„Aktivita se bude zaměřovat na zmapování historie kulinární kultury, obnovení unikátních regionálních specialit, které obohatí nabídku restaurací a hostinců v kraji,“ informovala mluvčí kraje Šárka Vlčková. Součástí akce bude gastrofestival s pracovním názvem „Ochutnejte Moravskoslezský kraj“, který by se měl konat na podzim.

„Přestože krize ve světě již vloni pominula a lidé začali znovu cestovat, tak některé kraje postihly velké propady počtu zahraničních turistů. Moravskoslezský kraj zaznamenal vloni dokonce druhé největší poklesy počtů zahraničních turistů ze všech krajů České republiky, nové impulzy tak potřebuje jako sůl,“ říká Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří, která s krajem na novém projektu spolupracuje. „Člověk má hlad a žízeň celoročně. Tady si můžeme vzít příklad z Itálie nebo Francie, které na to dokážou lákat turisty,“ konstatoval Okamura.

Dalším tahákem mají být industriální památky. Pro turisty bude připraven hotový balíček, dvou- až třídenní pobyt, který ho provede po industriálních památkách a současně mu nabídne i odpočinek v lázních a wellness zařízeních. Nabídku doplní návštěva Stodolní ulice v Ostravě. „Jsme si vědomi, že ne všichni turisté na tuto nabídku zareagují, nicméně budeme se snažit, aby náš kraj poznali netypickou, netradiční formou tam, kde je výjimečný, a co by jinde nezažili a nepoznali,“ konstatovala Vlčková.

Mezi dalšími projekty je rozvoj cykloturistiky či hipostezek. Tím se kraj bude snažit propagovat ty části, které nejsou zatíženy špatným životním prostředím. Špinavý vzduch na Ostravsku a Karvinsku totiž dobrou reklamu našemu kraji nedělá. „Budeme návštěvníky lákat do oblastí, které jsou nádherné, čisté a lidé to budou moci poznat třeba i z koňského sedla,“ konstatovala Vlčková.

>> Počet hostů v kraji v letech 2008 až 2010

Rok– 2008– 2009– 2010

cizinci– 136 316– 113 290– 103 994

domácí– 503 812– 472 404– 428 826

celkem v kraji– 640 128– 585 694– 532 820
>> POSTŘEH AUTORKY

Lákat turisty do kraje? Sakra těžký úkol

Do kraje přijelo nejméně turistů a strávili tu současně i nejmenší počet nocí od roku 2000. To je holá skutečnost. Nejnovější čísla zveřejnil Český statistický úřad. Moc dobře se to neposlouchá. Ale co s tím? Na co turisty nalákat? A máme se o to vůbec snažit?

Reklama, kterou jsme si na zimu opět zajistili, totiž není z těch, které by na turisty zapůsobily jako med na mouchy.

Co si totiž člověk o Ostravsku nejčastěji přečte či uslyší? Že se tu opět nedá dýchat, protože byly šestkrát překročeny limity pro polétavý prach. Nebo něco podobného. To pak na ČT 24 běží celý den jako jedna z hlavních zpráv v dolní liště. I když my domácí víme, že v Beskydech je vzduch čistý, těžko to budeme vysvětlovat třeba Plzeňákovi. Navíc to má do Krkonoš blíže.

S takovými zprávami se sem turisté nepohrnou. Byznysmeni tu nebudou trávit více času, než je nutné. Nepomůžou ani pečení holubi servírovaní na zlatých talířích. Ale jestli se podaří prostředí zlepšit, myslím si, že i turistů pomalu začne přibývat.