Skupina už také vstoupila i do zcela nových oblastí v dopravě. „Vstoupili jsme do vývoje motorů o objemu 1400 a 700 ccm na zemní plyn, čili na CNG. Výsledkem by měl být na konci tohoto roku zcela funkční prototyp,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel zastřešující společnosti Vítkovice Holding Jan Světlík.

Na projektu malolitrážních motorů skupina spolupracuje s brněnskou společností Marat Motorsport. Technologie na zemní plyn s využitím v dopravě rozvíjejí firmy ze strojírenské skupiny Vítkovice také v podobě plnicích stanic. Velká plnicí stanice na Ruské ulici v Ostravě by měla zákazníkům sloužit už v průběhu příštího měsíce. Díky velkým vysokotlakým zásobníkům na 4200 litrů bude schopna velmi rychle obsloužit zákazníky i v odběrové špičce.

Projekt je lékem na krizi


Téměř před dokončením je pak další konkrétní příklad programu Green Technology v dopravě – dvounápravová lokomotiva na zemní plyn. Její zařazení do železničního provozu ještě podléhá testování a schválení u Drážního úřadu.

Podle krajského zastupitele Pavla Drobila dávají obdobné typy projektů regionu i celé ČR šanci k rychlejšímu vystoupení z krize. „Nové moderní technologie by se proto měly stát součástí strategie kraje i státu,“ dodal Drobil.

Strojírenské Vítkovice dále rozvíjejí projekty strategických a mobilních zásobníků na zemní plyn pro zajištění plynulých dodávek zemního plynu do měst, obcí, nemocnic, škol i domácností v případech, kdy dojde k výpadku standardních dodávek energií.