Zeptali jsme se jej nejen na to, jak se firmě v období krize daří, ale i na nové produkty, které NetDirect nabízí, a nezapomněli jsme ani na nedávnou celosvětovou konferenci v americkém New Orleans. Na ní totiž ostravská firma zvítězila ve třech ze šesti kategorií.

Jak dlouho se vůbec píše historie společnosti NetDirect?

Firmu jsme se společníkem založili na jaře roku 2002. Bylo to téměř doslova ze dne na den a bez přípravy. Od předchozího zaměstnavatele jsme se totiž rozhodli odejít zcela nečekaně, s námi odešli další tři nejvěrnější kolegové.

Když jsme začínali, byli jsme téměř bez kapitálu, bez produktů a bez jediného zákazníka. Nechybělo nám ale nadšení a vize. Tou bylo vybudovat firmu, která se stane jedničkou v naší republice v poskytování aplikací a služeb v oblasti internetového obchodování a jednou začne své produkty vyvážet i do zahraničí.

Za těch zhruba sedm let se počet zaměstnanců zvýšil z původních pěti na současných pětašedesát. V loňském roce firma dosáhla obratu, který se blíží šedesáti milionům korun, a obhospodařuje portfolio čítající tisícovku aktivních klientů využívajících její aplikace.

Jak se vám daří v období krize, která řadu firem i oborů podnikání postihuje velmi citelně?

I přes celosvětovou krizi jsme obrat pro letošní hospodářský rok naplánovali jako růstový. Naše ekonomické ukazatele pravidelně vyhodnocujeme a překročili jsme plánované růstové obraty v prvním i druhém čtvrtletí.

Krize nám totiž paradoxně přinesla i pozitiva. Ještě více firem pochopilo, že obchodování na internetu je pro ně potřebné a že čas, který ztratily odkládáním, je bude stát stále větší peníze a odliv klientů. Máme tedy více obchodních příležitostí.

Krize nás také přiměla k optimalizaci firemních procesů i nákladů a k hledání rezerv. Vyměnili jsme méně výkonné zaměstnance za výkonnější a kvalifikovanější. V tom nám nahrává i současná doba, kdy je programátorů na trhu konečně dostatek. Zmobilizovali jsme i naše obchodní oddělení.

Firma v současnosti každý měsíc získává třicet až čtyřicet nových klientů. Obrovskou výhodou je to, že vyvíjíme, inovujeme a prodáváme naše vlastní produkty. Díky tomu nejsme na nikom dalším závislí, máme produkty pod kontrolou a můžeme pružně reagovat na potřeby trhu. Dnes dokážeme uspokojit jakéhokoliv klienta, který chce prodávat na internetu nebo si přeje vystavět webové stránky.

Koncem předchozího roku jste uvedli na trh nový produkt, internetový obchod FastCentrik. Jak byste laikovi vysvětlil principy tohoto obchodu?

FastCentrik je internetový obchod určený pro menší firmy a živnostníky. Ještě jednodušeji řečeno, je to velký e-shop za malé peníze. Vznikl jako „instantní“ odnož našeho systému ShopCentrik, který vyvíjíme a inovujeme déle než sedm let a běží na něm přes 500 e-shopů. FastCentrik je zprovozňován do čtyřiadvaceti hodin. Zákazníci jej platí měsíčně, což znamená, že nemusejí investovat velké částky a také mohou e-shop kdykoliv přestat užívat bez udání důvodu.

S minimálním rizikem si tak zákazníci mohou vyzkoušet obchodování na internetu. Za pravidelné poplatky mírně převyšující dva tisíce korun měsíčně získávají řešení na klíč a nemusejí řešit žádné starosti. V ceně je užívání, hosting, technická podpora a bezplatné aktualizace, které schopnosti jejich obchodu neustále rozvíjejí. Celé kouzlo úspěchu spočívá v tom, že klienti získávají servis, na který absolutně nebyli za podobné peníze zvyklí.

Obchodování na internetu, má-li být úspěšné, totiž není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Právě naší rolí je podpora klientů a my je trpělivě vedeme za ruku, aby co nejvíce prosperovali, protože jedině úspěšný klient šíří dobrou pověst.

Vraťme se ještě krátce k celosvětové konferenci v americkém New Orleans…

Na světové konferenci se každým rokem vyhlašují nejlepší softwarová řešení v několika soutěžních kategoriích. Letos byly přihlášeny přes dvě tisícovky soutěžních řešení od firem z celého světa. FastCentrik byl nominován do šesti soutěžních kategorií v rámci střední a východní Evropy a ze tří kategorií vyšel jako vítěz. V poslední kategorii, o kterou nám šlo nejvíce, porazil dva velmi silné ruské konkurenty. Vítězství bylo o to cennější, že část porotců tvořili vítězové soutěže z minulých let.