Každá ze sedmi souprav rychlovlaků Pendolino Českých drah už najezdila šest set tisíc kilometrů. To je okamžik, kdy musí podle předpisů a pokynů výrobce postoupit vlak pravidelnou takzvanou vyvazovací opravu. Tyto vlaky jezdí také na trase mezi Ostravou a Prahou. „Všechny musejí jít na kontrolu, ale postupně. Vždycky bude jedna souprava na opravě a ostatní budou jezdit,“ uvedl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

České dráhy nasazují do provozu vždy šest souprav, jedna zůstává v depu jako záloha. V praxi by cestující měli pocítit, že jedna ze souprav je na povinné kontrole, jen ve výjimečných případech, kdy by České dráhy musely stáhnout z provozu jednu ze zbývajících šesti souprav. „Nebudeme mít jako by zálohu. Takže se může stát, že se objeví v případě mimořádností, jako jsou bouřky, vichřice, nehody na přejezdech, i náhradní souprava, která jezdí na kategorii EuroCity,“ dodal Radek Joklík.

Pokud by musely České dráhy k takovému opatření sáhnout, šlo by se o spoje s odjezdem z Prahy ve 13.26 hodin a s odjezdem z Ostravy v 17.11, tedy o spoje, u kterých je v jízdním řádu vysloveně uvedena možnost nasazení náhradní soupravy. Vlak je sestaven z moderních vozů standardu EuroCity, jeho kapacita je větší než kapacita pendolina a jsou v něm zařazeny dva vozy první třídy i restaurační vůz. Cestující by dostali v případě nasazení náhradní soupravy zcela automaticky všechny služby poskytnuté ve vlacích kategorie SuperCity.

Kontrola každého pendolina bude trvat 35 dnů. První souprava je už na revizi. „Během vyvazovací opravy kompletně rozebereme všechny podvozky soupravy, důkladnou kontrolou projde naklápěcí systém vlaku a řada dalších zařízení nezbytných pro provoz souprav. Bez této vyvazovací opravy by nebylo možné podle předpisů vlaky dál provozovat,“ vysvětluje vrchní přednosta pražského depa kolejových vozidel Václav Sosna. České dráhy vypravují soupravy Pendolina také na trasy z Prahy do Vídně a Bratislavy.