Čistírny i prádelny patří mezi služby, které lidé nevyužívají každý den. V několika provozovnách na severovýchodě republiky jsme se zeptali, jestli těmto druhům služeb ubývá zákazníků, nebo je tomu naopak. V Ostravě-Hrabůvce provozuje prádelnu Barbora Kasprowiczová. „Už tady jsme od roku 1998, pereme hlavně ložní prádlo, neděláme chemické čištění oděvů. Počet zákazníků se zvyšuje. Rostou také bohužel i naše náklady, ceny elektřiny a vody se zvyšují,“ uvedla Kasprowiczová. V čistírně a prádelně Ostrava zůstávají počty zákazníků v posledních letech zhruba na stejné úrovni. „Zákazníků nepřibývá, ale ani neubývá. Stejné je i oblečení, které si lidé nechávají čistit. Jde hlavně o pláště, bundy, saka, sukně, kalhoty a košile. Nemalou část našich zákazníků tvoří lidé, kteří k nám chodí už léta. Chodí však i noví zákazníci. Máme sběrny i v dalších částech města. Odhaduji to, že v celé Ostravě není více než pět až šest čistíren. Zákazník si může vybrat, jestli mu oděv vyčistíme do čtrnácti dnů, do tří dnů, máme i jednodenní lhůty.

Čistírny využívají také cizinci

Například u čištění pláště se ceny ve zmíněných lhůtách pohybují kolem 130, necelých 180 a 187 korun,“ uvedla pracovnice ostravské čistírny a prádelny.

Majitelka další ostravské čistírny dodala, že čistírny jsou hodně sezonní záležitostí. „Nejvíce zákazníků máme od září do listopadu, na jaře pak od března až do června. Snažíme se sice zdražovat co nejméně, ale naše náklady, hlavně ty na energie a vodu, rostou poměrně rychle,“ dodala.

Jednatel Prádelny ve Frenštátě pod Radhoštěm Richard Hrček zaznamenává v posledních měsících rostoucí poptávku. „V souvislosti s investicí automobilky Hyundai v Nošovicích zajíždí do kraje stále více zahraničních manažerů a dalších pracovníků. Ti často cestují sami, proto využívají i služeb čistíren. Podobné to je také u prádelen. Například hotely a jiná ubytovací zařízení mají více hostů a nechávají si více prát ložní prádlo,“ vysvětlil Hrček. Také jeho firma má obdobně jako jiné prádelny a čistírny v kraji sběrny i v dalších okolních městech.

Zákazníků už neubývá

Už deset let provozuje Blažena Poloková v Třinci Chemickou čistírnu a služby. „Ve městě jsme jediní, kdo podobné služby nabízí. Počet zákazníků se v průběhu let mírně snižoval. V posledních čtyřech letech se ale ustálil a zůstává stejný. jde hodně o sezonní záležitost, to vidíme i podle tržeb. Čistíme pracovní a civilní oděvy. Lidé si nejčastěji nechávají čistit obleky a kabáty, košile už nosí méně. Za vyčištění obleku zaplatí zákazník do 150 korun. Máme nejen provozovnu v Třinci, ale i dalších patnáct poboček v dalších městech,“ uvedla Poloková. Ta také dodala, že pokud by spoléhala jen na klientelu z jednoho města, provozovnu a další zaměstnance by nemohla uživit.