Ten, kdo se vyzná v automobilovém byznysu, má jasno. Doba pro zakoupení nového auta je nyní mimořádně výhodná. „Od začátku letošního roku registrujeme mírně sníženou poptávku po koupi vozidel, ale není to nijak drastické. Ceny jsou nyní totiž opravdu hodně nízké. Čekáme ovšem, že nebudou dál klesat, spíše pomalu porostou,“ říká Petr Václavík, který pracuje v jednom z ostravských autobazarů. „Nabízíme zákazníkům také slevu prostřednictvím šrotovného, ale zatím se nesetkáváme s velkým zájmem o tuto formu slevy, “ dodává.

Princip šrotovného funguje tak, že lidé nechají prodejci své staré auto a podle výše ceny nového vozu jim bude přidělena sleva. Nemusejí se tak starat o likvidaci či případný prodej svého starého vozu. Pokles cen má na svědomí ekonomická krize, která nutí také prodejce automobilů jít cenově dolů. Právě nižšími cenami se totiž může oživit trh, který v době krize stagnuje.

„Zájem lidí o koupi auta je menší než třeba před rokem, ale myslím si, že je to vyvoláno tou mediální mánií okolo ekonomické krize. Lidé se proto chovají úsporněji. Jinak nesporným efektem krize je to, že auta jsou cenově dostupnější,“ tvrdí Jan Fabík z dalšího ostravského autobazaru a doplňuje: „Levnější jsou jak ojetá auta, tak i ta nová, protože automobilky se snaží zákazníky zaujmout nízkou cenou.“
Při koupi nového vozu může v současnosti kupující ušetřit až sto tisíc oproti minulému roku. Slevy autobazarů jsou spíše v řádu desetitisíců.

„Ceny jsme snížili, poptávka klesla. To jsou projevy současné krize. Ale vzhledem k tomu, že nyní opět slábne česká koruna, tak se dá čekat postupný růst cen za nová auta,“ přidává názor František Škovran z autosalonu, který má své sídlo ve Slezské Ostravě.

TOMÁŠ SVOBODA