Nikdo jiný neudělal v Česku pro rozvoj multilevelu neboli víceúrovňového marketingu a strategie, jež spočívá ve spojení přímého prodeje a franšízingu, více, než Aleš Buksa.

Úspěšný podnikatel a známý sportovní mecenáš však ani ve dvaasedmdesáti letech neubírá plyn z pedálů a nadále jede na plný výkon.

Aleš Buksa, ostravský rodák a úspěšný podnikatel, symbol multilevel marketingu, který po revoluci přivedl do bývalého Československa.Bez ohledu na to, že před čtyřmi lety prodal prosperující společnost LR Health & Beauty za stovky milionů korun. Bez práce ale dlouho nezůstal. Hned vzápětí se totiž pustil do byznysu s vodou! V Ghaně postavil fabriku, která vyrábí balenou vody Sky Water.

„Jen ležet a nic nedělat by mě nebavilo,“ říká ostravský rodák a velký patriot Aleš Buksa.

Jak vzpomínáte na své podnikatelské začátky v Německu?
Nebylo to vůbec jednoduché, pracoval jsem v pojišťovací kanceláři, kdy jsem měl nejprve na starosti sjednávání průmyslových pojistek. Pak mě potkala zajímavá zkušenost z jiné společnosti, která byla zaměřena přímo na pojišťování lidí. Jednou nás zničehonic naložili do aut a odjeli s námi na velké sídliště. Sebrali nám doklady a řekli: Kdo nedonese alespoň jednu podepsanou smlouvu, jde domů pěšky. Hodili nás do vody a nechali plavat. Já si tam v praxi uvědomil jednu zásadní věc, že čím více budu tlačit na pilu, tím horší budu mít šanci na úspěch. Tam mi došlo, jak to funguje i v multilevelu.

ALEŠ BUKSA * narozen 30. října 1945

Jeho podnikatelský příběh je jako vystřižený z pohádky. Začínal od nuly v Německu, cizí zemi, když ještě dobře neuměl její řeč. Šel ale za svým snem, nebál se překážek.

Z Německa, kde se usadil v roce 1966, se vrátil domů po pádu železné opony.

Stal se hlavou strmě se rozvíjejícího impéria kosmetiky se značkou LR.

Vaše začátky se společností LR Cosmetic v bývalém Československu nebyly taky vůbec jednoduché…
Nebyly. Navíc tento způsob byznysu tady nikdo neznal. Mou jedinou šancí bylo své budoucí partnery přesvědčit větou: Mám super kšeft, kdo se mu bude věnovat na více než sto procent jako já, může se stát milionářem. Začínal jsem s pěti lidmi v malé kanceláři. Když jsem firmu prodával, měla takřka 400 tisíc poradců!

Který sortiment vás za ty roky podnikání nejvíce překvapil?
Multilevel je never ending story, tedy nekonečný příběh! Když bych ale měl být konkrétní, tak Aloe vera. Nástup tohoto produktu byl impozantní a drží se pořád.

Čím si to s odstupem několika let vysvětlujete?
Jednalo se o neznámý, až tajemný produkt. Ale klíčové bylo povědomí lidí, že musí začít dělat něco pro své zdraví. Aloe vera se na náš trh dostalo v ideálním čase a svůj potenciál využilo.

V době, kdy jste vedl LR, jste absolvoval tisíce seminářů a přednášek. Nechybí vám kontakt s lidmi?
Občas mě nějaká společnost požádá, abych jel přednášet, ale je to už spíše výjimka. Většinou se mi do toho nejprve nechce, ale pak jsem rád, že jsem mohl předat své zkušenosti dále. Mám vždycky radost, když mladí lidé mají zájem něco se svým životem udělat, vzdělávají se. A pak – vystupování před publikem mě vždycky hodně bavilo. Stoupne vám hladina endorfinu, můžete dostat lidi do euforie, kterou jinak znají jen ze sportovních nebo kulturních akcí. V dobách, kdy jsem šéfoval společnosti LR, jsme neměli problém vyprodat halu pro deset tisíc lidí. A ten pocit, když vstoupíte na pódium, zvednete ruce a celá hala jásá, vás asi nikdy neomrzí.

Zařadil jste se mezi podnikatele, kteří své firmy na vrcholu prodali. Bylo to těžké rozhodnutí?
Ani ne a hned vysvětlím proč. Má dcera mi jasně řekla, že multilevel není pro ni. A já logicky začal přemýšlet, komu firmu předám, nebo co s ní budu dělat.

Aleš Buksa, ostravský rodák a úspěšný podnikatel, symbol multilevel marketingu, který po revoluci přivedl do bývalého Československa.

Můžete prodej přiblížit?
Tady je třeba asi nejprve vysvětlit, že značku LR Health & Beauty, bývalou LR Cosmetic, vlastnili Němci jako koncern po celém světě. Existovala jediná výjimka – Česko, Slovensko a Ukrajina, kterou jsem měl já. Němcům se ozval vážný zájemce, který mimo jiné vlastní i módní řetězec C&A. A měl od samého začátku zájem o celou firmu, tedy i s Československem a Ukrajinou, což ale bylo logické.

Proč?
My jsme byli dlouhodobě celosvětovém měřítku nejúspěšnější.

Dá se při takovém obchodu, kdy jde o stamiliony, licitovat?
(směje se) Šéf německého LR, se kterým se dobře známe, mi volal a říkal: Aleši, prodej to, nebo je celý deal v háji. Já si nechal zhotovit interní audit (Due diligence), podle kterého jsem na papírek napsal svou cenu. Nikdy jsem si však nemyslel, že by mi za firmu mohl někdo zaplatit takové peníze. A s tím jsem do Německa taky jel.

Byl jste při finálním jednání nervózní?
Vůbec ne. Navíc se to seběhlo tak rychle, že jsem si v nadsázce během schůzky nestačil ani zapálit svou oblíbenou dýmku. Vůbec jsme nelicitovali. Já řekl cenu a německý partner mi okamžitě podal ruku, že jsme domluveni.

Co se po prodeji firmy nejvíce změnilo? Zvolnil jste?
Já bych bez práce nemohl být, bavilo by mě to jen chvíli.

Jak jste se vůbec dostal k podnikání v Ghaně, kde máte vlastní vrt na vodu? Dohodil vám tento byznys váš dlouholetý kamarád z Čeladné Stanislav Pros?
Jeli jsme tam sice poprvé spolu, ale každý tam měl jiné podnikatelské aktivity. Mě zajímala voda, Standu, tuším, zlato.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ