Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hankocyová na adresu chlapů: O vaření se budeme bavit, až budou jezdit před námi

Motocyklová závodnice z Motopoint Indy Racing Teamu Veronika Hankocyová ve startovním poli občas uslyší nějakou narážku ze strany mužů. Nejen o tom se pobavila v rozhovoru pro Deník.

24.7.2015
SDÍLEJ:

Veronika Hankocyová po své havárii podporovala přítele Michala Dokoupila.Foto: DENÍK/Lukáš Kaboň

Těšila se, že si pořádně zazávodí, jenže vše pro ni skončilo dřív, než sama čekala. Veronika Hankocyová se na Okruhu Františka Bartoše ve druhém tréninku srazila s Anežkou Svobodovou a měla po závodění.

Obě z toho vyšly ve zdraví, ovšem to už se nedalo říct o kawasaki závodnice Motopoint Indy Racing Teamu.

„Celý trénink bylo vše dobré, pak po jednom z pádů zavládly žluté vlajky. V tu chvíli mě dojela Anežka a začala řežba. Naháněly jsme se, několikrát se i předjely a potom se stal pád," vypověděla už s úsměvem Hankocyová, která si v rozhovoru pro Deník popovídala také o tom, jak k motorkám přišla, o strachu nebo jak ji i další ženy bere ve startovním poli mužská většina.

Co se tedy stalo?

Jak je retardér „U cikánů", tak před ním na rovince jsem byla za Anežkou ve slipstreamu. Anežka šla na brzdy dřív, než jsem čekala a stačila reagovat, takže jsem jí trefila zadní kolo. Naštěstí se nám nic nestalo.

Motorka Anežky byla v kuse, kdežto vaše byla na kusy.

Ta už je odepsaná. (úsměv)

Jak se taková srážka stane?

Třeba když se sejdou dva jezdci s podobným stylem. Beru to víc jako svou chybu. Byla jsem za ní a měla jsem si to více pohlídat.

Váš závodní víkend tak skončil hodně rychle…

Samozřejmě, ale důležité je, aby ani jedné z nás nic nebylo. Rozbitá motorka mrzí, ale je to jen plech.

Srážka žen vzbudila reakce v parkovišti závodních strojů. Padaly i narážky, že ženy patří spíše do kuchyně či do domácnosti než k motosportu. Co na to říkáte?

To je jasné, no. To chlapi mohou říkat do chvíle, kdy budeme jezdit na chvostu. My s Anežkou ale ve twinech bojovaly o pódiové pozice na startovním roštu, takže to je mimo mísu. Pánové by si měli sáhnout do svědomí, o tomhle se můžeme bavit, až pojedou před námi.

Jak vůbec reagují muži, že s nimi závodí žena?

Mně do očí nikdo nic neřekne, maximálně něco kamarádi, kteří se smějí, aby je nepředjely tzv. kozy. Pro chlapy není příjemné, když je předjedu, na druhé straně v Irsku je to normální. Tam se víc cítím součástí startovního pole. Tady těžko říct. U nás na to máme trochu jiný náhled, přesně jak jste říkal „o vařečkách"… Mám ale možnost se na to trochu vymluvit, když nejedu úplně vepředu, tak si říkám, že mezi chlapy je to dobré. Spíše mám výhodu.

Co chlapi dělají, když je porazíte?

Jak kdo. Někdo přijde pogratulovat, někdo je kyselý, jiný zase si z toho dělá srandu, kamarádi se smějí. To je vždy o konkrétní osobě. Některým to vadí a pak vytáhnou ony „vařečky a plotny". Přitom… ať zatahá a můžeme se bavit, že jo (smích). Také vždy nejedu vepředu a nelíbí se mi, že mě poráží někdo, kdo by dle mého neměl. To je ale závodní rivalita.

Hlavní problém je asi fakt, že žen moc road racing nejezdí. Máte pro to vysvětlení?

Ženské se více bojí. Respekt v tomto sportu funguje, hlavní je pocit bezpečí. Neříkám, že tohle také nemám, bojíme se všichni, ale asi to mám trochu potlačené.

Když sedáte na motorku, míváte někdy pocity strachu, bojíte se, máte rozklepané ruce…?

(skočí do řeči) Rozklepané ruce ani ne, ale strach občas ano, jde o to, že vás něco vynervuje. Třeba loni v Hořicích bylo těžké se postavit v neděli na start po tom, co se Indián (Michal Dokoupil) „rozbil". Tyto momenty vám zrovna nepřidají. Nebo teď nedávno v Irsku se za mnou zabil Dr. John (John Hinds), který byl velká kapacita, borec, který výborně jezdil. To si člověk hned řekne, že když se to stalo jemu, proč by tak nemohl dopadnout sám? Ale když najedete na trať, tak to tam nesmí být.

Když tedy nasednete na stroj, nastartujete ho a rozjede se, tak člověku musí lidově řečeno „přepnout"?

Už se mi párkrát stalo, že jsem měla „bordel" v hlavě. Pořád jsem nad něčím přemýšlela, třeba o práci, a to je vždy špatně. Jakmile se člověk zamyslí, přejedeš brzdný bod a to prostě nejde! Buď jedete a to stoprocentně, nebo zajeďte do depa a potom můžete myslet na cokoliv. Na trať to nepatří, nesmí to tam být. Důležité je zachovat koncentraci a chladnou hlavu, což se tentokrát v souboji s Anežkou moc nepodařilo, ale to byl typický babský souboj (smích).

Jak jste se vůbec dostala k motoristickému sportu a konkrétně road racingu?

Prostě to přišlo, v rodině to nemáme. Už odmalička se mi ale motorky líbily, zajímaly mě a od třinácti jsem tíhla k tomu, že jsem ji chtěla. Pořídila jsem si tak Javu 350 jako svou první, pak jsem si koupila Suzuki a táhlo se to se mnou dál. Právě s ní jsem se v roce 2005 dostala přes Martina Veselého k veteránským závodům a „přičuchla" jsem k přírodním okruhům. Šlo to ráz na ráz. Najednou mě „přírodňáky" chytly, jelikož nejsem vychovaný jezdec na minibikách, takže mě to zajímalo. Trvalo mi hodně let, než jsem se k tomu dostala, ale jsem tu a myslím, že sem patřím.

Nelitujete, že jste se motocyklovému sportu nevěnovala už odmala? Třeba byste byla dál.

To je možné, ale nejsem z rodiny, kde by na to byly finance, takže toho ani litovat nemůžu. Ani si nemyslím, že kdybych začala dřív, byla bych dál. Přece jen to je jiný svět a musela bych být hodně dobrý jezdec i osobnost, které jsme koneckonců i měli. Třeba Markéta Janáková, přesto ji ten svět semlel. Sice jsou v tom, mají své motoškoly, ale ze závodů jsou už pryč. Myslím, že je to mrzí víc než mě, když tady jezdím road racing. Mám to jako zábavu a neovlivňují mě peníze, i když pořád je to drahé.

Ve všech směrech tak máte tedy blíž k road racingu, než ke klasickým okruhovým závodům?

Jsem vychovaná normálním provozem. Rychlá jízda mě baví a jsem ráda, že je někdo ochotný tady pro mě tu trať zavřít, zabezpečit, přistavit sanitky, hasiče a zařídit, že mi nikdo nebude jezdit v protisměru. Nevidím v tom moc velký rozdíl, než když jedu v provozu. Dokonce je to spíše bezpečnější.

Myslíte?

Ano. Je to takový návrat k historii. Do nějakých sedmdesátých let, kdy se od těchto okruhů začalo ustupovat. Lidé by ale měli brát v potaz, že tehdy to byly hypermotorky. Byla tam turba, nemělo to excelentní brzdy, ale své problémy ano. Dnes je to jinde, ale zase co si bude povídat, vždy, když se něco stane, tak je to tady (na přírodních okruzích) větší průšvih. Na druhé straně je to o štěstí. Je hodně závodníků, co se zabijí i na normálním okruhu.

S přítelem Michalem Dokoupilem jste seznámila díky motorkám?

Potkali jsme se na okruhu v Brně při Czech Endurance Cupu. V roce 2007 jsem se poprvé jela podívat do Hořic, dali jsme se dohromady, protože Indián tam tehdy jel. On road racing nejezdil, moc se mu nechtělo, ale vyjeli jsme do Těrlicka a Kyjova, i proto že dromy začaly být drahé.

Bylo těžké jej přesvědčit?

No… kroutil se, vymlouval, ale nakonec jsme vyjeli a on vyhrál. Najednou jej to nadchlo a bylo vše super (smích).

A dotáhli jste to až k účasti Tourist Trophy.

Právě kamarád a náš fotograf Libor Krmášek, který byl velký fanda do TT, tak nám vnukl tuto myšlenku, že by nebylo špatné to zkusit. Tehdy nastal zlom a vše jsme k tomu směřovali.

Dá se Tourist Trophy, která se jezdí na ostrově Man, srovnat s jinou tratí?

Nedá. To je takový level v road racingu, že už více není. Je to strašně rychlé. Míst, kdy jedete na dvojku či trojku, je strašně málo. Většinou jedete na plný plyn. Je to o rychlejším rozhodování, přesnějším najíždění a fyzicky náročnější. Když si vezmete, že tady se objede závod na 60 kilometrů a někteří nemohou dýchat, a tam se jede čtyřikrát šedesát kilometrů. Navíc velmi rozdílných šedesát kilometrů. Rozhoduje mnoho faktorů.

Co říkáte na Okruh Františka Bartoše v Ostravě-Radvanicích? Patří k vaším oblíbeným?

Mám ho hodně ráda, protože je to technický okruh a v technice se cítím dobře, když se patřičně vyladí motorka. Je to o tom se nebát, hlavně v úseku po startu, kde přelétává horizont. Navíc musíte být přesní, jinak je zle.

Co vás čeká v dalších týdnech?

Příští týden je Těrlicko, ale musíme se domluvit s týmem, jak to provedeme s motorkou. Chtěla bych jet ještě i v Irsku, ale uvidíme. Může se stát, že budu mít po sezoně.

Motocyklové závody na ostravském přírodním okruhu Františka Bartoše.

Veronika Hankocyová po své nehodě s Anežkou Svobodovou podporovala přítele Michala Dokoupila.

Autor: David Hekele

24.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zdolání kovového monstra se na první pohled zdálo nemožné. Tatra 810 4x4 řízená Liborem Václavíkem to dokázala.
20

VIDEO: V Ostravě padl rekord. Tatrovka se vydrápala na kovové monstrum

Tragická nehoda jeřábu u dolní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně
15

Jeřáb, který havaroval na Dlouhých Stráních, půjde pod vodu

Obžalovaní v kauze levně prodaných pozemků stanuli před soudem

Okresní soud ve Frýdku-Místku včera zahájil hlavní líčení osmi obžalovaných osob v případě, kdy radní Frýdku-Místku měli v roce 2009 postupně převést pozemky na soukromé uživatele. Na tom by nebylo nic k údivu, ovšem dle státního zástupce Ladislava Hradila byly pozemky prodány pod tržní cenu.

Babí léto v Ostravě. V kraji meteorologové naměřili víc než 22 stupňů

/FOTOGALERIE/ V Česku pátý den po sobě padaly teplotní rekordy. Nová maxima dnes hlásí 25 ze 144 stanic měřících 30 a více let, většinou v Moravskoslezském a Zlínském kraji, kde bylo i přes 22 stupňů Celsia. Nový rekord si ale připsala i Labská bouda v Krkonoších. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Hrozivý faul na Deje potrestán, podle hrubiána Veselého šlo o běžný střet

/VIDEO, ANKETA/ Stopku na tři utkání! Takový trest dostal kapitán hokejistů Zlína Ondřej Veselý za faul na vítkovického útočníka Rastislava Dej z úterního utkání 14. kola extraligy. Ve středu o tom informovala disciplinární komise soutěže prostřednictvím jejího šéfa Karla Holého.

Praktičtí lékaři stávkovali, protestovali i lékárníci

/FOTOGALERIE/ Ordinace 160 praktických lékařů pro dospělé v okrese Ostrava zůstaly ve středu 18. října zavřené. Lékaři totiž stávkovali.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení