Automobilka Hyundai může vypadat spokojeně. Na počátku tohoto týdne začala z jejich linek sjíždět první auta s označením i30. Výroba začala zhruba o čtyři měsíce dříve, než se původně plánovalo. Na odvrácenou stranu úspěchu teď ale opět poukázal tým Ekologického právního servisu (EPS). Hyundai podle něj spěchá tak vehementně, až porušuje zdejší zákony. Vedení automobilky nařčení odmítá.
Porušuje Hyundai zákony?
Čím podle mladých právníků porušuje Hyundai zákony? Tím, že začal vyrábět, ačkoliv stále čeká na to, zda mu vůbec bude povoleno hned sedm stavebních objektů, mezi něž patří administrativní budova, sklad hotových aut, parkovací a nakládací plochy či komunikace.
„Ty Hyundai stavěl nezákonně, v rozporu se stavebním povolením, a proto musí počkat na rozhodnutí stavebního úřadu, zda mohou být dodatečně povoleny, nebo naopak odstraněny,“ upozornil Jiří Nezhyba, právník ze sdružení EPS, které bedlivě dohlíží na dodržování podmínek při stavbě nošovické automobilky.
Dostali pokuty za dva miliony
Václav Kocich, vedoucí stavebního úřadu v Dobré, však vysvětlil, že Hyundai už může zkušebně vyrábět, protože povolení pro nezbytně nutné haly a dopravně technické stavby získal. „Je tam několik nedostavěných nebo neodsouhlašených staveb, které nemohou být využívány. Ty ale nejsou pro provoz nezbytně nutné. Nyní probíhá řízení o jejich dodatečném povolení, dva z těchto procesů by mohly skončit do konce roku,“ poznamenal Kocich. Dále pak dodal, že za každou stavbu, která je v rozporu, hrozí Hyundaii pokuta. Zatím mu byly vyměřeny pokuty tři o celkové výši dva miliony korun.
EPS prý předvádí rituální tanec
Mluvčí společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk označil aktuální zprávu EPS jen za další rituální tanec, tentokrát načasovaný těsně před oficiální spuštění sériové výroby v Nošovicích. „V úterý nám zaslali ekologičtí právníci společnosti e-mailem dopis, ve kterém žádají o vysvětlení aktuálního stavu. A den nato, bez toho, že by vyčkali na odpověď, rozeslali do médií svou tiskovou zprávu,“ podivoval se nad přístupem EPS Vaněk.
Dále pak k situaci poskytl obdobné vyjádření, jaké Deník získal už od šéfa doberského stavebního úřadu Václava Kocicha.
„Ke všem objektům bezprostředně souvisejícím s výrobou aut v nošovickém závodě jsme získali buď povolení zkušebního provozu, nebo povolení předčasného užívání. Jejich provoz tak není v rozporu se zákonem. Uvedená povolení se nevztahují na administrativní budovu, která je ovšem ještě stále ve výstavbě, a kterou tak zatím ani nevyužíváme,“ doplnil mluvčí Vaněk.
Právníci výmluvy slyšet nechtějí
Jiří Nezhyba se ale s těmito slovy zřejmě nedokáže spokojit. Ve své aktuální kritice mimo jiné připomněl, že Hyundai už vystavěl v Nošovicích nezákonně takřka třicet objektů. „Namísto toho, aby vedení Hyundaie svou vinu za opakované porušování zákonů alespoň férově přiznalo a také uvedlo relevantní důvody, které je k tomu vedly, slyšíme jen výmluvy a odvádění pozornosti,“ řekl závěrem právník z EPS.