„Hostů ubývá. Ve srovnání s loňským rokem máme nyní až o třetinu nižší tržby. Lidé šetří a je to vidět i na tom, co si objednávají. Kde jsou ty časy, kdy si chlapi dali pět šest piv. Dnes jedno dvě a jdou domů. Večer tu už bývá prázdno úplně,“ posteskl si majitel restaurace Blesk Petr Ivančiv.

„Krize je velmi znatelná. Přežíváme jenom díky stravenkám, i na obědy však už dnes chodí daleko méně hostů. Lidé nemají peníze, nebo se bojí o práci a šetří. Dříve jsme tu mívali plno, nyní je poloprázdno,“ říká Václav Aprias ze známého denního baru Metro v podchodu pro frýdlantskými mosty. I včera v poledne tu bylo obsazeno jen pár stolků. „Snažíme se vyjít lidem vstříc, zdarma dáváme k menu i nápoje, pomeranč či zákusek. Zákazníky je třeba hladit a ukázat, že si jich vážíme,“ tvrdí zkušený hostinský, který se své profesi věnuje již čtyři desítky let. Krize se podepsala nejen na návštěvnosti, ale také na útratě, kterou zde návštěvníci nechávají. Stále častěji se také stává, že se někdo pokusí utéct bez zaplacení, šetří se i na spropitném. „Otevřeno máme běžně až do 23 hodin, občas však zavřeme i dříve, protože tu není ani noha.Takovou situaci nepamatuji,“ dodává.

Krizi pociťuje i jedna z nejstarších hospod v centru Ostravy, mezi štamgasty oblíbený Spolek. „Hosty si musíme hýčkat. Více než kdy jindy platí známé rčení Náš zákazník, náš pán. Na pivo se sice ještě stále chodí, pět si jich však už dá jen málokdo, nanejvýš dvě či tři a spíše desítku než dvanáctku,“ říká František Dvořáček, který provozuje Spolek již deset let.

Pivovarům však zatím krize příliš neublížila. Do hospod se sice chodí méně, stále více lidí však dnes dává přednost „lahváči“ a kupují si raději pivo domů. Například pivovar Ostravar si dlouhodobě udržuje svůj tržní podíl. „Na vyhodnocení krize je na letošní prodeje ještě brzy, jsme teprve na počátku hlavní sezony. V těchto dnech evidujeme velký zájem o nové fotbalové pivo Bazal, jehož prodeje předčily naše očekávání,“ tvrdí mluvčí pivovaru Pavel Barvík.

„Na to, jak se projeví krize z dlouhodobého hlediska na pivním trhu, ještě musíme počkat. V lednu a únoru sice byly nižší prodeje, ale to bývá v tomto ročním období obvyklé. Naopak březnové prodeje překvapily a spotřebu by měl ovlivnit i teplý duben,“ říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček. Podle něj je překvapující, že i v době krize se daří pivům z prémiového segmentu. „Například Gambrinus Excelent je na trhu teprve čtyři měsíce a již v březnu se stal jedničkou na trhu jedenáctek. Pivaři toto pivo stále objevují a zřejmě jim chutná, protože zájem o něj stále roste.“

„Ve všech poučkách se tvrdí, že v dobách krize se pilo ještě víc než jindy. Lidé se potřebují z krize vypovídat. A obzvláště Čechům jde povídání dobře právě u piva,“ shodují se pivovarští odborníci.