Závodní stáj Palmi motorsport má za sebou první konfrontaci s evropskou špičkou Formule Renault. Už tento víkend ji čeká rozhodující závěrečný podnik v Maďarsku

Pro zvýšení atraktivnosti se pořadatelé rozhodli spojit jízdy východoevropského šampionátu s podnikem již zaběhnutého a špičkově obsazeného severoevropského poháru NEC.

Celý tým Palmi se vydal do Mostu již ve čtvrtek brzy ráno, aby oba jezdci – David Palmi a Jakub Horák – ještě stihli zajet několik kol v rámci volného testování. Průběh víkendu nakonec ukázal, že to byl správný krok. Oba závodníci se se svými vozy doslova prali a optimální nastavení vrtalo všem hlavou. Navíc se připojily i problémy se zadním kolem Horákovy formule a mechanici měli co dělat, aby vůz dali dohromady pro páteční tréninky.

„Tolik problémů najednou jsem snad ještě nezažil. Kromě poškozených šroubů nám dělalo starosti ložisko zadního kola, přední tlumiče a krátce před startem prvního závodu se snažil stávkovat i motor. Naštěstí jsme ale vše zvládli,“ oddechl si šéf týmu Ivo Palmi.

V pátek čekaly na jezdce dva volné tréninky, ve kterých se ostravská stáj chtěla soustředit hlavně na hledání nastavení. Plány jí však překazila havárie jednoho z tahačů, jejichž závody byly hlavní atrakcí víkendu. Vyprošťování kolosu totiž nabouralo časový harmonogram.

Sobota byla smolná

„Ze dvou volných jízd udělali jednu. Takže jsme vlastně měli čas jen zjistit, jestli úpravy provedené po čtvrtečních jízdách fungují, ale už jsme neměli možnost nastavení v případě nutnosti nějak rapidně změnit,“ mávl rukou po páteční jízdě závodník David Palmi.

Sobotní kvalifikace příliš mnoho radosti do řad ostravského týmu nepřinesla. Horák s Palmim sice obsadili pomyslnou první řadu na startu Karpatského poháru, jenže celkově jim patřila devatenáctá, respektive dvaadvacátá příčka.

Hned po startu prvního závodu se oba jezdci ve stříbrných vozech začali drát dopředu. Jejich snahu však přerušila hromadná kolize v první zatáčce. Auta sice poškozena nebyla, jenže Palmi si musel hledat cestu únikovou zónou a Horák zůstal zablokován vrakem jedné z formulí. Celé pole pak muselo na dvě kola zvolnit tempo za safety carem, a Horák tak naštěstí své soupeře dojel.

Palmimu se nepovedl restart, a když se snažil své soupeře dojet, udělal chybu, která jej stála několik míst. Nakonec však vybojoval šestnáctou pozici. Horák dojel těsně před ním. V hodnocení Karpatského poháru získala ostravská stáj druhé a třetí místo za vítězným Klášterkou.

„Byl to šílený závod. Když jsem najížděl na start, tak se mi najednou začalo kouřit z motoru, myslel jsem, že mám po závodě. Naštěstí to ale mechanici dali dohromady. Jenže po startu jsem zůstal viset v první zatáčce, navíc s poškozeným křídlem. Výjezd safety caru mi ale pomohl ostatní dojet. Po restartu jsem si už jen hlídal pozici,“ shrnul Horák.

Konec dobrý, všechno dobré

V nedělním, druhém závodě se vše obešlo bez karambolu v úvodní zatáčce. Palmi ze své pozice na startu vystřelil jako blesk a po prvním kole se ocitl na čtrnácté pozici. Na trať ale opět musel kvůli hodinám jednoho z jezdců zaváděcí vůz a veškeré rozestupy se smazaly.

Restart se Palmimu sice podařil, jenže ve zbytku závodu už nebyl schopen jezdce evropské špičky NEC za svými zády udržet. V poslední třetině závodu jej dojel stájový kolega Horák a oba spolu svedli nádherný dvoukolový souboj, na jehož konci se radoval právě Horák.

Celkově se oba jezdci umístili na šestnácté a sedmnácté pozici, v hodnocení Karpatského poháru získala ostravská stáj double za první a druhé místo.

„Byl to náročný víkend. Ale v konečném výsledku můžeme být spokojení. Jednak jsme si upevnili vedoucí pozici v celkovém hodnocení poháru a jednak jsme si mohli zazávodit s opravdu hodně kvalitními týmy. Byla to cenná zkušenost,“ uznal David Palmi.

On ani zbytek týmu si ale příliš neodpočinou. Už tento víkend je totiž čeká závěrečný podnik na maďarském Panoniaringu. Karty jsou jasně rozdány. O konečný triumf, a tedy místo na startu závodu NEC na legendárním belgickém okruhu Spa-Francorchamps, si to rozdají právě Palmi s Horákem.

Výsledky Formule Renault

závod – celkové pořadí: 1. Kout (ČR., Křenek) 26:23,506 min., 2. Korjus (Est., TT Racing) + 2,637 s, 3. Magnussen (Dán., Motopark) + 3,163 s., …15. Horák (ČR., Palmi) + 32,353 s, 16. Palmi (ČR., Palmi) + 44,925 s. Pořadí Carpathia Cupu: 1. Klášterka (Čr., Křenek) 26:54,964 min., 2. Horák + 0,895 s, 3. Palmi 13,494 s.
závod – celkové pořadí: 1. Da Costa (Por.) 25:43.826 min., 2. Sorensen (Dán.) + 2,047 s, 3. Magnussen (Dán., všichni Motopark) + 2,613 s, …16. Horák + 28,564 s, 17. Palmi + 35,764 s. Pořadí Carpathia Cupu: 1. Horák 26:12,390 min., 2. Palmi + 7,2 s, 3. Klášterka + 9,554 s.
Průběžné pořadí Karpatského poháru (po 4 závodech): 1. Horák 108 bodů, 2. Palmi 95 b., 3. Klášterka 47 b.

ZDENĚK JANIUREK ml.