Podle Libora Kytýra, ředitele komunikace společnosti Ahold, která obchody v České republice provozuje, si lidé z bioproduktů hodně vybírají luštěniny, mouku a mléčné výrobky. „Největší zájem o bio produkty zaznamenáváme především ve větších městech. V prodejnách Albert a Hypernova v současnosti nabízíme 160 kategorií bio potravin. Do budoucna předpokládáme další růst zájmu českých zákazníků o bioprodukty. Proto plánujeme další rozšíření nabídky biopotravin."

Vedoucí oddělení marketingu společnosti Plus - Discount David Kolář uvedl, že v průběhu září se v obchodech tohoto řetězce výrazněji nezměnila poptávka po biopotravinách. „Měsíc biopotravin se odehrává hlavně na farmách a také například formou různých ochutnávek. I v našich obchodech se uskutečnily ochutnávky biopotravin.

Do vybraných prodejen po celé České republice jezdila přední odbornice na zdravou výživu, která informovala zákazníky o výhodách zdravého způsobu života. Jaké změny v prodeji biopotravin jsou v posledním měsíci na Ostravsku? Z nabídky bioproduktů je největší zájem o jogurty, mrkev, cherry rajčata, brambory a mléko. „Zákazníci si podle našich zkušeností biopotraviny vybírají pro jejich kvalitu, nemalou roli hraje i jejich dobrá chuť. Biopotraviny nabízíme ve všech našich 137 prodejnách po celé republice,“ dodal Kolář.

Zájem o biopotraviny roste i v prodejnách Tesco. Podle mluvčí společnosti Jany Matouškové vzrůstá každým rokem poptávka o několik desítek procent. „Dosud jsme zákazníkům nabízeli výrobky od různých dodavatelů, nyní přicházíme s vlastní řadou biopotravin. Ty začneme prodávat desátého října pod značkou Tesco Organic. Jedná se o 128 výrobků z oblasti čerstvých i trvanlivých potravin. Celkem tedy budeme našim zákazníkům nabízet okolo 250 biopotravin,“ upřesnila Matoušková.

Podle ní vzrůstá mezi zákazníky o bioprodukci zájem také díky větší osvětě. Největší zájem o bioprodukty se v Tesku projevuje při nákupu mléčných výrobků, hlavně pak o samotné mléko a jogurty. „Velká poptávka je také po mase z ekologických chovů. Žádané je hodně hlavně biohovězí. Zákazníci více nakupují rovněž biocereálie a müsli, zvyšuje se i nákup bioovoce a zeleniny, jejichž sortiment se rozrůstá,“ dodala Matoušková. I podle zkušeností obchodníků v Tesku je největší zájem o biopotraviny ve větších městech, jako jsou Praha, Brno, Ostrava.

Průměrně utratíme za biopotraviny méně než stokorunu

Tuzemský trh s biopotravinami sice každým rokem roste, na celkové spotřebě potravin v republice se ale podle odhadů stále podílí jen v řádu desetin procent. Za biopotraviny loni lidé v ČR utratili podle odhadů přes tři čtvrtě miliardy korun. Výraznému nárůstu prodejů pomohla rozšiřující se nabídka biopotravin v některých obchodních řetězcích. V supermarketech a hypermarketech tuzemští zákazníci nakoupí necelé dvě třetiny množství biopotravin.

Prodejny zdravé výživy a bioproduktů se na prodeji podílejí necelou třetinou, několika procenty se na prodeji podílejí i sami ekologičtí farmáři. Obchodník, který na severovýchodě republiky nabízí ekologicky produkované výrobky včetně ovoce a zeleniny, navíc míní, že nárůst prodeje tohoto zboží v supermarketech nebude tak strmý a trvalý. „Také jsem si už stačil všimnout, že se v různých obchodech začaly více objevovat biovýrobky. Podle toho, co jsem vypozoroval, jde hlavně o dovozové zboží. Myslím si, že časem i v těchto marketech poptávka postupem času trochu opadne. Konkurence je určitě zdravá, ale spíše jsem zastáncem toho, aby se na pulty tuzemských obchodů dostávala hlavně biozelenina a ovoce od našich zemědělců,“ dodal ekofarmář.