Všechno pod jednou střechou a hlavně nízká cena. To jsou faktory, díky kterým lidé hromadně nakupují v supermarketech. „Je to mnohem pohodlnější než objíždět Ostravu a hledat specializované obchůdky. Kdo na to má čas? Kvalitnější a dražší potraviny si dopřáváme jen výjimečně, a to v krámcích, které máme vytipované už několik let a neměníme je," sdělila Irena Vjalová z Poruby.

Daří se nám hrozně, nedokážeme cenově konkurovat velkoobchodům, které nás válcují. To jsou slova Heleny Davidové, majitelky řeznictví v Přívoze. „Když jsme před patnácti lety začínali, tak nás tady pracovalo celkem deset a nestíhali jsme. Teď tady jsme sotva tři a moc se nenadřeme," řekla Deníku Davidová a dodala, že i přes nepříznivou situaci si přece jen pár zákazníků do jejich krámku cestu najde. „Lidé poslední dobou začínají více hledět na kvalitu potravin, takže doufáme, že nám to už do toho důchodu nějak vydrží," vysvětlila majitelka útulného řeznictví s tím, že nejvíce u nich jde na dračku kuřecí maso, protože je nejlevnější.

Podobně jsou na tom například i pekařství. Boom supermarketů jim postupně odebírá zákazníky a stále méně lidí je ochotno přistoupit na vyšší ceny maloobchodů.

Kdo vyzkouší, zůstane věrný

„Nemám pocit, že by lidí přibývalo. Konkurovat velkým řetězcům a výrobcům můžeme pouze vyšší kvalitou výrobků, ale tu dnes upřednostňuje málokdo. Ale pokud už zákazník naše pečivo bez přidaných látek vyzkouší a srovná, obvykle zůstane věrný," míní vedoucí Starobělské domácí pekárny v Mitrovické ulici Jiřina Chalupská s tím, že lze jen těžko předvídat, jestli se situace zlepší. „Začínají se objevovat malinké náznaky, které by nám mohly pomoci. Například povinně zveřejňované údaje o složení a kvalitě potravin. Česká obchodní inspekce a Státní zemědělská inspekce pro nás, malé obchodníky, dělá maximum, ale nevím, jestli to bude stačit," uvedla vedoucí provozovny.

Jediným způsobem, jak do malých krámků nalákat nové zákazníky, tak bývají většinou jen osobní zkušenosti.

„Pečeme koláče na objednávku, takže například když je novomanželé na svatbě rozdají svým známým, ti se pak ptají, kdo je upekl, a přijdou za námi. To je vlastně naše reklama. Poslední dobou ale zase začínají lidé více péct doma po tom, co cena potravin trochu klesla. Takže opět pečou známí a babičky, což se nám samozřejmě odráží na objednávkách. Zatím ale přežíváme," uzavřel pekař Tomáš Drobil z domácího pekařství ve Svinově.