První čtyři cílová místa zájemcům nabídl na počátku tohoto roku ve dvou veřejných soutěžích. Jenže. Oba výběry přepravců pro poskytování pravidelné letecké dopravy formou závazku veřejné služby zatím nemají konkrétní výsledek.

„Vřádném termínu, tedy do konce ledna, neobdržel kraj žádnou nabídku na provozování linky Ostrava– Moskva. Zadávací řízení však bylo vminulých dnech vyhlášeno znovu,“ přiblížil stav prvního ze zatím neúspěšných výběrových řízení Pavol Lukša, náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu.

Linky do Evropy brzdí úředničina

Dále se pak vyjádřil kdruhé soutěži, jejíž problematika je trochu složitější. Jde obalíček linek rovnou do tří západoevropských destinací, a to do Bruselu, Londýna a Amsterdamu. Vtomto případě byla lhůta kpodání žádostí oměsíc prodloužena. Nová uzávěrka je stanovena na počátek března.

Proč? Vcestě stojí administrativní a procesní formality. „Důvodem změny termínu uzávěrky je časově náročný proces projednávání závazků veřejné služby na půdě Evropské komise. Kraj připravil výběrové řízení ve spolupráci sÚřadem na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a ministerstvem dopravy, aby vše bylo transparentní. Ale ukázalo se, že při projednávání záležitosti sdotčenými členskými zeměmi a Evropskou komisí, probíhající vrežii ÚOHS, chyběly potřebné zkušenosti,“ zdůvodňoval skluz druhé soutěže Lukša stím, že inadále věří, že se do zmiňovaných tří destinací ipřes prodlení začne létat do letošního června.

„Jsem přesvědčen, že to dobře dopadne. ZNizozemska přišel souhlas snaší veřejnou linkou hned. Trochu to vázne ve Velké Británii, ale vnejbližších dnech bude na toto téma schůzka všech zainteresovaných stran vPraze na ministerstvu dopravy. ÚOHS přislíbil maximálně urychlit jak jednání sBelgií, tak na půdě Evropské komise,“ doplnil ještě PavolLukša.

CCA zaujalo vyčkávací taktiku

Nečekaně však vtéto souvislosti vypadá naše zjištění, že se do zmiňovaných dvou výběrových řízení nepřihlásila společnost Central Connect Airlines (CCA) podnikatele Daneše Zátorského. Ta přitom dnes provozuje linku Mošnov– Vídeň a na ostravském letišti má svou základnu.

„Nabídku jsme měli připravenou, ale nakonec jsme se rozhodli ji krajskému úřadu nepodat. Spousta chytrých hlav totiž tvrdila, že před Ostravou je fronta zájemců zřad nízkorozpočtových iklasických leteckých společností, které mají zájem otyto linky. Byl to pro nás takový průzkum bojem. Ukázalo se, že to tak vůbec není. Sodstupem času jsem rád, že jsme do toho nešli, protože vůbec nejhorší by bylo vyhrát jako jediný účastník. To bych zase všude četl, že jsme to nějak nečistě ovlivnili,“ vyjádřil se pro Deník Zátorský.

Opřipravené nabídce své společnosti Zátorský ale tvrdí, že je konkurenceschopná. „Jsem otom přesvědčený, protože my musíme mít nižší náklady na údržbu letadel a další věci už proto, že jsme vMošnově doma,“ řekl šéf CCA, podle kterého nic nebrání tomu, aby se jeho společnost přihlásila do výběrových řízení odalšílinky.

„Budeme soutěžit odalší lety. Myslím, že máme šanci uspět právě proto, že máme vMošnově svoji základnu,“ dodal závěrem Zátorský.

martin.pleva@denik.cz

Ostrava– Paříž vroce 2010?

Kromě linek do Moskvy, Londýna, Bruselu a Amsterdamu, které chce kraj rozlétat letos, by měly příští rok přibýt spoje do dalších pěti evropských měst. Naplánováno je spojení sKyjevem a také do Rigy, Vilniusu, Curychu a do Porúří. Vroce 2010by pak měly přibýt poslední tři navrhované trasy, a sice do Helsinek, Varšavy a Paříže.