Kromě toho souvisí také s rychlým opotřebením pneumatik a nepravidelně ojetým dezénem. Potom je nutné sáhnout hlouběji do peněženky a sjeté pneumatiky vyměnit za nové v daleko kratším čase a po najetí méně kilometrů, než jsme původně očekávali. V neposlední řadě souvisí špatná geometrie s vyšší spotřebou pohonných hmot.

Nárazy způsobují obrovské škody

K vychýlení geometrie z původně nastaveného odklonu a sbíhavosti kol dochází nejčastěji při najetí do děr ve vozovce, tzv. výtluků, nebo nárazem na překážku, většinou při parkování u obrubníku. Kontrolu geometrie je vhodné provést, jakmile má řidič pocit, že například náraz do obrubníku byl opravdu silný, a mohlo tedy dojít k vychýlení kol.

Podle Miroslava Karase z K&K PNEU není dobré kontrolu odkládat třeba na termín servisní prohlídky. Jistotu, že nastal problém, získá řidič pohledem na nerovnoměrné ojetí běhounu pneumatiky.

,,V našich provozovnách v Ostravě a Šenově měříme geometrii nejen u osobních aut, ale také u vozidel SUV, 4x4 a dodávkových automobilů, včetně dvojmontáže kol. Cenu za kontrolu geometrie nijak nehrotíme. Vychází na 250 korun. Řidič obdrží barevný protokol o výsledku měření, včetně posouzení, zda geometrie vyhovuje. Na protokolu je zároveň informace o hloubce dezénu pneumatik. Pro naše zákazníky máme navíc poloviční cenu, což je 125 korun, a to v případě, že si koupí sadu čtyř pneu," vysvětluje Miroslav Karas, který se kolům a pneumatikám věnuje 22 let.

Pozitivní vliv na jízdní vlastnosti má podle něj také přesné vyvážení kol. ,,Firmy by v době konjunktury měly myslet na novou techniku a technologie. Proto jsme do našich servisů pořídili speciální vyvažovací stroje."

Unikátní vyvažovačky dokážou na rozdíl od těch klasických simulovat povrch vozovky, a přesně tak rozpoznají, jestli je vada ve vyvážení, nebo v pneumatice. Proto se využívají také při sporných reklamacích pneumatik, kdy usnadňují posouzení uznatelnosti. Díky tomu se vše vyřeší v daleko kratším čase.

Kdy začít shánět letní pneumatiky?

Spousta řidičů se letos chystá nakoupit nové pneumatiky pro nadcházející sezonu. V této souvislosti se objevily informace o chystaném navýšení cen. Miroslav Karas tyto spekulace vysvětluje pohybem cen kvůli silné, či slabé koruně: „Letos na jaře ale neočekávám nijak drastické nárůsty v porovnání s rokem 2015, ba naopak. Výrobci průměrné ceny snížili."

Důležité je především načasování doby nákupu. Zkušení motoristé už vědí, že ideální dobou pro nákup letních pneu je přelom února a března. Sortiment obutí je bohatý a u prodejců lze narazit i na slevové akce. S postupným oteplováním ale nastávají ve skladech výrazné pohyby, takže se může stát, že některé typy pneumatik se rychle vyprodají a další doplnění skladu je pak za vyšší ceny.

„Od 1. dubna, kdy začíná jarní sezóna, už motoristé nemohou počítat s žádnými slevami, spíše s mírným nárůstem cen. Proto radím neodkládat nákup letního obutí na konec března nebo do okamžiku, kdy denní teploty vyšplhají na 15 více stupňů," upozorňuje provozovatel e-shopu rajpneu.cz Miroslav Karas.

Pneuservisy s dobrým zázemím většinou nabízejí také uskladnění vyzuté sady nebo možnost objednat se do servisu na konkrétní den a hodinu. Uskladnění vyzuté sady čtyř pneu vyjde v průměru na den něco přes tři koruny. Oblíbenou službou je také rezervace termínů, která poskytuje motoristům určité pohodlí a komfort. (rp)