallye, kde Aleš Loprais dojel třetí. Vyhrál maďarskou baju, především ale připravoval sebe i vůz na další budoucnost kamionové kategorie.

Dakar 2009 je tedy završením dvouletých vývojových snah, anebo alespoň jejich dalším stupínkem. Závodní Tatra 815 4x4 zůstala v základu tím vozidlem, které tým připravil už na Dakar 2008, nicméně postupný vývoj všech komponent vozu jej posunul dál. „Auto je o třídu lepší než na začátku roku, jeho kvalitativní posun je skutečně markantní a projevuje se ve všech ohledech. I z toho důvodu jsme před Dakarem optimističtí, neboť se nám podařilo identifikovat ty vlastnosti, kvůli kterým měli před námi soupeři dříve náskok. Právě na nich jsme nejvíce pracovali, a máme z toho velice dobrý pocit,“ uvedl pilot Aleš Loprais.

Změnou prošla i posádka závodního kamionu. Po dvou soutěžích, v nichž Aleše Lopraise navigoval Ladislav Lála, si ostrou závodní premiéru v roli navigátora odbude známý automobilový závodník Vojtěch Štajf. „Nepovažuji se za závodníka, i když adrenalin spojený se závoděním je nepředstavitelný. Za možnost působit v týmu jsem nesmírně rád a všechny jsem si tu velice oblíbil. I proto oceňuji možnost pokračovat dál u týmu i u Dakaru jako novinář,“ přiznal Ladislav Lála.

Loprais Tatra Team vyrazí na Dakar 2009 opět v konfiguraci jednoho závodního kamionu a dvou doprovodných. Mechanikem závodní Tatry zůstává Milan Holáň.
Vývojem prošlo i týmové zabezpečení. Osvědčená šestikolka „Babča“, určená pro transport těžkých náhradních dílů, zůstává a povede ji dvoučlenná skupina mechaniků Leo Loprais (mladší syn Karla Lopraise) a Michal Ptáček. Dakarskou premiérou bude naopak debut nového doprovodného kamionu Tatra 815 4x4. Vůz, který bude řídit Ladislav Csekey s mechanikem Lubomírem Kýpetěm, poveze část nákladu náhradních dílů a bude obsahovat i spací kóje pro závodní posádku.
Tým i na Dakaru 2009 nasadí posádku novinářského vozu, řízeného, jak jinak, legendárním Karlem Lopraisem. V kabině stříbrného Nissanu Navara jej doplní už tradičně bratr Milan, který se bude věnovat vedení týmu.

Trasa Dakaru 2009 byla zveřejněna

Nejočekávanější popis dakarské trasy za poslední léta je na světě. Závod měří 9574 km a je rozdělen do čtrnácti etap. Startovní listina bude zveřejněna ve čtvrtek 20. listopadu, už teď je známo, že na start se postaví 230 motocyklistů, 184 posádek osobních aut a 82 posádek v kamionech.
Celý peloton se na cestu vydá v sobotu 3. ledna 2009 z argentinského Buenos Aires, kde bude po dvou průjezdech Andami v neděli 18. ledna i cíl. Dakar stojí na prahu nové epochy a nikdo prozatím netuší, jak dlouhá epizoda to bude. (int, tom)