Začátek roku a Rallye Dakar to jde dohromady. Od roku 2009 už si všichni zvykli na to, že se tradiční závod přestěhoval ze severu Afriky do Jižní Ameriky. Jaký je zatím letošní ročník a co naznačuje o budoucnosti Dakaru? Je to trochu složitější. Ze spolupráce na organizaci extrémně náročné rallye tentokrát vycouvaly Peru i Chile, a jede se tak pouze v Argentině a v Bolívii. To se pochopitelně odráží na profilu jednotlivých etap, v nichž mnozí postrádají větší zastoupení závodění v poušti a dalších tradičních součástí Dakaru.

„Máme za sebou první týden, ale bylo to hodně divné. Jezdí se po cestách, které připomínají spíš mistrovství světa v rallye, a to není moje parketa," dal se slyšet slavný nizozemský jezdec Gerard de Rooy, vítěz v kategorii kamionů z roku 2012. Je fakt, že první týden závodu byl především o rychlosti, v dalších etapách by se to mělo trochu změnit. Není ale pochyb o tom, že se proslulá rallye pořád mění.

„Je to Dakar už jen podle jména, současný závod představuje úplně jiný koncept. Pro mě už to není pravý Dakar a slyšel jsem, že hodně lidí si myslí totéž," dodal De Rooy. Fakt je, že stížnosti byly slyšet i od dalších závodníků, hlavně těch zkušenějších. Vedení Dakaru se ale bránilo s tím, že od včerejška startuje úplně jiný závod.

Jednání probíhají

„Pokud chcete soudit jury, počkejte až do cíle rallye. Ve druhém týdnu se podoba závodu zcela změní a bude velmi obtížný," sliboval sportovní ředitel Marc Coma, bývalý mnohonásobný šampion v kategorii motocyklů. Tím, že se Dakar letos nejede přes Chile a Peru, zmizely z itineráře etapy vedené obávanou pouští Atacama. Právě nekonečné písečné duny ale Dakar pro mnohé jezdce i fanoušky symbolizují.

„Bylo hodně těžké dát dohromady novou trasu rallye, když jsme toho museli oproti loňsku tolik měnit. Ale Dakar je pořád náročnější než ostatní závody," je si jistý Coma. I tak se ale čím dál hlasitěji mluví o tom, že by se závod v budoucnu mohl vrátit k africkým kořenům. Alespoň částečně sever černého kontinentu je z bezpečnostních důvodů pořád zapovězený, jsou ale i jiné varianty.

„V jižní Africe, v Angole a v Namibii jsou terény, kde by se soutěž dala uskutečnit," přiznal ředitel závodu Étienne Lavigne s tím, že už nějakou dobu probíhají v tomhle směru jednání. Ovšem vhodné terény jsou jedna věc, zájem diváků a mediální a marketingový potenciál věc druhá. Tady zase vede jihoamerická varianta.

„Pouště jsou v Africe určitě fajn, ale co se zajištění závodu po organizační, mediální a marketingové stránce týká je to zcela neporovnatelné. Na druhé straně letošní trasa názorně ukazuje, že velké maratonské závody patří do pouště, a nikoliv do civilizované zemědělské krajiny," řekl pro auto.cz ostřílený Josef Kalina z týmu Tatra Buggyra Racing.

Vlády mají zájem

Pro zachování Dakaru v Jižní Americe bude klíčové vrátit závod i do Chile a do Peru. Argentinská vláda už oznámila, že pro zachování závodu na svém území udělá všechno možné, podobně mluví i představitelé Bolívie.

V Chile se jelo od roku 2009 do loňska. Návrat v dalším roce je reálný, vláda už prý přislíbila dva miliony dolarů na organizaci. Možný je i návrat Peru, které se tentokrát neúčastnilo hlavně kvůli obavám z neblahých projevů klimatického jevu El Niño. A zájem o budoucí připojení do „dakarské rodinky" už hlásí také Paraguay.