Poslední dostupná data ministerstva zemědělství o spotřebě biopotravin jsou za rok 2014. Ta ukazují meziroční růst spotřeby biopotravin o čtyři procenta. Vyplývá z nich ale také, že každý český spotřebitel za ně utratil v průměru 191 korun ročně a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů činil 0,72 procenta.

NABÍDKA SE ZVYŠUJE

Jiří Mareček ze společnosti Ahold, která provozuje supermarkety a hypermarkety Albert, potvrdil, že zákazníci se stále více zajímají o zdravý životní styl, vyváženou, ale i speciální výživu.

„Snažíme se jim vycházet vstříc nabídkou. Z pohledu celkových prodejů jsou biopotraviny ale stále pouze doplňkovým sortimentem. Při pohledu do zemí na západ od našich hranic je zřejmé, že potenciál nárůstu zájmu je velký a v následujících letech se bude popularita biopotravin zvyšovat," uvedl Jiří Mareček. Dodal, že mezi zákazníky jsou hodně oblíbené mléčné výrobky, vybrané druhy ovoce a zeleniny, vejce.

„Nabízíme také několik celozrnných druhů mouky v bio-kvalitě, oblíbená je například bio špaldová mouka," doplnil Jiří Mareček.

ČERSTVÉ MLÉKO, JOGURTY

Pavla Hobíková z Globusu uvedla, že poptávka zákazníků po bioproduktech se každým rokem zvyšuje v průměru o 20 procent.

„Lidé v roce 2015 v našich obchodech nakoupili biopotraviny za více než 150 milionů korun, což bylo o 25 procent více než předloni. I letos nám dosavadní vývoj ukazuje, že tento trend bude pokračovat. Největší zájem mají zákazníci o čerstvé mléko, jogurty, tvarohové výrobky a vejce. Z trvanlivých potravin pak vedou především ingredience, jako jsou mouky nebo oleje, dále pak přílohové potraviny typu kuskus a těstoviny, poptávka je také po sladkých sirupech," sdělila Pavla Hobíková.

Podle ní nelze souhlasit s tvrzením, že biopotraviny musí být nutně o stovky procent dražší než ty běžné. „Například rozdíl mezi cenou u čím dál většího počtu konvenčních potravin a biopotravin rok od roku klesá. Dokonce cenově výhodnější jsou například semolinové těstoviny, brusinky, olivový nebo kokosový olej," upřesnila mluvčí Globusu.

Michael Šperl z Kauflandu uvedl, že zájem o biopotraviny vzrůstá především u zákazníků mladších věkových skupin a u rodičů. „V sortimentu máme například tyto druhy biopotravin pečicí směsi, doplňky pro pečení, dětskou výživu, mléčné výrobky, těstoviny, nápoje, obiloviny a další. Naši nabídku biopotravin stále rozšiřujeme," dodal.

KDO NAKUPUJE BIO?

Oslovení provozovatelé menších ostravských prodejen, kteří nabízejí zdravou výživu, mají často v sortimentu i některé biopotraviny. Shodují se v tom, že jejich zákazníky bývají převážně mladší rodiny s dětmi, lidé zhruba do 25 let a také ti, kdo v nedávné minulosti prodělali závažnou chorobu a chtějí změnit svůj životní styl.