Ve druhém čtvrtletí letošního roku vzrostla podle ČSÚ hrubá nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců o 3,4 procenta. Hrubý domácí produkt (HDP) byl pak ve druhém čtvrtletí letošního roku o 4,4 procenta vyšší než v prvním čtvrtletí.

„První polovina roku dopadla víceméně podle očekávání. Ocelářství se ale potýká s rostoucí konkurencí ze strany SNS a Číny, které vyvážejí do Evropy stále více oceli s nízkými cenami díky devalvaci měn. Přibližně padesát procent naší produkce vyvážíme do zahraničí, kde navzdory významnému růstu české ekonomiky čelíme s ohledem na současné geopolitické a ekonomické prostředí řadě výzev u poptávky po oceli," odpověděla mluvčí kunčické huti ArcelorMittal Barbora Černá.

V nošovické automobilce Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) byla od letošního května zvýšena rychlost výroby ze 60 na 66 aut za hodinu. „Výrobní plán závodu HMMC byl pro letošní rok nastaven na 330 tisíc vozidel, což je o deset procent více než v loňském roce, kdy byl plán 300 vozů," uvedl mluvčí HMMC Petr Vaněk s tím, že v souvislosti se zvýšením plánu výroby bylo v průběhu dubna až června přijato 150 nových zaměstnanců.

Mluvčí obchodního řetězce Albert Dagmar Krausová uvedla, že u zákazníků je patrná ochota více utrácet. „Lidé se více zajímají o původ zboží, za kvalitní zboží jsou ochotni si připlatit. To znamená, že cena už není na prvním místě," dodala Dagmar Krausová.

Oslovení menší prodejci a poskytovatelé služeb ale uvedli, že lidé stále šetří a „hlídají" si každou korunu. „Žádný nárůst poptávky, ale spíše vidíme snahu zákazníků šetřit, jak se dá.

Lidé šetří, kde se dá

„Platí to i v případě svateb či pohřbů, kdy dříve platilo, že lidé při nákupu květin a kytic nešetřili. Dnes je situace taková, že si nechají nacenit výzdobu od více firem a rozhodují se podle toho, kde pořídí výzdobu nejlevněji. Ubývá i zákazníků, kteří dříve třeba kupovali květiny jako dárek nebo třeba manželce jen tak pro radost," uvedla provozovatelka Květinářství Chronos v Ostravě-Hrabůvce Petra Sedlářová.

Jak dodala, lidé už daleko více než dříve přemýšlejí nad tím, co potřebují nezbytně a drobnosti, kterými si udělají radost, ale nepotřebují je, pak nenakupují.

V první řadě nezbytné věci

„Poznat to jde i na tringeltech. V současnosti jsou dny, kdy za celý den nechají v naší provozovně zákazníci navíc někdy pět korun, jindy dvojnásobek," dodala Petra Sedlářová. Zároveň přiznala, že zákazníkům rozumí: „Člověk, který uvažuje normálně, ví, že v první řadě musí zaplatit bydlení, musí mu zbýt peníze na stravu a třeba i na výbavu dětí do školy a další věci, které jsou opravdu nezbytné. Až pak může začít přemýšlet nad tím, že by si udělal radost třeba květinou nebo nákupem něčeho jen tak pro radost."

Žádný nárůst tržeb

Také obuvník Martin Gnebus říká, že nesleduje žádný nárůst tržeb: „Částečně je to způsobeno menším počtem lidí, kteří se v centru města pohybují. Pořád je ale poznat, že lidé mají v hlavě předchozí roky, kdy se naučili šetřit každou korunu, a své zvyky nemění."

Svůj názor přidali i provozovatelé dvou ostravských restaurací.

„Pořád platí, že si lidé svou útratu většinou pečlivě hlídají. Pět šest roků zpátky poseděli dvě hodiny a vypili třeba pět piv. Dnes za stejnou domu vypijí dvě nebo tři. S tringelty to bývá různé. Jsou zákazníci, kteří si nechají výdavek vysázet do koruny. Chodí k nám ale i hosté, kteří tringelt dávají pravidelně," dodal majitel restaurace v centru města.