„Nic tomu nenasvědčuje. Zatímco třeba nákup televize či auta člověk většinou může o nějaký čas odložit, u dovolené je tomu jinak. Letní prázdniny mají děti jednou za rok a lidé vzhledem k tomu, že u nás moře není, dělají vše proto, aby se k němu dostali. Lze ale očekávat, že výrazně budou šetřit právě při pobytu u moře. Možná si budou brát s sebou z domu i více potravin a pití a omezí třeba návštěvy restaurací. Myslím si, že se projeví i nižší kurz koruny k euru. Zatímco loni v létě se dalo pořídit za necelých třiadvacet korun, nyní je zhruba o pět korun dražší,“ odpověděl na dotaz Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Podle něj nelze ani očekávat, že by lidé houfně zvolili místo dovolené u moře pobyt v tuzemsku. „Pobyty v Chorvatsku či severní Itálii jsou cenově srovnatelné s ubytováním v našich horách či dalších rekreačních oblastech. Výjezdem k moři tak člověk zaplatí navíc prakticky jen náklady na cestu. Pokud se uskrovní a bude si třeba v apartmánu i vařit, tak za dovolenou u moře nezaplatí o moc víc než při tuzemské dovolené,“ dodal dále Okamura.

Ten také očekává, že lidé budou letos daleko více než v předchozích letech čekat i na výhodné nabídky v rámci takzvaného last minit. „Že by se začaly hromadně zaplňovat tuzemské kempy, to nepředpokládám. Naše dlouhodobé průzkumy ukazují, že o tento typ ubytování zájem dost klesá. Pokud se kempy nepřizpůsobí moderním trendům, počínaje kvalitou ubytování, bezvadnou čistotou hygienických zařízení a třeba i nabídkou využití volného času, tak jim klientů nezačne přibývat,“ dodal Okamura.

Česká cestovní kancelář Nev Dama začala od pondělí 23. března nabízet nezaměstnaným 30procentní slevu při nákupu dovolené. „Pokud si od tohoto data klient zakoupí zájezd na toto léto a poté dostane výpověď ze zaměstnání, cestovní kancelář mu vrátí 30 procent ze zaplacené ceny zájezdu. Peníze vrátí dokonce nejen přímo nezaměstnanému, ale také jeho přímým rodinným příslušníkům, například manželce a dětem, kteří měli cestovat společně a byli uvedení na jedné cestovní smlouvě,“ uvedl marketingový ředitel cestovní kanceláře Daniel Klotz. Zároveň dodal, že není cílem této nabídky nalákat co nejvíce klientů. „Rozhodně totiž lidem nepřejeme, aby přišli o práci. Pokud se jim to ale stane, tak by naší nabídky mohli využít,“ dodal Klotz.