Klíčovou otázkou pro tyto transakce ovšem zůstává bezpečnost a obava ze zneužití karty. Pokud obchodník zaplacené zboží nedodá, má podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska (SOS MSK) Marcely Reichelové zákazník, který platil kartou na internetu, větší šanci získat své peníze zpět, než pokud platil bankovním převodem.

PŘÍKLAD Z PRAXE

Poradnu obránců spotřebitelů navštívila v minulých týdnech s žádostí o pomoc i paní Marie, která měla čerstvou zkušenost s nepoctivým provozovatelem internetového obchodu.

„Tato zákaznice si koupila boty v německém e-shopu, který vypadal důvěryhodně a měl i kladné recenze. Na objednanou a zaplacenou zásilku čekala ale paní Marie marně několik týdnů. Přes formulář na stránkách e-shopu se snažila kontaktovat prodejce. Požadovala dodání zboží, případně vrácení peněz. Prodejce nereagoval. Při bližším prozkoumání e-shopu zákaznice zjistila, že nikde nejsou uvedeny žádné identifikační údaje o prodávajícím ani přesná adresa,“ popsala příběh ženy Marcela Reichelová.

Podle ní má paní Marie několik možností. Pokud prodávající není ochoten nebo schopen zboží dodat, případně peníze vrátit, může spotřebitelka od smlouvy odstoupit a domáhat se vrácení zaplacené kupní ceny. V případě, že prodejce nereaguje, může se obrátit na soud.

„Existuje ale i další cesta, jak se domoci vrácení zaplacené částky. Musí zažádat u banky (vydavatele platební karty), jejímž prostřednictvím bylo za zboží zaplaceno, o službu chargeback. Tato služba je nejvíce využívaná právě při problémech s nepoctivými provozovateli e-shopů. Hlavně pak s těmi zahraničními,“ vysvětlila šéfka obránců spotřebitelů s tím, že paní Marie musí vyplnit žádost o provedení chargebacku a dodat i veškerou dokumentaci k případu.

To znamená objednávku, výpis z platební karty a také komunikaci nebo pokus o komunikaci s podnikatelem, od kterého žádá vrácení peněz. „Banka předá všechny získané dokumenty bance nepoctivého obchodníka a požádá o vrácení peněz z jeho účtu,“ dodala Marcela Reichelová.

Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra vysvětlil, že poskytovatelé karet nejsou sice ze zákona povinni chargeback provést, ale většina z nich to pro své klienty činí dobrovolně.

„Díky tomuto nástroji může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka. Podmínkou je, že spotřebitel zaplatil přes internet kartou. U platby bankovním převodem možnost přímého vrácení peněz neexistuje. Proto také internetoví podvodníci rádi požadují platbu z účtu na účet,“ poznamenal Ondřej Tichota.

K TÉMATU:

Kdy můžete chargeback využít?- vám obchodník dodá poškozené či jiné zboží, které jste si objednal
- pokud není zboží dodáno v řádné lhůtě
- pokud vám bankomat nevydá požadovanou hotovost a banka vám ji přesto naúčtuje
- v případech, kdy se stanete obětí podvodu a vaše karta je zneužita.