VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Startuje Dakar 2015. Ve startovním poli je jedenáct posádek s českou účastí

Buenos Aires, Ostrava - Dakar a Jižní Amerika? Ano, tohle spojení už trvá delší čas. Posedmé v historii se slavná Rallye Dakar, ve které sbírají vavříny i čeští piloti, uskuteční mimo Afriku. Startuje v neděli a závěr má na programu o třináct dnů později.

3.1.2015
SDÍLEJ:

Nejen technika, ale i takřka padesátičlenná týmová skupina lidí Bonver Dakar Project včera úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky.Foto: Bonver Dakar Project/Martin Straka

Organizátoři 37. ročníku připravili pro více než šest stovek závodníků z třiapadesáti zemí trať dlouhou 8159 až 9295 km, a to podle jednotlivých kategorií.

Nejkratší vzdálenost ujedou kamiony, které z celkové porce 8159 km čeká 3759 km měřených testů. Motocyklisté absolvují dohromady 9295 km, z toho 4752 km měřených, a automobilové posádky čeká 4578 km rychlostních zkoušek z celkové délky 9111 km.

Kategorie motocyklů

Český motorsport bude mít letos nejpočetnější zastoupení v kategorii motocyklů. Vedle nejzkušenějšího Davida Pabišky jsou přihlášeni Jan Veselý a nováčci Zdeněk Gottvald, Milan Engel a Ondřej Klymčiw. „Líbí se mi to. Kvitoval jsem, že tam konečně nebudu sám. Je to samozřejmě i tlak pro mě, který si ale tolik nepřipouštím," řekl devětatřicetiletý Pabiška, který se bude snažit navázat na 18. místo z loňského roku. Před necelým rokem dojel do cíle se svým motocyklem KTM s osm čtvrthodinovou ztrátou na vítězného Španěla Marca Comu.

Vedle motocyklistů se v neděli v Buenos Aires postaví na start čtyři čeští piloti kamionů, na medailové umístění pomýšlí zejména Aleš Loprais a Martin Kolomý. Zúročit získané zkušenosti z předešlých let se bude snažit Tomáš Vrátný, premiéra čeká Martina Macíka mladšího, který bude nejmladším pilotem v kategorii.

Extrémně těžký

Největší pozornost bude zřejmě upnuta tradičně k Lopraisovi, jenž letos pojede nezvykle s kamionem Man.

„Ambice se nemění, zůstávají stejné. I když možná rozjezd budu mít pomalejší, možná o to rychlejší bude finiš. Těžko říct. Dakar je vždy extrémně těžký," řekl Loprais. Maximem synovce šestinásobného vítěze rallye Karla Lopraise je třetí místo z roku 2007.

Navázat na vydařený rok 2013 se bude snažit Kolomý, který před dvěma lety skončil pátý. „Myslím, že jsme připraveni na sto procent. Máme najeto spousty kilometrů. Věřím, že budeme konkurovat silným týmům. Musíme zvednout hlavu a jít proti nim přímou cestou," uvedl Kolomý.

Obhajovat prvenství z předešlého ročníku budou Španělé Nani Roma (automobily), Marc Coma (motocykly), Ignácio Casale z Chile (čtyřkolky) a Rus Andrej Karginov (kamiony).

„Nečeká nás nic snadného, ale vyhrát Dakar není nikdy snadné. Letos to může být ještě těžší, protože konkurence bude dost velká. Startuje i tovární tým Peugeotu se skvělými piloty," řekl Roma, který dokázal Dakar vyhrál za řídítky motocyklu i volantem automobilu.

V barvách francouzské automobilky se představí i rekordman legendární soutěže Stéphane Peterhansel, který Dakar vyhrál již jedenáctkrát.

K TÉMATU

Bonver Dakar Project už čeká na start letošního Dakaru 
Nejen technika, ale i takřka padesátičlenná týmová skupina lidí Bonver Dakar Project včera úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky. 
Všichni jsou už na místě a čekají na start. Nejen technika, ale i takřka padesátičlenná týmová skupina lidí Bonver Dakar Project včera úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky.Nejen technika, ale i takřka padesátičlenná týmová skupina lidí Bonver Dakar Project včera úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky. Už dnes (3. ledna) se všechny tři posádky týmu Bonver Dakar Project představí na slavnostním zahajovacím pódiu před zraky několika set tisíc fanoušků a příznivců Rallye Dakar.

„Všechno máme připravené. Doufám, že to bude stejné, když se pojedeme ukázat na rampu a představíme se světu," řekl šéf největšího a nejpočetnějšího českého týmu Tomáš Vrátný. 

Start Rallye Dakar 2015 se uskuteční o den později. „Už se všichni těšíme, že konečně vystartujeme a budeme moct ukázat, co jsme za ten rok udělali," dodal.

Posádky na Dakaru 2015 s českou účastí

Motocykly: David Pabiška (KTM), Jan Veselý (KTM), Zdeněk Gottvald (Husqvarna), Milan Engel (KTM), Ondřej Klymčiw (KTM).

Kamiony: Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Jan Van der Vaet (ČR, Šp., Niz./MAN); Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián (Tatra); Tomáš Vrátný, Milan Holáň, Jaroslav Miškolci (ČR, ČR, SR/Tatra); Martin Macík, Miloslav Janáček, Michal Mrkva (Liaz); Artur Ardavičus, Alexej Nikižev, Daniel Kozlovský (Kaz., Kaz., ČR/Tatra); Jan Szustkowski, Jaroslav Kazberuk, Filip Škrobánek (Pol., Pol., ČR/Tatra).

Rallye Dakar 2015

Datum a místo konání: 4. – 17. ledna, Argentina, Chile, Bolívie

Oficiální stránky: www.dakar.com

Výchozí místo: Buenos Aires

Cílové místo: Buenos Aires

Počet etap: 13

Počet kilometrů: 9111 km automobily, 9295 km motocykly, 8159 km kamiony

Počet uskutečněných ročníků: 35

První ročník: 1979

Nejvíc vítězství: Stéphane Peterhansel (Francie) – 11

Poznámka: Trasa závodu původně vedla z Paříže do Dakaru, od 90. let docházelo k různým obměnám; v roce 2008 byl závod kvůli hrozbě teroristických útoků na africkém území zrušen a od následujícího roku se koná v Jižní Americe.


Obhájci vítězství

Automobily: Nani Roma (Španělsko)

Motocykly: Marc Coma (Španělsko)

Čtyřkolky: Ignácio Casale (Chile)

Kamiony: Andrej Karginov (Rusko)


Přehled nejlepších českých a čs. celkových umístění na Dakaru

místo (7): 1988 – Karel Loprais/Stachu­ra/Mück (kamiony), 1994 – Karel Loprais/Stachu­ra/Kalina (kamiony), 1995 – Karel Loprais/Stachu­ra/Tomeček (kamiony), 1998 – Karel Loprais/Stachu­ra/Čermák (kamiony), 1999 – Karel Loprais/Stachu­ra/Kalina (kamiony), 2001 – Karel Loprais/Hamer­la/Kalina (kamiony), 2009 – Josef Macháček (čtyřkolky).

místo (6): 1987 – Karel Loprais/Stachu­ra/Krpec (kamiony), 1988 – Jiří Moskal/Vojtíšek/Zá­leský (kamiony), 1996 – Karel Loprais/Stachu­ra/Tomeček (kamiony), 2000 – Karel Loprais/Stachu­ra/Gilar (kamiony), 2002 – Karel Loprais/Hamer­la/Kalina (kamiony), 2003 – Tomáš Tomeček/De Azevedo/Martinec (kamiony).

místo (8): 1987 – Jiří Moskal/Joklík/Zá­leský (kamiony), 1990 – Zdeněk Kahánek/Krpec/Ha­vlík (kamiony), 1992 – Karel Loprais/Stachu­ra/Kalina (kamiony), 1995 – Vlastimil Buchtyár/Koře­ný/Krpec (kamiony), 1996 – Ladislav Fajtl/Janoušek/Wur­st (kamiony), 1998 – Milan Kořený/Lamač/Ka­hánek (kamiony), 1999 – Tomáš Tomeček/De Azevedo/Neubarthová (kamiony), 2007 – Aleš Loprais/Gilar (kamiony).
 

Poznámka: Josef Macháček zvítězil ještě v letech 2000, 2001, 2003 a 2007, kdy byla kategorie čtyřkolek hodnocena pouze v rámci motocyklů.

Autor: Martin Maceček, ČTK

3.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Jaká poselství zanecháme budoucím generacím? Svůj vzkaz do truhly uložil i současný ostravský primátor Tomáš Macura.

Ostrava 2067. Vzkazy v truhle pro budoucí generace

Aleš Juchelka dnes.
1 9

Aleš Juchelka o Kalouskovi a Babišovi: Jsou si dost podobní, mají buldočí povahy

Houbař ztratil v lese zbraň, policisté ji našli

Hůlka, košík, nůž, hadřík, případně mobilní telefon. To vše patří do běžné výbavy houbaře. Neplatí to však o jedenapadesátiletém muži z Ostravy, který si s sebou vzal i legálně drženou zbraň, s níž vyrazil na Opavsko.

Před ostravským soudem stojí další exekutor. Měl zpronevěřit 14 milionů

Peníze od dlužníků sice dokázal vymoci, pak si je ale podle žaloby nechával pro sebe.

Vítkovice se zadrhly, Třinec se drží na špici

První čtvrtina základní části hokejové extraligy patří minulosti. Ostravané se nemohou vymanit z krize, Slezané si hlídají umístění mezi elitou.

Devětadvacetiletá zlodějka másla skončila ve vazbě

Žena, která ukradla v jednom z ostravských obchodů pět balení másla v hodnotě 300 korun, putovala nejprve do policejní cely.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení