Tuny uhlí končí v Elektrárně Dětmarovice, tedy skutečně velmi blízko dolů, ze kterých bylo vytěženo. Další cestuje mnohem dále, někdy i několik dnů, a to nejen ve vagonech, ale i lodích. Záleží na kvalitě uhlí a účelu, ke kterému je používáno.

Černé uhlí z dolů na severu Moravy nekončí jen v tuzemských koksovnách, elektrárnách nebo kotlích firem a domácností. Velká část produkce je exportována do zahraničí.

Drtivou většinu trasy překonává uhlí ve vlacích, a přestože je veřejnost ve zprávách o železnici v drtivé většině zpráv informována o osobní dopravě, ta nákladní rozhodně není žádným odstrčeným outsiderem.

„Právě Ostravsko a Karvinsko patří mezi oblasti s největším pohybem nákladních vlaků v zemi. V regionu je dokonce nejvíce tratí sloužících výhradně pro nákladní vlaky. Několik desetiletí spojují jednotlivé šachty s páteřní železnicí, aby se vytěžené uhlí dostalo k zákazníkům. Dříve zajišťovala nákladní železniční (i automobilovou dopravu) společnost OKD, Doprava. Po nedávné rozsáhlé transformaci je to společnost AWT, která v nákladní dopravě zajišťuje i kompletní logistické služby. Na severní Moravě máme přes 300 kilometrů vlastních tratí spojených s naší vlečkovou činností. Jen loni jsme na těchto železničních vlečkách přepravili zhruba 12 milionů tun uhlí. Se zhruba stejným množstvím počítáme i v letošním roce. Celkem provozujeme zhruba 170 lokomotiv a 6000 vagonů. V naší skupině se nákladní železniční dopravě věnuje více než 1300 lidí,“ řekl mluvčí společnosti AWT Petr Jonák.

Deník zjišťoval, kam až se černé uhlí z Ostravska exportuje. „Vlastními vlaky vozíme uhlí do okolních zemí, zejména Polska, Německa a Maďarska. Nejdále naše vlaky zajíždějí do maďarského města Ajka. Spedičně, tedy za využití dalších dopravců, pak zajišťujeme přepravu uhlí v podstatě do všech evropských destinací. Konkrétném příkladem je například doprava koksu z Ostravska do německého Duisburgu. Do Finska se zase uhlí transportuje přes polský přístav Štětín. Několik desítek tun koksu odchází také například do Běloruska,“ vysvětlil Jonák.

V železniční dopravě zaměstnává AWT (Advanced World Transport) přes 1300 lidí. Na Ostravsku provozuje více než 300 km vlastních tratí. Celkem vlastní na 6000 vagonů a 170 dieselových lokomotiv, nejčastěji výkonných řad 740 a jejich výkonnější sestry 770.