Společnost se již v době pandemie dokázala vypořádat s uzavřenými hranicemi a přijímala letouny do údržby díky využití pronajatých byznys jetů. Tyto letouny přepravovaly posádku letadel zpět na domovské letiště, aniž by vstoupila na území České republiky a musela by proto do karantény.

Zákazníkům nabízela též parkování letounů. Nyní vidí příležitost v často vynucených změnách pronajímatele, protože aerolinky v současné době neudrží kompletní flotily. JOB AIR Technic se přitom právě na tzv. redelivery checky dlouhodobě specializuje. Ty by měly mít do konce roku převahu nad standardní údržbou, a to až v poměru osmdesát ku dvaceti.

Autobus společnosti Flixbus. Ilustrační foto.
FlixBus bude z Ostravy opět jezdit do Polska a Německa

„Většina leasingových společností, které letadla vlastní a pronajímají je, má ve smlouvách s operátory, že kompletní údržba letadla bude provedena při jeho navrácení leasingové společnosti. Z toho lze odvodit, že se k nám dostanou také letadla, která by do plánované údržby v normální situaci šla později,“ vysvětluje Vladimír Stulančák, generální ředitel JOB AIR Technic.

O polovinu méně letadel

V současnosti mošnovské letecké opravny fungují zhruba na šedesát procent svých kapacit, které v letošním roce navýšilo otevření nového opravárenského hangáru. Firma ale očekává – právě kvůli četnějším změnám provozovatelů – vyšší poptávku také v letních měsících. Během nich zpravidla bývají hangáry prázdné, protože letadla v čase dovolených slouží jak na běžných linkách, tak především na charterových letech do dovolenkových destinací.

„Samozřejmě dnes nikdo neodhadne, jak se situace vyvine a jestli lidé budou chtít nadále cestovat letadly. Věřím ale, že by se situace mohla v průběhu několika měsíců stabilizovat,“ říká Stulančák.

Očekává, že návrat k normálu bude trvat delší dobu a že do konce roku se na nebe vrátí jen zhruba polovina letadel v porovnání se situací před pandemií. V této souvislosti se předpokládá, že dojde k uzemnění řady starších letadel. Na druhou stranu by situace pro letecké opravny nemusela být kritická také z toho pohledu, že v minulých letech byly opravárenské kapacity nedostatečné.

Primář ARO oddělení ve Vítkovické nemocnici Tomáš Málek, 16. června 2020.
Primář a politik Tomáš Málek: Poslední měsíce byly zkouškou zdravotnictví

„Pokud mohu vyzdvihnout pozitivum, které aktuální stav přinesl, pak je to skutečnost, že se z důvodu nejistoty práce v zahraničí vrátilo poměrně dost kvalifikovaných pracovníků. Ti si dnes v České republice a na Slovensku hledají práci a můžeme si díky tomu vybírat kvalitní posily do opravárenských týmů. To je v porovnání se situací před pandemií, kdy jsme dělali nábory mechaniků například na Filipínách, jednoznačné plus,“ doplňuje generální ředitel JOB AIR Technic.