Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ježková: Dobrý obchodník ví, co si zákazník přeje

Ostrava/ROZHOVOR/ - Stále příjemně naladěná a usměvavá. Tak, alespoň na mě, působí ředitelka největšího obchodního centra na Moravě a ve Slezsku. Když začala Avionu šéfovat, nebylo jí ještě ani třicet. „Což znamená nejen to, že to musí mít v hlavě pořádně srovnané, ale i to, že si umí zjednat respekt,“ říkám si těsně předtím, než na rozhovor do obchodního centra vyrážím.

3.2.2011 1
SDÍLEJ:

Kateřina Ježková, ředitelka ostravského Avion Shopping Parku.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Kateřina Ježková v ostravském Avion Shopping Parku začínala už v době studií v roce 2001 jako brigádnice, než se stala jeho ředitelkou, prošla několika pracovními pozicemi.

Lidem přišly prosincové výplaty na účet zhruba předtřemi týdny. Pořád platí, že se nejvíce nakupuje těsně po výplatě?

Druhý týden v měsíci bývá vždy nejsilnější, takže platí. Jak se vzdaluje výplatní termín, tak zákazníků ubývá a tržby jdou dolů.

Dobrý obchodník musí na takové situace umět reagovat, takže připravujeme mimo jiné speciální akce nebo marketingové kampaně. Ty jsou zaměřeny na takové cílové skupiny zákazníků, aby přinesly očekávaný výsledek. Zvýšená návštěvnost obchodního centra se ale projeví i v době, kdy se v Ostravě konají různé sportovní či kulturní události – například atletická Zlatá tretra nebo hudební festivaly.

Kdy bývá Avion Shopping Park nejvíce zaplněný?

Naše obchodní centrum je stále převážně víkendovým obchodním centrem, což znamená, že nejvíce zákazníků bývá v sobotu a neděli. O víkendu máme nejvíce zákazníků dopoledne od deseti do dvanácti hodin, odpoledne pak v sobotu od čtrnácti do devatenácti hodin. V neděli ta špička končí už v šest hodin odpoledne. Lidé už spěchají zpátky domů, aby se připravili na pondělí, které je pracovním dnem. Přes týden bývá největší návštěvnost odpoledne tak od třetí do půl sedmé večer.

V obchodním centru využíváme systém, který počítá vstupy i odchody zákazníků u všech vchodů. Tyto informace následně analyzujeme a dále využíváme k našim kampaním a vůbec k zefektivnění chodu centra. Přehled máme i o parkujících autech. Jen pro představu, o víkendech bývá na našich parkovištích až třináct tisíc zaparkovaných vozů. Z našich marketingových studií jsme také zjistili, že průměrný zákazník vstoupí a nakoupí v pěti obchodech.

Uplynulých dva a půl roku se celý svět potýkal s hospodářskou krizí. Projevila se i ve velkých obchodních centrech?

Například u nás v obchodní galerii se do roku 2008 prakticky neměnila skladba nájemců. Ale v roce 2009 a 2010 odešlo dvanáct nájemců a místo nich přišli jiní. Krize tak dost zřetelně ukázala, kdo umí pracovat se zákazníkem. Noví nájemci to přitom mnohdy vůbec nemají jednoduché. Musejí být připraveni i na to, že jako nová značka na trhu budou muset nějakou dobu počkat, než začnou vykazovat zisky. Mezi těmi, co odešli, byly ale také firmy, které měly v republice jeden či dva obchody a rozhodly se tento trh opustit třeba kvůli orientaci na jinou zemi, ne přímo a jen kvůli krizi.

Obchodních center přibývá i v Ostravě. Nemáte obavy, že otevření Nové Karoliny výrazně změní situaci na trhu?

Myslím, že slovo výrazně je silné a pro situaci, která nastane po otevření Nové Karoliny, nebude platit. Svou velikostí a šíří nabídky je Avion však stále unikátní, takže k nám přijíždí i zákazníci přijíždí opravdu z celého regionu. Převážnou většinu ovšem tvoří ti, kterým trvá dojezd do našeho obchodu patnáct minut. Máme proto hodně zákazníků z lidnaté části Ostravy, ze Zábřehu a stejně tak z Poruby. Druhou spádovou oblastí je pro nás například Frýdek-Místek, Havířov či Opava. O ty už ale musíme více bojovat s dalšími obchodními centry.

Musím přiznat, že vnitřně se na otevření Karoliny i trochu těším. Situace se určitě změní a pro nás to bude znamenat, že budeme muset být jako obchodníci daleko aktivnější.

Co si pod tím může laik představit? Co bude o úspěchu či neúspěchu obchodního centra rozhodovat?

Podle mého názoru bude rozhodující celková nabídka obchodního centra a také to, kdo získá klíčové nájemce v jednotlivých obchodních kategoriích, jako je elektro, sport, nábytek, samozřejmě i móda… V našem kraji stále chybí obchodní centrum, které by mělo kompletní zastoupení TOP módních značek jako je C&A, H&M ,New Yorker, značky společnosti Inditex, P&C atd. My už některé z těchto značek v naší obchodní galerii máme a o ty další samozřejmě usilujeme v rámci dalšího projektu. Daleko větší tlak bude i na kvalitu, což by mělo být plus pro zákazníka.

Obchodní centra se stále rozvíjejí. Jaké jsou vaše plány?

Když to řeknu stručně, tak služby a zábava. Lidé si přejí, aby v obchodním centru našli vše pod jednou střechou. Nejde už jen o nakupování jako takové, ale o to, aby v obchodním centru našli například kino, to uvádějí na prvním místě. Určitě uvažujeme i o posílení služeb jako je benzinová pumpa nebo čistírna – tu otevíráme v Avion Shopping Parku v únoru.

Řešíme i to, kde postavit dětský koutek. Ten už tady byl, jeho návštěvnost byla slušná, měsíčně jej navštěvovalo 1200 až 1300 dětí. V naší firmě platí ale zpřísněné požadavky na bezpečnost dětských koutků. Ten náš byl v patře, takže jsme jej museli zavřít. Teď hledáme možnosti, kde by mohl vyrůst nový. Místo se nehledá jednoduše, je to ale jeden z úkolů, které mají prioritu. Rezervy máme i v našem jídelním koutku, hlavně co se týká počtu míst a celkového výběru.

V Ostravě se vám daří. Bylo by pro vás lákavé stát se šéfkou obdobného centra třeba v Praze, nebo dokonce v zahraničí? Máte nějakou vysněnou profesní metu?

Ostravský Avion Shopping Park je pro mě srdeční záležitost. Posunuje se stále kupředu. Centrum se rozrůstá, máme vyšší obraty i tržby. Určitě mi při takové práci nehrozí rutina. Připravujeme stále nové a nové projekty, jednáme s novými nájemci.

Jsem ráda, že tým čtrnácti spolupracovníků, který máme v našem obchodním centru, si rozumí, a to nejen po pracovní stránce. Vím, že se na tyto lidi mohu spolehnout. Zadostiučiněním je pro mě i to, když naši zákazníci dají najevo, že se u nás cítí dobře a jsou spokojeni.

Říká se, že dobrý manažer musí umět odpočívat, jinak dlouho se silami nevydrží. Jak se udržujete ve formě a psychické pohodě?

Odpočinu si u dobré knížky, pěkného filmu, občas o víkendu u oddychového televizního seriálu typu Červený trpaslík nebo The big bang theory. To si pak někdy pustíme s přítelem na DVD několik dílů takového seriálu a úplně vypneme.

V létě chodíme po horách, českých hradech, případně jedeme na vodu. Do lyžování a zimních sportů se nepouštím.

V poslední době je fenoménem facebook. Založila jsem, tak trochu na zkoušku, stránky našeho Avion Shopping Parku. Je pro mě hodně příjemným zjištěním, že už mají téměř jedenáct tisíc uživatelů. Když se do diskuse zapojím, bývá to pro mě určitě zajímavé. Je to určitá forma relaxace, ale zároveň se dovídám i to, co si lidé o našem obchodním centru myslí a co by třeba chtěli zlepšit či změnit.

Autor: Břetislav Lapisz

3.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Kariérní týden na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava.
3

Studenti v Ostravě se připravují na budoucí kariéru

Ilustrační foto.

Ve vlaku hořelo. Okolnosti vyšetřuje policie

Poznáte mladé ženy, které si z bankomatu měly vybrat cizí peníze?

Havířovští policisté šetří krádež dámské peněženky. Žena nakupovala v jednom havířovském marketu a v nákupním vozíku si nechala batoh a nákupní tašku. V nestřeženém okamžiku jí někdo odcizil peněženku, ve které měla mimo jiné i platební kartu.

VIDEO: V Ostravě padl rekord. Tatrovka se vydrápala na kovové monstrum

/FOTOGALERIE/ Při pohledu na šplhající nákladní speciál běhal lidem mráz po zádech.

Jeřáb, který havaroval na Dlouhých Stráních, půjde pod vodu

Přípravné práce při vyprošťování havarovaného autojeřábu na dolní nádrži hydroelektrárny Dlouhé Stráně již začaly. Vedou je hasiči spadající pod skupinu ČEZ, kterým asistují profesionální jednotky ze Šumperku.

Obžalovaní v kauze levně prodaných pozemků stanuli před soudem

Okresní soud ve Frýdku-Místku včera zahájil hlavní líčení osmi obžalovaných osob v případě, kdy radní Frýdku-Místku měli v roce 2009 postupně převést pozemky na soukromé uživatele. Na tom by nebylo nic k údivu, ovšem dle státního zástupce Ladislava Hradila byly pozemky prodány pod tržní cenu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení