Staroměstský závodní kamionista Martin Kolomý společně s navigátorem Davidem Kiliánem a jeho bratrem, mechanikem René Kiliánem, najezdili v září několik tisíc kilometrů pouštní oázou Ksar Ghilane v tuniské poušti.

Snahou bylo prověřit dokonale nejen techniku, ale též posádku závodního speciálu Tatra 815 Buggyra. Tým Tatra Buggyra Racing potvrdil, že jsou na tom kamion i jeho posádka před Rallye Dakar 2015 velmi dobře.

Afrika: tvrdé podmínky

Africké podnebí je srovnatelné s jihoamerickým. Rychlé písečné úseky, duny a také extrémní teploty dosahující na slunci padesáti stupňů Celsia. „Jsem maximálně spokojený. Najezdili jsme spoustu kilometrů, auto šlapalo na výbornou," řekl po návratu z afrického vedra Martin Kolomý.

Po testech funkčnosti přišlo na řadu testování životaschopnosti některých dílů, které jsou na Dakaru extrémně zatěžovány.

„Pohonná jednotka GYRTECH pracovala na sto procent, a tak jsme se zabývali především podvozkem. Jsem rád, že se testu zúčastnil i David Vršecký, protože jsme tak mohli najezdit daleko více kilometrů. Ukázal, že dokáže obstát i v jiných než okruhových podmínkách," chválil vybavení svého vozu a týmového kolegu Martin Kolomý ze Starého Města.

Posádka Tatry 815 Buggyra již dříve startovala v africké Sahara Rallye de Tunisie a dvakrát ji vyhrála.

Proto navigátor René Kilián využil popisu této trati proslulé rallye k pouštnímu testu. Posádka Martina Kolomého též zdokonalovala plnohodnotné fungování vzájemné spolupráce. Mohla si díky přesným navigačním bodům porovnávat jednotlivé úseky a ladit jak techniku, tak hlavně potřebnou komunikaci mezi sebou.

Vršecký byl testovací jezdec

V písečných dunách neproháněl Tatru 815 Buggyra jen Martin Kolomý, ale i David Vršecký, který odjížděl z mosteckého podniku evropského poháru tahačů rovnou do Tuniska. „Zázemí se nedá samozřejmě porovnávat. Na okruhu je vše daleko pohodlnější. To prostě k dálkovým soutěžím patří. Zaměřil jsem se především na nastavení podvozku a jsem s fungováním všech komponentů spokojený," uvedl po testu závodník v tahačích David Vršecký.

„Samozřejmě, že do toho ale nejdu jako Martin Kolomý, stále k tomu mám velký respekt. Ukázal jsem ale, že dokážu své schopnosti prodat i mimo asfaltový okruh," dodal Vršecký. Velká škola to byla v Africe i pro všechny členy a mechaniky týmu Tatra Buggyra Racing.

„V tak extrémních podmínkách, které jsou v Africe, musí fungovat nejen závodní posádka, ale celý tým, což se nám potvrdilo. Simulovali jsme různé situace, které mohou na Dakaru nastat," konstatoval manažer Buggyry Jan Kalivoda.

„Prověřovali jsme jak logistické, tak komunikační systémy. Jízda v dunách s plně naloženým servisním vozem není úplně jednoduchá záležitost, stejně tak vyprošťování vozu v pravé poledne uprostřed pouště může být na hraně jak technických, tak i fyzických schopností. Kluci i technika ale vše zvládli na výbornou," dodal manažer.