Výrobní část je pozitivním přínosem dopravnímu podniku, ale struktura neodpovídala evropské legislativě.„Nelze totiž zaručit nepřenášení nákladů z jedné strany do druhé. Řešením je oddělit výrobu do dceřiné společnosti,“ uvedl primátor Ostravy Petr Kajnar. Nová struktura společnosti vyplývá i ze studie poradenské společnosti A. T. Kearney, která na zakázku města možná rizika zkoumala.

S vyčleněním výroby do samostatné dceřiné společnosti, která vznikne k 1. lednu 2011, souhlasili ostravští zastupitelé. Spolu s výrobou se ale odděluje i takzvaná těžká údržba, která se provádí v Martinově a zabezpečuje například generální opravy tramvají. A to se moc nelíbí odborům Dopravního podniku Ostrava. Vidí v tom riziko do budoucna.

Vedení města totiž plánuje, že časem by bylo dobré pustit do této dceřiné společnosti strategického partnera. „Přineslo by to další rozvoj. Je to však už úkol pro příští zastupitelstvo,“ sdělil Kajnar. Vedení odborů se ale obává toho, že tento krok mohl časem vést ke zdražení městské hromadné dopravy.

Elektrobusy mají budoucnost


„Nejsme proti restrukturalizaci, pokud by město zůstalo stoprocentním vlastníkem. Bojíme se o tu těžkou údržbu. Říkáme, že je špatně, pokud tam vstoupí strategický partner. Nikdo nám totiž nechce dát záruky, že nedostane jedenapadesát procent a více a nezačne si pak diktovat ceny,“ říká předsedkyně odborů Eva Kubíčková. Podle ní by se pak mohla těžká údržba dopravnímu podniku, kterou by byl nucen nakupovat, pěkně prodražit. „Když se to nepovede a doprava bude dražší, kdo ponese odpovědnost?“ ptá se Kubíčková.

„Jinak to ale nejde,“ reagoval na obavy odborů náměstek primátora pro dopravu Vojtěch Mynář. Dceřiná společnost by totiž zatím nebyla bez údržby ekonomicky životaschopná. „Nelze vytvořit dítě a nedat mu obrazně jíst,“ argumentuje Mynář. Míní, že vstup strategického partnera v budoucnu možná ani nebude potřebný. „Hlásí se nám různí zájemci, kteří by s námi chtěli spolupracovat. Jestli to ale pojede, město se toho nebude chtít zbavit," argumentuje Mynář.

Podle něj má nová dceřiná společnost šanci na získání řady zakázek. „Ve světě na východě od nás jezdí několik tisíc starých pražských tramvají, které se mohou opravovat. Tam máme obrovské možnosti. Velkou budoucnost mají elektrobusy. Také trolejbus, který jsme dodali do Volgogradu, je skvost. Je jen otázka času, kdy se to rozběhne,“ míní Mynář.