Organizátoři 37. ročníku připravili pro více než šest stovek závodníků z třiapadesáti zemí trať dlouhou 8159 až 9295 km, a to podle jednotlivých kategorií.

Nejkratší vzdálenost ujedou kamiony, které z celkové porce 8159 km čeká 3759 km měřených testů. Motocyklisté absolvují dohromady 9295 km, z toho 4752 km měřených, a automobilové posádky čeká 4578 km rychlostních zkoušek z celkové délky 9111 km.

Kategorie motocyklů

Český motorsport bude mít letos nejpočetnější zastoupení v kategorii motocyklů. Vedle nejzkušenějšího Davida Pabišky jsou přihlášeni Jan Veselý a nováčci Zdeněk Gottvald, Milan Engel a Ondřej Klymčiw. „Líbí se mi to. Kvitoval jsem, že tam konečně nebudu sám. Je to samozřejmě i tlak pro mě, který si ale tolik nepřipouštím," řekl devětatřicetiletý Pabiška, který se bude snažit navázat na 18. místo z loňského roku. Před necelým rokem dojel do cíle se svým motocyklem KTM s osm čtvrthodinovou ztrátou na vítězného Španěla Marca Comu.

Vedle motocyklistů se v neděli v Buenos Aires postaví na start čtyři čeští piloti kamionů, na medailové umístění pomýšlí zejména Aleš Loprais a Martin Kolomý. Zúročit získané zkušenosti z předešlých let se bude snažit Tomáš Vrátný, premiéra čeká Martina Macíka mladšího, který bude nejmladším pilotem v kategorii.

Extrémně těžký

Největší pozornost bude zřejmě upnuta tradičně k Lopraisovi, jenž letos pojede nezvykle s kamionem Man.

„Ambice se nemění, zůstávají stejné. I když možná rozjezd budu mít pomalejší, možná o to rychlejší bude finiš. Těžko říct. Dakar je vždy extrémně těžký," řekl Loprais. Maximem synovce šestinásobného vítěze rallye Karla Lopraise je třetí místo z roku 2007.

Navázat na vydařený rok 2013 se bude snažit Kolomý, který před dvěma lety skončil pátý. „Myslím, že jsme připraveni na sto procent. Máme najeto spousty kilometrů. Věřím, že budeme konkurovat silným týmům. Musíme zvednout hlavu a jít proti nim přímou cestou," uvedl Kolomý.

Obhajovat prvenství z předešlého ročníku budou Španělé Nani Roma (automobily), Marc Coma (motocykly), Ignácio Casale z Chile (čtyřkolky) a Rus Andrej Karginov (kamiony).

„Nečeká nás nic snadného, ale vyhrát Dakar není nikdy snadné. Letos to může být ještě těžší, protože konkurence bude dost velká. Startuje i tovární tým Peugeotu se skvělými piloty," řekl Roma, který dokázal Dakar vyhrál za řídítky motocyklu i volantem automobilu.

V barvách francouzské automobilky se představí i rekordman legendární soutěže Stéphane Peterhansel, který Dakar vyhrál již jedenáctkrát.

K TÉMATU

Bonver Dakar Project už čeká na start letošního Dakaru 
close Nejen technika, ale i takřka padesátičlenná týmová skupina lidí Bonver Dakar Project včera úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky. zoom_in  
Všichni jsou už na místě a čekají na start. Nejen technika, ale i takřka padesátičlenná týmová skupina lidí Bonver Dakar Project včera úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky. close Nejen technika, ale i takřka padesátičlenná týmová skupina lidí Bonver Dakar Project včera úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky. zoom_in  Už dnes (3. ledna) se všechny tři posádky týmu Bonver Dakar Project představí na slavnostním zahajovacím pódiu před zraky několika set tisíc fanoušků a příznivců Rallye Dakar.

„Všechno máme připravené. Doufám, že to bude stejné, když se pojedeme ukázat na rampu a představíme se světu," řekl šéf největšího a nejpočetnějšího českého týmu Tomáš Vrátný. 

Start Rallye Dakar 2015 se uskuteční o den později. „Už se všichni těšíme, že konečně vystartujeme a budeme moct ukázat, co jsme za ten rok udělali," dodal.

Posádky na Dakaru 2015 s českou účastí

Motocykly: David Pabiška (KTM), Jan Veselý (KTM), Zdeněk Gottvald (Husqvarna), Milan Engel (KTM), Ondřej Klymčiw (KTM).

Kamiony: Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Jan Van der Vaet (ČR, Šp., Niz./MAN); Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián (Tatra); Tomáš Vrátný, Milan Holáň, Jaroslav Miškolci (ČR, ČR, SR/Tatra); Martin Macík, Miloslav Janáček, Michal Mrkva (Liaz); Artur Ardavičus, Alexej Nikižev, Daniel Kozlovský (Kaz., Kaz., ČR/Tatra); Jan Szustkowski, Jaroslav Kazberuk, Filip Škrobánek (Pol., Pol., ČR/Tatra).

Rallye Dakar 2015

Datum a místo konání: 4. – 17. ledna, Argentina, Chile, Bolívie

Oficiální stránky: www.dakar.com

Výchozí místo: Buenos Aires

Cílové místo: Buenos Aires

Počet etap: 13

Počet kilometrů: 9111 km automobily, 9295 km motocykly, 8159 km kamiony

Počet uskutečněných ročníků: 35

První ročník: 1979

Nejvíc vítězství: Stéphane Peterhansel (Francie) – 11

Poznámka: Trasa závodu původně vedla z Paříže do Dakaru, od 90. let docházelo k různým obměnám; v roce 2008 byl závod kvůli hrozbě teroristických útoků na africkém území zrušen a od následujícího roku se koná v Jižní Americe.


Obhájci vítězství

Automobily: Nani Roma (Španělsko)

Motocykly: Marc Coma (Španělsko)

Čtyřkolky: Ignácio Casale (Chile)

Kamiony: Andrej Karginov (Rusko)


Přehled nejlepších českých a čs. celkových umístění na Dakaru

místo (7): 1988 – Karel Loprais/Stachu­ra/Mück (kamiony), 1994 – Karel Loprais/Stachu­ra/Kalina (kamiony), 1995 – Karel Loprais/Stachu­ra/Tomeček (kamiony), 1998 – Karel Loprais/Stachu­ra/Čermák (kamiony), 1999 – Karel Loprais/Stachu­ra/Kalina (kamiony), 2001 – Karel Loprais/Hamer­la/Kalina (kamiony), 2009 – Josef Macháček (čtyřkolky).

místo (6): 1987 – Karel Loprais/Stachu­ra/Krpec (kamiony), 1988 – Jiří Moskal/Vojtíšek/Zá­leský (kamiony), 1996 – Karel Loprais/Stachu­ra/Tomeček (kamiony), 2000 – Karel Loprais/Stachu­ra/Gilar (kamiony), 2002 – Karel Loprais/Hamer­la/Kalina (kamiony), 2003 – Tomáš Tomeček/De Azevedo/Martinec (kamiony).

místo (8): 1987 – Jiří Moskal/Joklík/Zá­leský (kamiony), 1990 – Zdeněk Kahánek/Krpec/Ha­vlík (kamiony), 1992 – Karel Loprais/Stachu­ra/Kalina (kamiony), 1995 – Vlastimil Buchtyár/Koře­ný/Krpec (kamiony), 1996 – Ladislav Fajtl/Janoušek/Wur­st (kamiony), 1998 – Milan Kořený/Lamač/Ka­hánek (kamiony), 1999 – Tomáš Tomeček/De Azevedo/Neubarthová (kamiony), 2007 – Aleš Loprais/Gilar (kamiony).
 

Poznámka: Josef Macháček zvítězil ještě v letech 2000, 2001, 2003 a 2007, kdy byla kategorie čtyřkolek hodnocena pouze v rámci motocyklů.