Zatímco bistra a rychlá občerstvení v Moravskoslezském kraji zažívají boom a jejich tržby rostou, klasickým restauracím výdělky oproti loňsku padají. Zdaleka nejhůř jsou na tom ovšem diskotéky a kluby. Ve srovnání s loňským létem tyto podniky zaměřené na noční život pouze živoří.
Letní prázdniny představují pro gastro podniky vrchol sezóny. V Moravskoslezském kraji to však platí o něco méně než v jiných částech republiky. „Zatímco ve vybraných lokalitách vidíme v červenci a srpnu strmé nárůsty tržeb díky prázdninovému turistickému ruchu, na severu Moravy je křivka mnohem plošší. Tato oblast během léta ve srovnání s Šumavou, Krkonošemi nebo jižní Moravou láká podstatně míň návštěvníků,“ komentuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Potvrzují to i čísla. Zatímco celorepublikově stouply červencové gastro tržby oproti začátku o 55 %, v moravskoslezských podnicích činí nárůst jen 43 %. Podíváme-li se na meziroční srovnání prvního pololetí, oproti loňsku si gastro celorepublikově polepšilo o 5 %, ale na severu Moravy jsou letošní výdělky vyšší pouze o 1 %.
„Toto ostatně charakterizuje celou řadu dalších statistik. Moravskoslezský kraj obvykle kopíruje celorepublikové trendy, ale dlouhodobě u něj sledujeme nižší výkon. Když se gastru daří a v celé zemi rostou tržby, vidíme nárůsty i na severu Moravy. Ovšem nižší než je průměr. Pokud souhrnné tržby klesají, v Moravskoslezském kraji vidíme výraznější pokles,“ popisuje Menclík.
Ve srovnání se zbytkem republiky funguje na severu Moravy i o dost míň sezónních provozů, které otevírají jen v letních měsících.
Specifikum Moravskoslezského kraje? Pivo!
Na tom, jak se jednotlivým provozům v severomoravském a slezském regionu daří, má výraznou zásluhu pivo. V Moravskoslezském kraji totiž prodej zlatavého moku tvoří bezmála pětinu (19,4 %) celkových gastro tržeb. To je zdaleka nejvíc z celé republiky. Pro srovnání, v Praze je podíl piva na celkových tržbách o 10 procentních bodů nižší (9,9 %).
Z dostupných statistik se zdá, že právě posezení u piva je pro mnohé důvodem, proč vyrazit do nějakého z gastro podniků. Obecně jsou ceny piva i dalších alkoholických nápojů v Moravskoslezském kraji pod úrovní celorepublikového průměru, a dokonce jsou přívětivější než v sousedním Polsku. Naopak ceny jídel jsou ve srovnání se zbytkem republiky vyšší, což platí i pro srovnání s polskými cenami.

Nejvíc se v posledním roce v Moravskoslezském kraji daří bistrům a kavárnám. „Zatímco ve zbytku republiky se tržby těchto konceptů drží na stabilní úrovni nebo rostou jen mírně, na severu Moravy zažívají boom. Zejména rychlá občerstvení a moderní bistra nahrazují tradiční koncepty. Jejich tržby za první pololetí meziročně vyskočily o 9 %, což je vysoce nad celorepublikovým průměrem,“ upřesňuje Petr Menclík.
Zcela opačně jsou na tom klasické restaurace. V ostatních regionech stabilní gastro segment v Moravskoslezském regionu ztratil na tržbách v meziročním srovnání 10 %. Ještě hůř jsou na tom noční kluby a diskotéky, jejichž výdělky se meziročně propadly víc než o čtvrtinu. Bary a hotely a hospody jsou ve srovnání s loňskem také na nižších číslech než loni, nicméně tam jsou poklesy zcela shodné s celorepublikovým trendem.
Co se týče cen, návštěvníci moravskoslezských provozů zaplatí za jídlo ceny zcela srovnatelné s celostátním průměrem, občas mírně vyšší.

„Například burger vychází v průměru na 200 Kč, polévka na necelých 60 Kč – obojí stejně jako kdekoli jinde. Porce guláše ale na severu Moravy vyjde v průměru na 178,40 Kč, tedy zhruba o 10 Kč dráž než ve zbytku republiky. Na vodce a pivu ale zákazníci ušetří ve srovnání s jinými regiony 12-15 %. Půllitr piva v Moravskoslezském kraji vychází na 42 Kč, jinde se ceny pohybují kolem 49 Kč,“ uzavírá ředitel Dotykačky.
K TÉMATU
Dotykačka ČR je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v oblastech horeka, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2017 a navázala na činnost společnosti Dotykačka, s.r.o., která působila na českém trhu od roku 2015. Z dynamicky se rozvíjejícího start-upu postupně vznikl jeden z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.